روز هوای پاک و داستان تکراری آلودگی هوا

شهرری(پانا)- هوای زمستان امسال بسیار آلوده‌تر از هوای زمستان سال‌های گذشته است. هوایی که پر از آلاینده‌های خطرناک و سمی است. هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که، تنفس هوای سالم، اصلی‌ترین نیاز مردم است که باید محقق شود.

کد مطلب: ۱۱۵۵۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
روز هوای پاک و  داستان تکراری آلودگی هوا

در ۲۹ دی‌ماه، روز هوای پاک، شرایط در کلان‌شهر‌ها به گونه‌ای است که مردم همچنان در هوای آلوده نفس می‌کشند، اما مسئولان با ارائه آمارها، معتقدند هوا بهتر شده است.
هرچند آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم دنیا است و سازمان بهداشت‌جهانی در سال‌های اخیر هم به آن توجه بسیار کرده، اما این معضل با بی‌تدبیری و نبود توجه کافی در حال تبدیل شدن به فاجعه است و باید برای رفع آن تدابیری جدی اندیشید. آلودگی هوا دارای عوارض متعددی است که نتیجه آن آسیب به سلامت مردم است و این معضل امروزه یک تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

اطلاع‌رسانی یکی از عواملی است که باید به آن توجه شود، زیرا باعث می‌شود مردم منابع و تأثیرات آلودگی هوا را درک کنند و برای کاهش آلودگی هوا کوشش کنند


هر آنچه که کیفیت طبیعی هوا را تغییر دهد آلودگی هوا نامیده می‌شود. در ‌واقع آلودگی هوا ناشی از عواملی است کـه تـاثیر مسـتقیم روی سلامت انسان، گیاه و جانوران می‌گذارد، به عبارتی دیگر در هوایی که ما تنفس می‌کنیم ترکیبـات گـازی وجود دارند که تغییر در این ترکیبات باعث آلودگی می‌شود. این ترکیبات گازی شامل نیتروژن، اکسیژن، دی‌اکسـید‌کـربن و ترکیبات مشابه است.
این در‌‌حالی است که دست‌اندرکاران حوزه سلامت و وزارت‌بهداشت نیز نسبت به تنفس در چنین هوایی ابراز‌ نگرانی کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت کودکان و بزرگسالان به حساب می‌آید، نسبت به عوارض آلودگی هوا که بیشتر از بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی برای کودکان زیر پنج سال خطر دارد، هشدار داده است.
در این شرایط، وضعیت شدید آلودگی هوای کلان‌شهرها به صورتی است که با چشم هم قابل مشاهده است و در صورت عدم رعایت، استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، راهکار کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها

با وجود اینکه مدارس به دلیل شرایط کرونایی تعطیل است و میزان تردد در شهر باید کمتر شود، اما همچنان شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم. آلودگی دست از سر پایتخت‌نشینان برنداشته است. سیستم حمل و نقل عمومی همچنان به خوبی توسعه پیدا نکرده است، در حالیکه، یکی از راه‌ها برای کاهش آلودگی، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. مردم در صورتی که امکان حمل و نقل آسان، سریع و کم‌هزینه را داشته باشند از وسایل نقلیه شخصی استفاده نخواهند کرد.

سوخت مازوت، متهم اصلی آلودگی هوا

سالانه هزاران نفر از شهروندان ایرانی، بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و متهم اصلی این ماجرا سوخت مازوت است. مازوت یا نفت سنگین، برشی از برج تقطیر نفت خام است که این ماده، ارزانترین سوخت برای کوره‌ها، حمام‌ها، تنورهای نانوایی، موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها نیز محسوب می‌شود. مدیران شرکت تولید نیروی برق حرارتی می‌گویند که نیروگاه‌های استان تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند، اما سایر مسئولان این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند که کارخانه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌ها برای کاهش آلودگی، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. مردم در صورتی که امکان حمل و نقل آسان، سریع و کم‌هزینه را داشته باشند از وسایل نقلیه شخصی استفاده نخواهند کرد


برقراری قوانین ضد‌آلودگی و پیشرفت‌های فناوری در کم‌کردن آلودگی کافی نیست. اطلاع‌رسانی یکی از عواملی است که باید به آن توجه شود، زیرا باعث می‌شود مردم منابع و تأثیرات آلودگی هوا را درک کرده و برای کاهش آلودگی هوا کوشش کنند.


لازم‌است این معضل با برنامه‌ریزی صحیح، عزم‌مسئولان و مشارکت‌جدی مردم برطرف شود

برای کاهش آلودگی هوا که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است، نیازمند تصمیمات عاجل توسط مسئولان هستیم. آلودگی هوا به شدت آسیب‌رسان است و مانند کرونا بر روی ریه‌های مردم تأثیر می‌گذارد. لازم است این معضل را با برنامه‌ریزی صحیح، عزم مسئولان و مشارکت جدی و همگانی مردم برطرف کرد.
در این مورد به اندازه کافی تجربیات موفق در دنیا وجود دارد و ما باید از آن تجربیات استفاده کنیم تا شاهد برطرف شدن این معضل در کشور باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار