رضوان حکیم‌زاده:

بسته تحولی خوانا به دنبال چیست؟

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تدوین بسته تحولی مدرسه خوانا را یکی از برنامه‌های مهم معاونت ابتدایی در راستای تقویت مهارت‌های زبانی و مهارت‌های پایه زندگی عنوان کرد و گفت که تربیت محور کار برنامه‌های دوره ابتدایی است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
بسته تحولی خوانا به دنبال چیست؟

به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، در این نشست که به صورت مجازی و حضور مدیران مدارس ابتدایی، معلمان، مدیر آموزگاران، راهبران آموزشی و تربیتی، مدیران و روسای آموزش و پرورش و معاونین آموزش ابتدایی شهرستان ها و مناطق، کارشناسان و کارشناس مسئولان و کلیه دست اندرکاران دوره ابتدایی استان در بستر شاد برگزار شد، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از عملکرد آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کردستان در اجرایی شدن برنامه ها و اقدامات تشکر کرد.

وی با تقدیر از تداوم جریان آموزش همراه با حفظ کیفیت در شرایط کنونی، به چند دستاورد مهم در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم که حاکی از اعتماد جامعه و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) به آموزرش و پرورش است، واگذاری مسئولیت مهد کودک ها یا تربیت یکپارچه کودکان زیر شش سال است، در عین حال که این مسئولیت بسیار سنگین است اما از این لحاظ که به کودکی در جامعه ما اعتبار می بخشد یک دستاورد بسیار مهم محسوب می شود.

حکیم زاده ادامه داد: خوشبختانه همه مسئولین دولتی نسبت به اهمیت دوران کودکی و تربیت اوان کودکی بسیار حساس هستند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی همه متفق القول بودند که اگر ما می خواهیم برای توسعه دستاوردی ماندگار داشته باشیم باید روی اوان کودکی سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت اوان کودکی مخصوصا کودکان زیر شش سال امر مبارکی است؛ ابراز امیدورای کرد با حمایت، بستر سازی و سرمایه گذاری مناسب شاهد رشد و ارتقای تعلیم و تربیت کودکان باشیم.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: خوشبختانه در ارزیابی عملکرد معاونت های وزارت آموزش و پرورش در سال 98، معاونت آموزش ابتدایی با افزایش رتبه و امتیاز قابل توجه جزو معاونت ها برتر قرار گرفته است و این دستاورد مدیون تلاش همه دست اندرکاران حوزه ابتدایی در استان ها و مدارس در زمینه مستند سازی و عملکرد ها است.

حکیم زاده افزود: برای اولین بار توانستیم سرانه مدارس عشایری را که در اساس نامه مصوب شده بود به مبلغ 17 میلیارد تومان برای مدارس سراسر کشور واریز کنیم و این امر نوید خوبی است که این کار را به مناطق روستایی تعمیم دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر با بیان اینکه در ایام کرونا تلاش های بسیار زیادی برای تداوم امر آموزش انجام شده است؛ خاطرنشان کرد: با تلاش و دشواری های بسیار در خصوص آموزش حضوری کلاس های اول و دوم ابتدایی، خوشبختانه با حمایت های ریاست محترم جمهوری، توانستیم ثابت کنیم که مقوله سلامت فقط مختص جسم نیست بلکه سلامت روحی و روانی کودکان مهم است.

وی ادامه داد: پایه اول و دوم ابتدایی بنیاد یادگیری است و اگر بچه های ما نتوانند در این سن دستاوردهای لازم را کسب نمایند ، ما دچار خسران خواهیم شد و این عزیزان در زندگی آینده خود با مشکل مواجه خواهند شد.

حکیم زاده رویکرد اصلی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را نگاه تخصصی به دوره ابتدایی بر مبنای آموزه های قرآنی و اصول تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: این رویکرد مبتنی بر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه با بیان اینکه سه اصل بنیادین « کودک صاحب کرامت است، کودک بزرگ سال نیست و مربی نقش الگویی و محوری دارد » همواره مورد تاکید این معاونت بوده است؛ گفت: نباید با روش ها و برنامه های خود کرامت خدا دادی کودکان را خدشه دار کنیم چراکه همه کودکان صرف نظر از نژاد، قومیت، زبان، دین و مذهب مهم هستند و باید تربیت شوند و یاد بگیرند.

حکیم زاده با بیان اینکه کودک بزرگ سال نیست؛ تاکید کرد که باید روش های تربیتی و آموزشی ما به گونه ای باشد که با شرایط سنی این دسته از دانش آموزان متناسب بوده و محیط مدرسه باید شاداب و بانشاط باشد و شرایط به گونه ای فراهم شود که امنیت روانی و عاطفی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد. باید از بسترهای مناسب دوران کودکی برای آموزش استفاده کنیم و متناسب با شرایط سنی کودکان برنامه ریزی کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مربی نقش الگویی و محوری دارد؛ گفت: ما معتقد هستیم معلم از زمانی که اولین ارتباط با دانش آموز خود را برقرار می کند حتما اثر تربیتی دارد و تاکید می کنیم که اساس تاثیرگذاری در کار تربیت، محبت بی قید و شرط معلم به دانش آموزان است.

حکیم زاده با بیان اینکه در خانواده بزرگ آموزش ابتدایی کشور حدود 9 میلون 500 هزار دانش آموز دوره ابتدایی همراه با نوآموزان مخاطب ما و تحت تاثیر برنامه های ما قرار دارند؛ از افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی از 38 درصد به بالای 74 درصد خبر داد و گفت: خوشبختانه در مناطق کم تر برخوردار میانگین ما بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی خوشبختانه تمامی شاخص های عملکردی رشد را نشان می دهد گفت: از ثبت نام خالص، جذب بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ تکرار پایه و ترک تحصیل و... همه دستاوردهای مثبتی بوده است و درخصوص مناطق روستایی و عشایری افزایش تعداد شبانه روزی ها و افزایش تعداد دانش آموزان تحت پوشش را داشته ایم و موفق شدیم دفتر عشایری را به دفتر عدالت آموزشی ارتقا دهیم.

حکیم زاده گفت: در مقایسه نرخ پوشش استان ها در دوره ابتدایی خوشبختانه شاهد این هستیم که نرخ پوشش پیش دبستانی در استان کردستان بالای 92 درصد است و این مهم بیانگر تلاش و زحمات ارزشمند همه مسئولین آموزش و پرورش در استان است.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات تحولی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که ما بتوانیم روش های تعلیم و تربیت را با تاکید بر روش های فعال خلاق و با توجه به نقش الگویی معلمان اصلاح کنیم گفت: در این زمینه تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و مهارت خواندن و نوشتن و پیوند آموخته های دنیای مدرسه در دنیای زندگی پیش بینی شده است.

وی تربیت را محور کار برنامه های دوره ابتدایی عنوان کرد و گفت: باید از حافظه محوری به سمت مهارت محوری برویم و خوشبختانه آزمون های تستی، ورود موسسات و استفاده از کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی را در دوره ابتدایی ممنوع کردیم.

حکیم زاده تدوین بسته تحولی مدرسه خوانا را یکی از برنامه های مهم معاونت ابتدایی در راستای تقویت مهارت های زبانی و مهارت های پایه زندگی عنوان کرد و گفت: این بسته دربرگیرنده همه برنامه های قبلی است و ما در این بسته به دنبال ارتقای تلفیقی، مشارکتی و مدرسه محور چهار مهارت زبانی شامل گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن در ترکیب با سه مهارت مهم ادب، مسئولیت پذیری و جرات ورزی هستیم.

وی یکی از مهم ترین ماموریت های دوره ابتدایی را نهادینه کردن مهارت های پایه زبانی و زندگی در دانش آموزان برای آماده کردن زندگی سالم دانست و گفت: ما باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا دانش آموزان بتوانند این مهارت های زبانی پایه را کسب کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه فعالیت آموزشی در فضای مجازی در بستر شاد در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: فرصت انفرادی شدن آموزش، یک فرصت برای دانش آموزان بود.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در امر آموزش به تفاوت های فردی توجه کنیم و امکان مشارکت فعال همه دانش آموزان را فراهم کنیم کار موثری انجام شده و برای اولین بار این فضای مجازی بود که فرصتی ایجاد کرد که بسیاری از دانش آموزان از طریق فضای مجازی درگیر امر آموزش شدند.

حکیم زاده با بیان اینکه فضای مجازی برای دانش آموزان دوره ابتدایی یک چالش داشت؛ گفت: هرچند حمایت و همراهی خانواده نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان دارد اما در نظام مدرسه با تلاشی که معلم در کلاس درس انجام می دهد، تاثیر عدم همراهی برخی از والدین در میزان یادگیری دانش آموز کم رنگ می شود.

وی با طرح این سوال که چطور می توانیم چالش فضای مجازی در رابطه با نقش حمایتی والدین را جبران نماییم؛ ورود والدین به فرایند آموزش و یادگیری فرزندان را یک فرصت دانست و گفت: شکل گیری روش آموزش، خانواده ها را وادار به همکاری و حمایت فرزند خود کرد که این مشارکت و همراهی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت کودکان موثر است.

حکیم زاده خلق آثار ارزشمند و تولید محتوای خلاق را یکی از فرصت های ایجاد شده برای معلمان در فضای مجازی دانست و گفت: در این ایام شاهد ظهور خلاقیت و توانمندی های معلمان و مدیران در سراسر کشور و امکان استفاده از آثار تولید شده توسط آنان برای همه دانش آموزان بودیم پ.

وی آشکار شدن نقش معلم و اهمیت آموزش حضوری را به عنوان دو فرصت ایجاد شده برای جامعه در ایامی که آموزش ها به صورت مجازی ارائه می شد، نام برد؛ گفت: وجود فاصله و نا برابری اجتماعی و اقتصادی بیش از حد و نبود آمادگی لازم برای ورود به فضای مجازی نیز دو چالش برای جامعه بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت در ادامه به فرصت های کلان کرونا برای آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و تمرین حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم، ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و دنیای فناوری ، شکل گیری حس مسئولیت پذیری همگانی و آشکار شدن ارزش های مدرسه برای خانواده و جامعه را از مهم ترین این فرصت ها برشمرد.

وی بر ایجاد آگاهی لازم برای حضور هدفمند در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید از فرصت های مجازی در جهت تنوع بخشی به آموزش و غنی سازی یادگیری و تربیت استفاده کنیم.

توجه به پوشش حداکثری پیش دبستانی رایگان در فضای مجازی، رصد یادگیری تک تک دانش آموزان، مدیریت جریان یادگیری همه دانش آموزان، استفاده موثر از درسنامه و رعایت اصول آموزشی برنامه ای در طراحی و اجرای درسنامه و ارائه بازخورد در خصوص برنامه های معاونت از مهم ترین انتظارت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار