سارا ختنلو*

همه گیری ویروس کرونا، بلای جدیدی که بر جهان چیره شد

جهان، همواره بستر حوادث، بیماری و بلایا بوده است.  گاهی سیل، گاهی زلزله، گاهی سونامی، گاهی جنگ، گاهی هم بیماری بر جهان سلطه پیدا می کند. اینکه امروز، یک بیماری به نام کووید ۱۹ (covid19) برجهان چیره شده، چیزجدیدی نیست.

کد مطلب: ۱۱۵۵۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
همه گیری ویروس کرونا، بلای جدیدی که بر جهان چیره شد

در گذشته بیماری هایی همچون سِل، طاعون، وبا و آنفولانزا وارد جهان شدند که جان بسیاری را گرفت. گزارشات، حاکی از این بود که، وبا در زمان قحطی، جهان را فرا گرفت و کشته های زیادی بر جای گذاشت. به طوری که بسیاری از انسان‌ها مفقود شدند.
وبا که بیماری عفونی در روده باریک بود از طریق آب آلوده توسط باکتری (ویبرو کلرا) ایجاد و در زمان قاجار روزی ۱۰۰ الی ۱۵۰ فوتی داشت.
آنفولانزا که ویروسی حاد در دستگاه تنفسی است و علائمی همچون عرق، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه دارد که سالانه جان ده هزار نفر را فقط در آمریکا می‌گیرد.
اما خانواده بزرگ ویروس کرونا که موجب بیماری کووید ۱۹(covid19) می‌شود و می‌تواند انسان و حیوانات را مبتلا کند با علائمی همچون تب، خستگی،سرفه های خشک، درد، کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال همراه است.
فرد مبتلا از طریق قطره ای از سرفه و بازدم از دهان و بینی می تواند در ماه ۴۳۰ نفر را آلوده کند.
پزشکان پیشنهاد می کنند که افراد، برای جلوگیری از ابتلا از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنند.
چشم، دهان و بینی خود را لمس نکنند. در صورت سرفه و عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی گرفته و سپس آن دستمال را دور بیندازند. اشیا و سطوحی که با آن سر و کار دارند دائما با الکل ضد عفونی کنند و حتی‌المقدور در محیط بیرون، از ماسک و دستکش استفاده کنند.
هوبه ای، استانی در کشور چین با مساحت ۱۸۵/۹۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر است. خبرها مبنی بر این بود که اولین فرد مبتلا به کووید ۱۹(covid19)در سال 2019 در این استان شناسایی شده است. با وجود ناشناخته بودن این ویروس، دولت چین در عرض یک هفته، بیمارستانی مخصوص این بیماری احداث کرد.
خبرها حاکی از این بود که ریشه این ویروس جانوری به نام خفاش بوده با این حال در خصوص ریشه این بیماری اختلاف نظر بین مردم جهان و دانشمندان وجود دارد و عده ای گمان می‌کنند که این ویروس دست ساز است.
در حال حاضر مردم، بی صبرانه منتطر تزریق واکسن بیماری کووید ۱۹(covid19) هستند.
با توجه به اینکه تا این لحظه واکسن این بیماری در کشور ما در دسترس نیست و تا آماده شدن واکسن داخلی، تنها راه، پیشگیری و عمل به توصیه پزشکان مبنی بر استفاده از ماسک، دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار