مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی:

وزارت آموزش و پرورش در طرح ملی نماد کنشگرانه عمل می‌کند

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، در نشست بررسی چارچوب راه‌اندازی پروژه ملی نماد و خط هات‌لاین از قصد وزارت آموزش و پرورش برای جایگزینی اقدام‌های کنشگرانه به‌جای کارهای واکنشی، در مقابله با آسیب‌های اجتماعی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۵۵۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
وزارت آموزش و پرورش در طرح ملی نماد کنشگرانه عمل می‌کند

این نشست با حضور مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، منصور کیایی، معاون دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مجتبی ولی‌پوری معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و عزیزاله بابلی، رییس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در دفتر مرکزی نماد برگزار شد.

مسعود شکوهی، با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن طرح نماد که یک پروژه ملی و ائتلافی است باید از تجربه ذی‌ربطان برای پیشبرد امور استفاده کرد، گفت: طرح نماد تنها یک وظیفه‌ اداری نیست و جزئی از وظایف انسانی ماست. اکنون که قصد داریم یک کار بدیع و موثر را در حوزه تعلیم و تربیت شروع کنیم به اهتمام تمامی دوستان در این کار نیازمند هستیم. با این طرح از حوادث ناگوار احتمالی در آینده جلوگیری خواهیم کرد و این امری بسیار ارزشمند است. ما طرح ملی نماد را با تشکیلات و نیروهای متخصص پیش خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه طرح نماد مجموعه‌ای حساس به رخدادها و اتفاقات در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی است گفت: در طرح نماد، آموزش و پرورش قصد دارد به جای واکنشی بودن، کنشگر باشد. کارگروه نماد در زمان مناسب عکس‌العمل نشان می‌دهد و از وقوع آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند. اگر ما حتی یک نفر را از وقوع آسیب نجات دهیم به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی افزود: از این پس مسئولیت دفتر مرکزی نماد به عهده‌ آقای درخشانی است. طرح نماد کار بزرگی است که باید با دقت و برنامه‌ریزی همراه باشد تا آثار مثبت آن تا سالیان سال مشاهده شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی وزیر آموزش و پرورش، طرح نماد است. همچنین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز نسبت به این موضوع حساس هستند و شخصا انجام‌ امور این مهم را پیگیری می‌کنند. تلاشگران این حوزه بدانند که از آن‌ها تمام‌قد حمایت خواهد شد تا پروژه نماد به بهترین نحو اجرایی شود.

در ادامه‌ نشست، منصور کیایی، با اشاره به اینکه در مجموعه‌ی طرح نماد بخش‌های پایش، سوپروایزری و خط ملی نماد وجود دارد گفت: هر کدام از این‌ها می‌تواند بار بزرگی از دوش اعضای فنی تیم نماد بردارد. امیدواریم نمایندگان دستگاه‌ها به موازاتی که دسترسی سامانه‌ها را دریافت می‌کنند؛ در ساختمان مرکزی طرح نماد مستقر شوند و کار خود را شروع کنند.

معاون دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماع گفت: امیدواریم به راه‌اندازی خط ملی نماد نیز سرعت لازم داده شود و تجهیزات لازم در اختیار کارکنان طرح نماد قرار بگیرد. همچنین باید هر واحد فنی‌ای که در واحد مرکزی نماد مستقر است در استان‌ها هم وجود داشته باشد.

مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه تشکیل مستمر چنین جلساتی عظمت کار طرح نماد را تبیین‌ می‌کند؛ گفت: در تمام مراحل در پیشبرد طرح نماد باید با همکاری با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشیم. در بهمن ماه استارت کار خط ملی نماد زده خواهد شد؛ بنابراین در قدم اول باید فعالیت‌های لازم را شناسایی و تا آن زمان آن‌ها را اجرایی کنیم.

در ادامه درخشانی گفت: در بحث پیشگیری و مراقبت از دانش‌آموز از آسیب‌‌های اجتماعی تنها بخشنامه و دستورالعمل باعث جلوگیری از آسیب‌ها نمی‌شود؛ بنابراین به یک همت بلند و کمک همه جانبه برای پیشبرد این طرح نیاز داریم. در بحث مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کار ما سخت‌تر از مشاوره‌ صرف است؛ بنابراین باید به یک هماهنگی مطلوب برسیم تا هرچه سریع‌تر کار را شروع کنیم. در طرح نماد، عبور از موانع بروکراسی در ائتلاف با نهادهای همراه، حمایت همه جانبه مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار