آسیب اعتیاد والدین بر کودکان در گفت‌و‌گوی پانا با یک روانشناس

کبریتی که بر دوران شیرین کودکی کشیده می‌شود

ملارد(پانا)- اعتیاد، معضلی که متاسفانه امروزه به میزان قابل توجهی در بین جوانان شیوع پیدا کرده و روز به‌روز سن استفاده از مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کبریتی که بر دوران شیرین کودکی کشیده می‌شود

کتاب و دفترش را باز می‌کند و با مداد نصفه و نیمه‌اش و ذهنی آشفته، کلمات را بصورت درهم و برهم بر دل دفتر مشق می‌نویسد.

روبروی او کنار بخاری، مردی نشسته که چرت می‌زند و هرازگاهی چیزی زیر لب می‌گوید. میله فلزی در دست دارد که آن‌را داخل شعله بخاری می‌کند.

پسر کوچک سرش را بلند می‌کند و با ناامیدی به پدرش نگاه می‌کند. پدری که در ذهن همه بچه‌ها، نقش یک ستون، نقش یک تکیه‌گاه و شاید کوه را داشته باشد برای او به فردی خوابالود، بداخلاق و سست، بدل شده است.

کودکان خانواده‌های معتاد در خانه‌ای بزرگ می‌شوند که بدرفتاری، طرد و بی‌توجهی در آن از جمله امور روزمره است و از این رو دچار آسیب‌هایی جدی در زندگی خود می‌شوند

در آن طرف خانه‌ کوچکشان، زنی با زیر چشم کبود در آشپزخانه مشغول شستن ظرفهاست، به سیاهی بختش فکر می‌کند و آینده مبهم فرزندی که ای کاش می‌توانست آن‌را تغییر دهد.

محمود رجبی، روانشناس، در خصوص تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان می‌گوید: اعتیاد، علاوه بر آثار منفی که بر خود فرد معتاد می‌گذارد، معمولا خانواده را نیز با فشارهای روحی و صدمات مالی مواجه می‌کند. معتادان اغلب انسان‌هایی بی‌ثبات هستند و با رفتارهایی چون نقل مکان متعدد از خانه، زندگی خانواده را مغشوش می‌کنند. این بیماران در برخورد با مشکلات در بیشتر مواقع توجه به خانواده را از دست می‌دهند. کودکان خانواده‌های معتاد در خانه‌ای بزرگ می‌شوند که بدرفتاری، طرد و بی‌توجهی در آن از جمله امور روزمره است و از این رو دچار آسیب‌هایی جدی در زندگی خود می‌شوند. کودک آزاری از جمله موارد شایع در خانواده‌هایی است که هر دو والدین دچار اعتیاد هستند.

اعتیاد اثرات خود را بر کودکان و دانش آموزان دارای والدین معتاد به صورت افسردگی، خود کم بینی می‌گذارد و باعث افت شدید تحصیلی می‌شود


او ادامه می‌دهد: به علت این که این کودکان و نوجوانان زیر دست والدینی فاقد صلاحیت‌های والدینی رشد می‌کنند، اغلب در درسها موفق نیستند و قوانین اجتماعی را رعایت نکرده و روابط اجتماعی مناسبی ندارند. همچنین شمار زیادی از این کودکان دچار مشکلاتی چون اضطراب، افسردگی، خودکم‌بینی، لجاجت(در مقابل والدین، معلمان و دیگر بزرگترها) هستند. در نتیجه می‌توان گفت اعتیاد اثرات خود را بر کودکان و دانش‌آموزان دارای والدین معتاد به صورت افسردگی و خود کم‌بینی می‌گذارد و باعث افت شدید تحصیلی می‌شود و اگر حمایت لازم از آنها انجام نشود، دانش‌آموزان دارای والدین معتاد به سمت اثرات مخرب‌تر گرایش پیدا می‌کنند.

این روانشناس تاکید می‌کند: واضح است که فرزندان معتادان به حمایت نیاز دارند. برخی از ما در فامیل، یا همسایگی خود کودک یا نوجوانی را می‌بینیم که در چنین شرایطی زندگی می‌کند و تصمیم می‌گیریم که به او کمک کنیم تا بخشی از مشکلات خود را حل کند. بنابراین باید به این کودکان و نوجوانان یاد داد که از خود مراقبت کنند. آنها چاره‌ای ندارند جز این که زودتر از هم‌سن و سال‌های خود بزرگ شوند و از خود محافظت کنند. نوع غذایی که باید بخورند و نحوه جلوگیری از سوء‌تغذیه را باید به آنها یاد داد. اگر پولی به آنها می‌دهید نگهداری پولها دور از دسترس والدین باشد و مدیریت خرید را نیز به آن‌ها یاد داد و البته آن‌ها را نوازش کرد تا لذت نوازش شدن را بچشند و کمبود محبت نداشته باشند.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار