زاهدان مستعد تبدیل شدن به یک کلان شهر آلوده

زاهدان (پانا) - معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد زاهدان با میانگین ۴۸ روز یخبندان شبانه در سال و وارونگی های دمایی پی در پی، مستعد تبدیل شدن به یک کلان شهر آلوده است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
زاهدان مستعد تبدیل شدن به یک کلان شهر آلوده

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محمود دیانتی اظهار کرد: در شرایط وارونگی دمایی، لایه های بالای جو گرمتر از سطح زمین است که مانع تبادل گازها و حرکت صعودی هوا می شود، این اتفاق موجب می شود که آلاینده های شهری در سطح زمین باقی بماند و موجب آلودگی هوا شود.
وی افزود: وارونگی دمایی به دلیل مرتفع بودن شهر زاهدان جزو اقلیم این شهر به شمار می رود و همه ساله در فصل سرد سال اتفاق می افتد.
دیانتی ادامه داد: همین امروز وارونگی دمایی مهمترین پدیده جوی شهر زاهدان است که ضخامت لایه وارونه حدود ۷۵۰ متر است که شرایط قابل توجهی است.
معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای جلوگیری از آلوده شدن هوای زاهدان باید از همین امروز در فرایندهای توسعه شهری به ویژه توسعه صنعتی به ظرفیت های اقلیمی این شهر توجه شود و پیوست های اقلیمی، ضمیمه تمامی طرح های شهرستان باشد.
وی گفت: در صورت استقرار صنایع آلاینده و کارخانه ها در شهر و یا اطراف آن و تکرار شرایط تشدید کننده آلودگی هوا در سایر کلانشهرهای کشور، این شهر نیز در آینده نزدیک به شهرهای آلوده صنعتی کشور اضافه شود.
دیانتی خاطرنشان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که لایه شروع وارونگی دمایی در زاهدان بسیار نزدیک سطح زمین است این یعنی اینکه تراکم آلودگی ها در نزدیکی سطح زمین روی خواهد داد که پیامد آن تشدید آلایندگی ها و افزایش مخاطرات ناشی از آلودگی هواست.
معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی استان گفت: در حال حاضر هوای زمستانی زاهدان به دلیل صنعتی نبودن این شهر جزو پاک ترین کلانشهر های کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار