آخرین آرزوی نخستین بانوی خلبان کهگیلویه و بویراحمد

تهران (پانا) -بلند پرواز بود تا آنجا که پزشکی را رها کرده و یکی از ۲۰ خلبان زن ایران و نخستین بانوی خلبان استان کهگیلویه و بویراحمد شده و حالا بزرگترین آرزویش هدایت هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در ایران است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
آخرین آرزوی نخستین بانوی خلبان کهگیلویه و بویراحمد

به‌گزارش ایسنا، بیش از ۱۰۰ پرواز داشته و از آسمان‌های یزد، رفسنجان و . . . گذشته است اما گلایه‌مند از بها ندادن به زنان خلبان در کشور می گوید که اگر این روند ادامه یابد کشور را به مقصد امارات ترک خواهد کرد و این حرفه را در کشور دیگری دنبال خواهد کرد.

«زهرا اسکندری» نخستین خلبان زن استان کهگیلویه و بویراحمد است که اول مهر ماه ۹۷ در رشته خلبانی دانشگاه بوتیاماهان کرمان پذیرفته شد.

این خانم ۲۲ ساله مجرد اهل شهر یاسوج است، تا حالا بیش از ۱۰۰ پرواز به شهرهای مختلف از جمله رفسنجان، سیرجان، یزد و شیراز انجام داده اما تاکنون به زادگاهش شهر یاسوج پروازی نداشته که امیدوار است شرایط انجام پروازهای فرودگاه یاسوج برایش فراهم شود.

«زهرا اسکندری» از خلبانان جوان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص زندگی خلبانی‌اش، توضیحاتی جالب و لذت بخشی داده که شاید بهتر باشد از زبان خودش بخوانیم.

خودش را اینگونه معرفی می کند؛ زهرا اسکندری هستم ۲۲ ساله و مجرد (متولد ۱۹ تیرماه ۷۷ ) مهر ماه سال ۹۷ در رشته خلبانی دانشگاه بوتیاماهان کرمان پذیرفته شدم و هم اکنون در حال طی مراحل آخر تحصیل خود هستم.

در کودکی وقتی کسی از من سوال می‌کرد که می‌خواهید در آینده چکاره شوید در پاسخ می گفتم می خواهم پزشک شوم، هیچ وقت فکر نمی کردم خانم‌ها هم بتوانند خلبان شوند و مثل یک آرزوی دست نیافتنی به این شغل فکر می کردم تا اینکه اطلاعاتم بیشتر شد و تلاش کردم که خلبان شوم.

علاقه و عشق خلبانی از مهرماه سال ۹۷ شروع شد البته با راهنمایی یکی از فامیل‌مان به سمت این شغل آمده ام و پس از تلاشی که داشتم نتیجه مثبتی گرفتم و موفق شدم به عرصه خلبانی وارد شوم.

او می گوید؛ از بچگی بلند پرواز و همیشه دنبال یک شغل خاصی که کسی نتواند انجامش دهد، بودم و خلبانی شغلی است که برای انجام یک پرواز تا خلبان اجازه ندهد پرواز انجام نمی شود. شغل خلبانی پر مخاطره است و با اطلاع از این موضوع خلبانی را انتخاب کرده ام و هر چه آرزوهای بزرگتر و دست نیافتنی تر باشد مخاطرات بیشتری را به جان می خری که به لذتش می ارزد.

در دوران رویایی کودکی همه پزشکی دوست دارند و من هم رشته پزشکی بودم اما وقتی که قیمت دلار افزایش یافت مسیر خود را نگاه و بررسی که کردم گفتم اگر به آن چیزی که می خواهم برسم قابلیتی را که باید ندارم و از رشته پزشکی در دانشگاه انصراف دادم که نهایتا با شغل و رشته خلبانی آشنا شدم.

از حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در کوه دنا می گوید و بیان می کند؛ در هر حادثه ای یک نفر مقصر است و در سوانح هوایی نهایتا خلبان که فوت می کند و نمی تواند از خود دفاع نماید، مقصر می شود. هواپیماهای ما جز ابتدایی ترین هواپیماهای دنیاست و بیشتر آنها فرسوده هستند، کشورهای خارجی به ما می گویند خلبانان ایرانی با توجه به هواپیماهایی که آموزش می بینند در صورتی که خلبان هواپیماهای ما شوند بهترین خلبانان هستند.

برخی ها گفتند علت حادثه پرواز" تهران- یاسوج" خراب بودن" وی او آر" فرودگاه یاسوج بوده و برخی گفتند نامساعد بودن هوا اما مساعد نبودن هوا پذیرفتنی نیست چراکه استاندارد حرکت هواپیماها ۱۵۰۰ فیت بالاتر از بلندترین نقطه است که هواپیماها در ایران در ارتفاع ۲هزار پا حرکت می کنند، خلبان پرواز تهران- یاسوج باتجربه و مسن بوده و خلبان مقصر نبود. یکی از سختی های کار خلبان اینست که باید در ثانیه تصمیم گیری کند و در این حادثه اگر جای خلبان بودم سریع در فرودگاه الترنیت می نشستم(فرود اضطراری در فرودگاه دیگر)و اصلا به سمت فرودگاه یاسوج نمی آمدم.

آخرین آرزوی شما چیست؟

آخرین آرزویم ایسنت که خلبان هواپیمای بویینگ ۷۴۷ یا هواپیمای ۷۷۷ شوم. حدود ۲۰ خلبان خانم در ایران وجود دارد، بعنوان نخستین خلبان استان کهگیلویه و بویراحمد مردم به من احترام می گذارند و خوشحالند که یک خانم از استان‌شان خلبان شد و حتی برخی‌ها برای خلبان شدن دخترشان از من راهنمایی و مشاوره می خواهند.

تاکنون چند پرواز انجام دادید؟

تاکنون ۱۱۵ پرواز به شهرهای مختلف از جمله رفسنجان، سیرجان، یزد و شیراز داشته ام اما تا حالا به شهر یاسوج پروازر نداشته ام. آسمان همه جای ایران قشنگ و با حال است اما آسمان بالای دریای خلیج فارس بهتر از سایر جاهاست.

هدایت هواپیما شباهت نزدیکی نسبت به کشتی دارد اما از شباهت هواپیما به قطار اطلاعی ندارم.

شرایط خلبان شدن چیست؟

یک خلبان باید از همه نظر سالم باشد، عینک هم استفاده کند اشکالی ندارد اما پس از مدتی باید عمل جراحی انجام دهد، یک خلبان تا سن ۶۰، ۶۵ سالگی می تواند پرواز داشته باشد. خلبانان زن دنیا پنج درصد کل خلبانان را تشکیل می دهند و این آمار در ایران کمتر است. در دانشگاه ما حدود دانشجوی ۶۰۰ خلبان دارد که از این تعداد ۱۵ تا ۲۰ خلبان خانم هستند.

"نشاط جهاندار"، از خلبانان خانم موفق کشور است همچنین کاپیتان دلیران نیز خلبان موفق است که به نظر می رسد علت موفقیت‌ش فروتنی‌اش است.

موقعی که پرواز دارید خانواده ات چطور با استرس خود راه می آیند؟

موقعی که پرواز دارم قبل از پرواز با پدرم تماس تلفنی دارم و معمولا استرس خود را بروز نمی دهند اما مادرم زیاد استرس دارند و تنها برایم دعا می کنند. البته با پشتوانه دعای پدر و مادرم بخصوص مادرم پروازها را انجام می دهم.

مجرد هستم و در صورتی که خواستگارم خلبان باشد و معیارها و ملاک‌های مدنظرم را داشته باشد مشکلی برای ازدواج با خلبان را ندارم اما ای کاش خواستگارم خلبان نباشد.

پرواز در آسمان با پرواز در فضا تفاوت دارد، طوری سرعت هواپیما بررسی می شود که نباید هواپیما نزدیک سرعت صوت شود بنابراین سرعت پرواز در فضا بالاتر از سرعت صوت است و هیجان بیشتری دارد.

آیا تبعیض بین خلبانان خانم و آقا وجود دارد؟

بله تبعیض وجود دارد البته عملکرد بانوان خلبان بهتر است اما در کشور کمتر به خلبانان زن بهاء داده می شود مثلا در استخدام زن یا مرد بودن یک ملاک است و در صورتی نمره یک خلبان زن با یک خلبان مرد یکی باشد، خلبان مرد را انتخاب می کنند، در دانشگاه ما بهترین دانشجویان خلبانی خانم هستند البته اخیرا وضعیت بهاء دادن به زنان خلبان بهتر شده است.

پرواز با هواپیمای بوئینگ بهتر از سایر هواپیماهاست. کمبود هواپیما، بیکار بودن برخی خلبانان، و کم بودن حقوق خلبانان از جمله مسایل و مشکلات خلبانان در کشور است. هواپیماهایی در دنیا ساخته شده که سانحه هوایی برای آنها پیش نمی آید چراکه خیلی پیشرفته و به‌روز هستند.

چه توصیه ای به علاقمندان به خلبانی دارید؟

به کسانی که می خواهند خلبان شوند توصیه می کنم اگر می خواهند برای رشته خلبانی که گرانترین رشته است، خرج کنند باید تلاش کنند تا بتوانند با سواد باشند و جبران کنند چراکه خلبانان باسواد بیکار نمی‌مانند.

هزینه آموزش خلبانی حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده چراکه یک کار خاص است و البته شاید الان این میزان به یک میلیارد تومان هم برسد. وسایل، تجهیزات و هواپیماهای آموزش خلبانی در ایران به اندازه کافی نیست. طول تحصیل خلبانی سه سال است اما بستگی به تعداد پروازهای خریده شده دانشجو خلبان دارد. هزینه تحصیل در رشته خلبانی ام را پدرم که دارای کار آزاد هست با فروش املاک‌مان تامین کرد.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره دوران خلبانی‌ات چیست؟

برنامه دارم که سطح پرواز خود را بعنوان خلبان در ایران بالا ببرم و پس از آن در صورتی که در ایران بهاء داده نشود به کشور امارات متحده بروم اما در صورتی که بهاء داده شود و شان خلبانی حفظ شود در ایران می مانم و به مردم کشورم خدمت می کنم. در صورتی که از بنده خواسته شود که پرواز فرودگاه یاسوج را انجام دهم با افتخار آماده هستم که به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر زادگاهم یاسوج خدمت کنم و به فرودگاه یاسوج پرواز داشته باشم.

شیرین‌ترین خاطره ام وقتی است که برای پرواز می روم یعنی از لحظه‌ای که به فرودگاه می‌روم، هوا خراب است، تاخیر پرواز، انتظار و دیدن شهرها از بالا، برج‌های بزرگ را به اندازه یک نقطه دیدن شیرین‌ترین خاطره ام است.

تلخ‌ترین خاطره دوران خلبانی‌ام فوت چند نفر از هم دانشگاهی‌هایم در پی یک تصادف رانندگی بوده است.

داستان ریختن آب سرد روی شما چه بود؟

ریختن آب سرد روی خلبانی که می خواهند برای اولین بار پرواز کنند یک رسم قدیمی هست که توسط استاد خلبان انجام می‌شود تا غرور دانشجویان خلبانی بریزد و مغرور نباشند. در آن لحظه که سطل آب سرد روی من ریخته شد احساس خوبی داشتم و خیلی خوشحال بودم چراکه این همه تلاش کردم تا به همان لحظه ریختن آب سرد برسم.

علی اسکندری، پدر نخستین خلبان زن استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه می گوید؛ دارای شغل آزاد هستم و دو فرزند دارم که هر دو دختر هستند، در واقع بخاطر داشتن چنین دخترانی سرمایه‌دارترین مرد دنیا هستم، یکی زهرا که خلبان هستند و غزل هم که یک سال از زهرا کوچکتر است رشته حقوق در حال تحصیل می باشد.

بخشی از املاک خود از جمله زمین و خودروام را فروختم تا بتوانم هزینه تحصیل زهرا دختر خلبانم را تامین کنم اما بدلیل بها ندادن به خلبانان خانم آینده روشنی برای شغل دخترم نمی بینم البته با تغییر نگاه مدیریتی امکان پذیر است. ایران اسلامی دشمنان زیادی دارد اما نباید وقتی از خارج کشور تحریم هستیم دچار خود تحریمی شویم.

بعنوان پدر نخستین خلبان خانم استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی خوشحال هستم که توانستم برای شکستن تابوی"خانم‌ها نمی توانند" قدمی مثبت بردارم.

او به پدران و مادران پیشنهاد می‌دهد؛ که هر چه دارند برای آنچه فرزندان‌شان علاقه و دوست دارند هزینه، حمایت و کمک کنند و در صورتی که پشتیبان فرزندان خود باشند، فرزندان‌شان می توانند جایگاه بالا و خوبی به دست آورند.

آرزویم، سربلندی کشورم ایران است و دعا می کنم که این بیماری ویروسی(کروناویروس) از سر دنیا کم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار