بررسی نحوه ورود دانش‌آموزان معلول به دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش، معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، نمایندگانی از سازمان بهزیستی و دانشگاه فرهنگیان نشست بررسی نحوه ورود معلولین به دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی نحوه ورود دانش‌آموزان معلول به دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تأکید بر اینکه موضوع ورود دانش‌آموزان معلول به دانشگاه فرهنگیان در دستور کار شورای‌عالی آموزش‌وپرورش قرار دارد اظهار کرد: امروزه یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در نظام آموزش و تربیت‌معلم، فرایند تصمیم‌گیری پیرامون جذب، آموزش و به‌کارگیری دانشجو معلمان دارای معلولیت و تعیین این موضوع است که آیا یک داوطلبان معلول شغل معلمی می‌توانند توانایی‌های لازم برای اداره کلاس در مدرسه را نشان دهد یا خیر.

وی افزود: در این راستا، بسیاری از نظام‌های آموزشی جهان، در حال بازبینی و باز مهندسی برنامه‌های آموزش معلمان برای پاسخگویی به نیازهای مختلف تعداد فزاینده‌ای از معلمین دارای معلولیت هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه در خصوص ورود معلولین به دانشگاه فرهنگیان در کشورمان با دو دیدگاه انسان‌گرایانه مواجه هستیم اظهار کرد: یک دیدگاه نگاه برون دادی به آموزش‌وپرورش دارد و معتقد است برون‌داد نظام تعلیم تربیت دانش‌آموز است و هر چیزی که به این برون‌داد لطمه بزند باید محدود شود. نگاه دوم نگاه دروندادی به‌نظام تعلیم‌وتربیت است و در این نگاه معلولیت نمی‌تواند مانعی برای کار و مربی بودن باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه نظام‌های تعلیم‌وتربیت مترقی در دنیا رویکرد تلفیقی فراگیر و مدارس ترکیبی را پیگیری می‌کنند اظهار کرد: در این رویکرد تمامی دانش‌آموزان در کنار یکدیگر و از طریق آموزش‌های شخصی شده، آموزش می‌بینند و رویکرد تلفیقی فراگیر به ما حکم می‌کند در مربیگری و دانش‌آموز گری این ترکیب و تلفیق را تشویق و ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه در جهان دو نوع نگاه دارایی مبنا و نگاه نقص مبنا به انسان‌ها وجود دارد افزود: نگاه مبنایی ما نگاه دارایی محور به انسان‌ها است و باید داشته‌های انسان‌ها را رشد دهیم تا نداشته‌ها به حاشیه رود.

حسینی با بیان اینکه احیای حقوق معلولین از جمله وظایف سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است افزود: هیچ‌کدام حاضر نیستیم به دلیل نقصی آشکار یا پنهان در معلم، دانش‌آموز دچار مشکل شود ولیکن به‌صرف نقص نیز نمی‌توان معلولین را از حق خود در ورود به دانشگاه فرهنگیان محروم کنیم. وجود بیش از 2 هزار معلم معلول در آموزش‌وپرورش نشان داده است موزکه معلولین هم می توانند معلمان خوبی باشند.

معاون وزیر با بیان اینکه مبنای تصمیم‌گیری در خصوص ورود معلولین به دانشگاه فرهنگیان شورای‌عالی آموزش‌وپرورش است افزود: پیشنهاد می‌شود معلولین پس از پذیرش علمی در رقابت با همه داوطلبین کنکور در مصاحبه‌های تخصصی حضور پیدا کنند و ویژگی این دانش‌آموزان برای شغل معلمی توسط تیمی تخصصی بررسی شود.

وی افزود: شرایط پذیرش معلولین برای رشته‌های دانشگاه فرهنگیان در قالب جدولی تهیه شده است و این جدول به کمیسیون ذیربط در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش ارائه شده است تا مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار