پای سیاست با چه فیلم‌هایی به سی و نهمین جشنواره فجر باز می‌شود؟

تهران (پانا) - سیاست و سینما همیشه رابطه نا به هنجاری باهم داشته‌اند هرچه سیاست روایتگر تاریکی‌ها در ذهن ملت‌ها بوده و مملو از ابهام و سؤال اما سینما همواره رسالت آگاهی‌رسانی و روشنگری را برای خود برگزیده است. این تناقض هرکجا دستاویز سوژه‌های سینمایی شده آثار جذابی برای مخاطب تولید شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
پای سیاست با چه فیلم‌هایی به سی و نهمین جشنواره فجر باز می‌شود؟

فیلم‌های سیاسی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داوری می‌شوند تنها پنج فیلم «هُرماس»، «یقه‌سفیدها» و «آفتاب نیمه‌شب»، «پدری» و «منصور» است که در ادامه به بررسی این پنج فیلم می‌پردازیم.

هُرماس
فیلم «هرماس» روایتگر ماجراهای دختری خبرنگار در ایران، عراق و فرانسه است که قصد دارد تریبون مردم باشد اما شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد. کارگردان این فیلم «مهدی صاحبی» است و تهیه‌کننده فیلم «ابوذر پورمحمدی» است که تهیه‌کننده سه فیلم اول نرگس آبیار نیز بوده است.
بخشی از فیلم «هُرماس» همزمان با پیاده‌روی اربعین سال گذشته در عراق فیلمبرداری شد و باقی صحنه‌های فیلم نیز در شهرهای استان خوزستان، و شهرهای نجف، بغداد و بخشی در کشور فرانسه جلوی دوربین رفت.

نام قبلی فیلم «شبانه‌های ورونیکا» بود. این کارگردان سه سال پیش فیلم «ترانه»، را با موضوع مدلینگ دختران کارکرده بود، حالا در تجربه‌ای متفاوت، تصویربرداری در سه کشور ایران، عراق و فرانسه را از سر گذرانده است. شنیده‌ها حاکی از بازی خوب «شیدا خلیق» در این فیلم سخت است.

آفتاب نیمه‌شب

فیلم «آفتاب نیمه‌شب» سرگذشت مردان بلندبالایی است که پس از پاییز ۱۳۶۳ با تلاش و مشقت، در روزگار تنهایی و مظلومیت، مجاهدانه جنگیدند.

ازجدیدترین ساخته «شهریار بحرانی» به‌عنوان نخستین فیلم موشکی سینمای ایران نام‌برده می‌شود. گفته می‌شود این فیلم برمبنای تحقیقات مستند شکل‌گرفته و برای اولین‌بار، بخشی از توان موشکی نیروی هوافضا را به نمایش می‌گذارد. در این فیلم برشی از زندگی شهید حسن طهرانی مقدم را مبنای کار قرار داده‌شده است.

شهریار بحرانی در جدیدترین فیلم سینمایی خود از فضای بازیگران حرفه‌ای فاصله گرفته و با دعوت گروهی از بازیگران تئاتر وعده‌ای جوان تازه‌نفس، شیوه متفاوتی را در پیش گرفته است. بخش‌هایی از فیلم در سوریه می‌گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

به نظر می‌رسد بحرانی با ساخت این فیلم، پس از دو دهه بار دیگر به فضا و حال و هوای سینمای دفاع مقدس بازگشته است؛ او این بار با روایت برهه‌ای حساس و استراتژیک از تاریخ معاصر به موضوع مقاومت اسلامی پرداخته است. وی سابقه ساخت آثاری چون:‌«ملک سلیمان»، «مریم مقدس»، «حمله به اِچ 3»، «آب را گل نکنید» و ... در کارنامه سینمایی خود دارد

یقه سفیدها
فیلم «یقه سفیدها» فیلمی در ژانرکمدی است و کمدی موقعیت را به عنوان دستاویز داستانی خود برگزیده تا از این طریق بتواند به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند. همان‌طور که از نام فیلم پیداست «یقه سفیدها» در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد. افراد یقه سفید عمدتاً افراد اتوکشیده‌ای هستند که کسی به این افراد برای ارتکاب به جرم شک نمی‌کند. یقه سفید می‌تواند یک شخص عادی هم باشد. مثلاً می‌تواند یک شخص کارخانه‌دار ثروتمند باشد. در واقع یک بازاری دارای امکانات مادی یقه سفید محسوب می‌شود. یقه سفید می‌تواند جزو افراد ذی نفوذ باشد. یعنی یقیناً این فرد دارای سمت سیاسی نیست. اما در ادبیات فعلی جهان یقه سفید را بیشتر افراد دولتی قلمداد می‌کنند. یعنی کسانی که به ترفند نیاز ندارند.
«شهرام مسلخی» کارگردان این فیلم در سی و سومین جشنواره‌فیلم فجر با فیلم «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» به عنوان کارگردان جوان حضور داشت و به‌عنوان جوان‌ترین کارگردان فجر شناخته‌شده بود، سال گذشته و پس از پنج سال در قامت تهیه‌کننده فیلم «پدران» سالم صلواتی در بخش نگاه نو در جشنواره سی و هشتم فجر حضور یافت.


پدری
فیلم «پدری» که ابتدا با نام «مصلحت نظام» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد روایتی از دهه 60 است و درباره یکی از مقامات قضایی اول انقلاب است که در پرونده‌ای ناگزیر از صدور حکم برای یکی از فرزندانش می‌شود.
این فیلم به کارگردانی «حسین دارابی» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفاه» است. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به‌حساب می‌آید.
«پدری» سومین فیلم تولیدشده در باشگاه فیلم سوره است که با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی است. باشگاه فیلم سوره پیش از این فیلم‌های «بیست و یک روز بعد» و فیلم جنجالی «دیدن این فیلم جرم است» را تولید کرده است.


منصور
فیلم «منصور» که پیش از این با نام «اوج110» به جشنواره معرفی شده بود، با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی ساخته شده که در آن بخشهای ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.
فیلم «منصور» به ماجرای شهید ستاری می‌پردازد که در زمان جنگ تحمیلی کارگاهی راه‌اندازی کرد تا یک سری تجهیزات لازم برای ساخت هواپیما را به ایران آورده و ساخت هواپیما را در کشور انجام داده و بسیاری از مشکلات کشور در این زمان را در زمان جنگ حل کند.
نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی با نظارت سورنا ستاری، فرزند شهید ستاری صورت گرفته و قرار بود به جشنواره فیلم فجر سال گذشته راه پیدا کند که فیلم حاضر نشد.
این فیلم به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی است و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.
نام اوج برای نیروی هوایی یادآور پروژه‌های مسکونی اوج است که متأسفانه در بحبوحه جنگ عده‌ای مبالغ هنگفتی را برای ثبت‌نام ارتشیان جهت خانه‌های مسکونی غارت کردند؛ هرچند حضور سازمان اوج در ساخت فیلم هم ممکن است شبهاتی را ایجاد کند و درنهایت سازندگان فیلم نام این اثر سینمایی را تغییر دهند. سیاوش سرمدی از مستندسازانی است که تاکنون فیلم‌های مستندی را چون «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «80سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» ساخته است و در «منصور» نخستین کارگردانی فیلم سینمایی را تجربه می‌کند. مهدی مطهر از دیگر مستندسازان به‌عنوان مجری طرح در کنار سیاوش سرمدی حضور دارد. یکی از نکات قابل تأمل فیلم عدم‌حضور بازیگران چهره در آن است؛ هر چند تمام بازیگران آن را هنرمندان تئاتر تشکیل داده‌اند و کیومرث مرادی بازیگردانی این پروژه را برعهده دارد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار