مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده از سنبل آبی لازم است

رشت (پانا) - مدیرکل مدیریت بحران گیلان، به ضرورت برنامه ریزی جهت پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده اشاره کرد و گفت این گیاه تا ۳۰ سال قدرت رویش دارد و به وسیله ساقه و برگ نیز رشد می کند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده از سنبل آبی لازم است

به گزارش اطلاع رسانی استانداری گیلان، امیر مرادی بیان کرد: گیاه سنبل آبی را بومی مناطق گرمسیری دانست که متعلق به کشور ما نیست و اظهار کرد: این گیاه از آمریکای جنوبی وارد کشور ما شده و بنابراین یک گونه مهاجم محسوب می شود.

وی با اشاره به پاکسازی تالاب ها و آب بندان ها و رودخانه های استان گیلان از سنبل آبی طی چند سال گذشته و رویش مجدد این گیاه، افزود: این گیاه تا ۳۰ سال قدرت رویش دارد و به وسیله ساقه و برگ نیز رشد می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با بیان اینکه ۴۰ هکتار از رودخانه های چاف و چمخاله درگیر سنبل آبی بود، تصریح کرد: در مجموع ۶۰۰۰ هکتار از عرصه های تالابی استان با سنبل آبی دست و پنجه نرم می کند که بیشترین میزان مربوط به تالاب انزلی است.

مرادی، با اشاره به همکاری سازمان ها و تشکل های زیست محیطی در جمع آوری فیزیکی سنبل آبی، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی جمع آوری سنبل آبی است که برای این کار به ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه با کمک شهرداری و فرمانداری لنگرود و همت عوامل مردمی طی دو ماه ۴۰ هکتار درگیر با سنبل آبی پاکسازی شد، عنوان کرد: گسترش سنبل آبی در استان گیلان بحرانی شده و با هماهنگی استاندار گیلان، از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کمک کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به موافقت وزیر کشور و هیئت وزیران با تخصیص اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی برای تالای های استان به ویژه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی، گفت: این اعتبار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت.

وی از اعلام آمادگی گروه های زیست محیطی و بسیج جهت جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی خبر داد و تاکید کرد: تا هفته های آتی در خصوص جمع آوری فعالانه سنبل آبی تصمیم گیری خواهد شد تا هرچه سریع تر این گیاه را از سطح تالاب انزلی پاکسازی کنیم.

مرادی، همچنین به ضرورت برنامه ریزی جهت پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده اشاره کرد و یادآور شد: تیم پایش اداره کل حفاظت محیط زیست باید تشکیل شود تا مجددا شاهد رویش سنبل آبی بعد از جمع آوری نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار