رشد و پویایی آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حراج تهران

اگر نگاهی به جنگ‌های مهم و انقلاب‌های تاثیرگذار سراسر جهان داشته باشیم، خیلی زود متوجه می‌شویم که بخش بزرگی از تاثیرات این اتفاقات تاریخی را می‌توانیم در آثار هنری خلق شده در دوران خودشان مشاهده کنیم. همچون جنگ جهانی اول و دوم که کشورها و ملت‌های بسیاری را درگیر کرده و هنرمندان معروف بسیاری تحت‌تاثیر این جنگ‌ها دست به خلق آثار هنری ارزشمندی زده بودند. آثاری که هنوز هم در حراج‌های معروف و مهم جهان به فروش می‌رسند و در موزه‌های معتبر و شناخته شده به نمایش درمی‌آیند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رشد و پویایی آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حراج تهران

ملت ایران هم در طول چهل سال گذشته درگیر رویدادهای تاریخی مهم از جمله انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی بوده است، اتفاقاتی که تاثیرات مهمی روی سرنوشت مردم ایران گذاشت و هنرمندان بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد. اما در طول سالیان گذشته، آثاری که هنرمندان ایرانی از این رویدادهای تاریخی مهم خلق کرده بودند به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در عزلت مانده بود و کسی به آن‌ها توجه چندانی نداشت.

شاید که نه؛ پرداختن به موضوع اقتصاد هنر و ایجاد بستری برای عرضه و نمایش صحیح و اصولی این آثار یک الزام بود. ضرورتی که به دلایل بسیار فراموش شده بود. ما نیازمند انقلابی تازه و در شان ایران اسلامی در این حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی بودیم. اما این زیرساخت صرفا با اختصاص بودجه مهیا نمی‌شد، بیش از منابع مالی، ایده و مدیریت این بستر اهمیت داشت.

بخش دولتی شانس خود را برای پرداختن به اقتصاد هنر و راه اندازی اکسپوهای فروش آثار هنری در چند دوره آزمود و از هیچ یک از این آزمون‌ها سربلند بیرون نیامد. تجربه نشان داده است که بخش دولتی اگر امور تخصصی مربوط به حوزه هنر را به متخصصان و اهل آن در بخش خصوصی بسپارد، به نتایج بسیار بهتری دست خواهد یافت که به طور طبیعی از عهده بخش دولتی به دلایل متعدد خارج است.

بدین ترتیب، هر چند دیر و با فاصله بیش از سه دهه از انقلاب شکوهمند ایران، اما سرانجام در اوایل دهه نود جرقه‌های یک اتفاق تازه در عرصه اقتصاد هنرهای تجسمی ایران در رویدادی به نام حراج هنری تهران زده شد. پس از آن بود که حراج تهران فرصتی فراهم کرد تا آثار هنرمندان ایرانی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عرضه و مطرح شوند و مارکت داخلی پیدا کنند.

البته که امروز حراج تهران به جایگاهی رسیده است که مورد توجه حراج‌های بین‌المللی قرار دارد و می‌تواند فرصتی برای دیده شدن آثار انقلابی و جنگ تحمیلی در خارج از مرزهای ایران فراهم کند. فرصتی برای مطرح شدن‌ آثاری که حاوی نکات بسیاری از رشادت‌های مردم ایران هستند و هنوز در عرصه‌ی بین‌الملل مغفول مانده‌اند. آثار هنری هنرمندان تجسمی از عکس، نقاشی تا مجسمه می‌تواند رسانه‌ای برای بیان ارزش‌ها و پایداری‌های مردمان هر سرزمین باشد. بنابراین هر کدام از این آثار می‌توانند بازگوی تحولات تاریخی باشد که در مورد کشور ما ایران هنوز فرصت بروز و ظهور در مارکت بین‌الملل پیدا نکرده‌اند. حراج هنری تهران هم اکنون می‌تواند پلی برای معرفی این آثار به جهانیان باشد. آثاری که سفیر انقلاب اسلامی هستند و ارزش‌های مردم ایران را بازگویی می‌کنند.

نظارت و بازنگری مداوم، پیشنهاد دلسوزانه به متولیان این رویداد است. اکنون که ایران اسلامی دارای یک حراج با معیارها و استانداردهای بین‌المللی شده است ضمن پاسداشت آن باید هر دوره آن متفاوت با دوره قبل خود باشد. تفاوتی که بر معیار هنر ارزشی، انقلابی و انسانی استوار است و این چنین حراج تهران می‌تواند در شان ایران امروز جریان‌ساز شود.

این جریان‌سازی در حالی است که اقتصاد هنرهای تجسمی تا پیش از آغاز به کار حراج تهران حرف چندانی برای گفتن نداشت و فقط آن‌هایی می‌توانستند از این راه کسب درآمد کنند که به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنند. در حالی که هنرمندان شناخته شده و جویای نام بسیاری در ایران به عرصه ظهور می‌رسیدند که ناشناخته مانده بودند و نمی‌توانستند از راه فروش آثارشان، ارتزاق کنند و امیدی به آینده خودشان داشته باشند. آغاز به کار و تداوم در برگزاری حراج تهران، علاوه بر کمک به رشد و بالندگی هنرهای تجسمی ایران، تاکیدی بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار