زیان ۲۰۰ میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی جهان از کرونا

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به زیان ۲۰۰ میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی جهان از شیوع بیماری کرونا می‌‌گوید اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند مهمترین تجربه آن باشد و رویکرد کلی برگزاری نمایشگاه مجازی را در ایران تغییر دهد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
زیان ۲۰۰ میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی جهان از کرونا

به گزارش روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی ایران، فرشید فرزانگان، گفت: نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم در گسترش و توسعه کسب و کار هستند و در فرآیند بازاریابی و کسب بازارها نقش مهمی داشته و در واقع در نمایشگاه‌ها اقدامات جدی مشتری و تامین کنند‌ه رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها، فرصتی بی‌بدیل برای معرفی محصولات جدید است، اظهار کرد:‌ حضور در نمایشگاه‌ها بیانگر رویکرد شرکت‌ها و استراتژی آنها درحفظ و توسعه بازار است و این حضور، جدی بودن و عزم آنها را برای توسعه بازار نشان می‌دهد.

فرزانگان افزود: شرکت‌هایی که هر سال با عزم تمام در نمایشگاه‌ها مشارکت دارند عموما شرکت‌هایی هستند که برای توسعه و پیشرفت خود برنامه دارند؛ به همین دلیل در پروسه بازاریابی که مهمترین عامل برای توسعه شرکت‌ها است نقش نمایشگاه‌ها بسیار مهم است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه‌ صنعت نمایشگاهی با شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی در جهان دیده است، اظهار کرد: مطابق آمار، زیان صنعت نمایشگاهی از شیوع بیماری کرونا ۲۰۰ میلیارد یورو برآورد شده است به ویژه در اوایل کرونا که کشورها آمادگی لازم را درباره این بیماری نداشتند سهم این زیان سنگین‌تر بوده است.

فرزانگان خاطرنشان کرد: زیان صنعت نمایشگاهی در توسعه بازارهای آتی نیز نقش خواهد داشت اما با توجه به اینکه مبتکرین همیشه از تهدیدها فرصت می‌آفرینند برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در حوزه دیجیتال پررنگ‌تر شد و در ایام کرونا گویی سیستم دیجیتال به یکباره در جهان جهش یافت.

وی ادامه داد:‌ از دیدگاه جهانی برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، فرصت‌ها و تهدیدهایی به دنبال دارد به این جهت که در کشورهایی که تکنولوژی‌ها کامل‌تر و زیرساخت‌های فناورانه توسعه یافته است، طبقه‌بندی اطلاعات مسیراست و دوری و خلاء‌دید و بازدیدهای حقیقی را حل می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه تجار و تولیدکنندگان از اهمیت دیدار و جلسات حقیقی و حقوقی آگاهی دارند و بسیاری از ابهامات در جلسات رودررو حل و به تجارت منجر می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ شرایط ملاقات‌های حضوری اگر در بستر مجازی دیده شود، ممکن است به نحوی شور و حرارت را کاهش دهد و نتایج کمتری حاصل کند اما در مجموع درگاه و نقطه پیشرفتی است تا بستر مناسبی را نیز برای برگزاری نمایشگاه‌ها فراهم کرد.

وی افزود: جستجوی منابع، دسترسی به داده‌ها، تامل روی پتانسیل‌ها و محصولات می‌تواند در بستر مجازی افزایش یابد اما در کشورهایی که درحال توسعه هستند به دلیل ضعف و فقدان زیرساخت‌ها ممکن است نقایض و معایبی داشته باشد. اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد و فاصله ما با استانداردها زیاد باشد در نتایج و عملکردهای نمایشگاه مجازی تاثیرگذار است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد:‌ اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند مهمترین تجربه آن باشد که اگر مناسب باشد می‌تواند رویکرد کلی به برگزاری نمایشگاه مجازی را در ایران تغییر دهد. اما تجربه جهانی به این سمت حرکت خواهد کرد که برگزاری نمایشگاه‌های مجازی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

فرزانگان بیان کرد: پس از بیماری کرونا بسیاری از فرهنگ‌ها در حوزه‌های مختلف تغییر کرده‌اند. اکنون آموزش آنلاین فرزندان، برگزاری سمینارها و همایش‌های آنلاین بیگانه نیستند و دنیا اکنون راحتی استفاده از آنها را درک کرده‌ است و ممکن است دیگر توجیه‌پذیر نباشد که نیمکره‌ای دور زده شود تا یک قرارداد تجاری منعقد شود یا آنکه در همایش و نمایشگاهی حضور فیزیکی به عمل آید.

وی تصریح کرد:‌ کاهش مصرف انرژی، زمین پاک ‌تر، کاهش هزینه‌‌های سفر، امکان حضور در نمایشگا‌ه‌های مختلف به صورت همزمان، امکان دسترسی به اطلاعات صحیح و سریع بر بستر دیجیتال از امکانات برگزاری نمایشگاه‌های مجازی است. در سیستم مالی موضوعی به نام اهرم وجود دارد و هر چیزی که بر بستر دیجیتال باشد ضریب استفاده از آن افزایش می‌یابد و محدودیت‌های مکانی و زمانی از بین می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات خاطرنشان کرد:‌ همواره در گذر تاریخ نقاط عطفی ایجاد شده است که اگر تجار و بازرگانان خود را با آن تطبیق دهند موفق‌تر خواهند بود. این نقاط عطف شامل مواردی است که برخی از کارآفرینان و تجار که ذهن چابکی داشته باشند، می‌توانند خود را با آن هماهنگ کنند و آن دسته از افراد که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند می‌توانند موفق‌تر باشند و اینکه رویکرد کلی این باشد که در برابر هر پدیده‌ای هماهنگی داشته باشیم، ناشی از هوش تجاری است.

وی ادامه داد:‌ اگر فعالان اقتصادی خود را با شرایط موجود تطبیق ندهند ممکن است آن شرایط در آینده فضای غالبی پیدا کند که اگر در آن فضا نباشند موجب حذف آنها از بازار می‌شود.

این مقام مسئول درباره تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی در وضع کنونی اظهار کرد: اقتصاد ایران در نتیجه سوء‌مدیریت و کرونا به شدت تضعیف شده است. نرخ تسعیر ارز با دلار آزاد جی دی پی را به شدت کاهش داده است و نکته قابل تامل اینکه درحوزه‌هایی که توسعه‌ای و عمرانی است و صنایعی که در این حوزه‌ها بود‌ه‌اند رشد و توسعه متاثر از کرونا کاهش بیشتری داشته است. صنایع فولاد،‌ آهن، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی در ایران و جهان به دلیل کاهش تقاضا با افت مواجه شده‌اند.

فرزانگان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اقتصاد را با نوعی دگردیسی مواجه کرده است، عنوان کرد:‌ صنایع غذایی، شوینده و بهداشتی با افزایش مصرف جهانی مواجه شده است. شرکت‌هایی که با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند اندوخته‌هایی ناشی از این افزایش تقاضا دارند که ممکن است تا مدت‌ها آنها را به عنوان صنایع پیشتاز نگه دارد و شرکت‌هایی که بر بستر دیجیتال بوده‌اند به ویژه‌ در کشوهایی مانند هند با رشد قابل توجهی مواجه شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود:‌ در اقتصاد ایران صنایع رفتار متفاوتی ناشی از کرونا داشته‌‌اند، شرکت‌های لوازم خانگی، شوینده‌ها و بهداشتی در طی این مدت با رشد مواجه شده‌اند اما در دید کلی اقتصاد کشور کوچکتر شده و رکود عمیق‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اما در اقتصاد سال آینده با توجه به پیش‌بینی فروش بهتر نفت و بالاتر رفتن قیمت آن و احتمال توزیع گسترده واکسن، اقتصادها یا زیان کمتری را تجربه می‌کنند یا به آسانی از این سال عبور می‌کنند.

فرزانگان تصریح کرد: با پائین آمدن سرانه بهداشت و آموزش پیشرفت‌های بهتری حاصل می‌شود و از ۲۰۲۱ به بعد کشورها به تدریج از رکود خارج می‌شود اما اقتصاد وابستگی بیشتری به قیمت دارد و اکنون کالاهایی که قیمت مناسبتری دارند در مقایسه با کالاهایی که کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر دارند با اقبال بیشتری مواجه هستند.

وی ادامه داد:‌ بنابراین شانس چین که کالاهایی با قیمت مناسبتر تولید می‌کند، بیشتر است. البته در کشور ما نیز اگر محیط کسب و کار مناسب شود ایران نیز می‌تواند از فرصت تسعیر نرخ ارز استفاده کند و صادرات توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت:‌ سیاستگذار باید این نگاه را داشته باشد که هر نوع آسان‌گیری به قوانین می‌تواند به پیشتازی در صادرات منجر شود اما قواعد سخت‌گیرانه و مداخلات دولت می‌تواند هزاران فرصت را مانند فرصت‌های گذشته از بین ببرد.

وی با بیان اینکه در توسعه کسب وکارها چند پارامتر مهم وجود دارد، اظهار کرد:‌ سیستم اعتباری فروش، استقراض برای توسعه و مسائل توسعه‌ای فناورانه می‌تواند منجر به بهبود کسب و کارها شود اما کسب و کارهایی که بر لبه دیجیتال ننشیند امروز و فردا و به تدریج تا ۵ سال آینده حذف خواهند شد.

فرزانگان خاطرنشان کرد: شفافیت اطلاعات، اقتصاد پرنفوذ، بستر آزاد و ارتباط با کلیه مخاطبان بدون مرزها این امکان را فراهم می‌کند که پیشرفت‌های خوبی حاصل شود.

وی افزود: بستر دیجیتال مرزها را در هم می‌نوردد و پدیده‌هایی مانند رمز ارزها، ارزهای دیجیتال در پیوند با شبکه‌های اجتماعی و وجود هوش مصنوعی که پشت این دیتاها است،‌اینترنت اشیاء، کنترل‌های از راه دور، ریموت‌های مختلف و همزمان پیشرفت‌هایی که بشر در عمق فضای دیجیتال دارد و دسترسی که به واسطه سرعت‌های ۵G فراهم است بازارها را با شگفتی مواجه خواهد کرد رویکرد دیگری حاصل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات تاکید کرد: این که بیزینس‌ها با چه سرعتی به آن بپیوندند، متفاوت است اما به نظر می‌رسد که مسائل عمومی و نیازمند‌ی‌های کلی افراد با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت می‌کنند اما لوازم صنعتی با سرعت کمتری به این جریان می‌پیوندند.

وی افزود: بخش‌های صنعتی نیز باید تلاش کنند تا کسب و کار خود را به حوزه دیجیتال پیوند بزنند و هرچه سریعتر به این حوزه وارد شوند فرصت معرفی و فروش بیشتری خواهند داشت. دنیا در حال طی این مسیر است و ایران نیز قطعا همین مسیر را طی خواهد کرد ضمن آنکه معتقد هستم که جوانان بسیار صاحب استعداد هستند و با توجه به اینکه از نظر بستر اطلاعات و دانش ما کشور فرهیخته‌ای در منطقه هستیم این شرایط می‌تواند برای ما یک فرصت هم باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار