کمال تبریزی در گفت و گو با پانا:

قانون کپی رایت نداریم، پس تماشاچی مجازی در جشنواره فجر نداریم

جشنواره فیلم فجر بعد از این هم نیازی به هیات انتخابی ندارد/ نبود فیزیکی مردم مهمترین معضل جشنواره کنونی فجر است

تهران ( پانا) - کمال تبریزی، نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به تغییرات سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به دلیل شرایط کرونا ایجاد شده، معتقد است نبود هیات انتخابی در گزینش فیلم ها به اندازه نبود تماشاچی جشنواره فیلم فجر اهمیت ندارد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
قانون کپی رایت نداریم، پس تماشاچی مجازی در جشنواره فجر نداریم

سینما به مخاطبش وابسته است و تصور اکران فیلم، بدون حضور تماشاچی فقط زمانی به ذهن متبادر می شود که پای منحوس کرونا ویروس در میان باشد. امسال سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار می شود که دیگر قرار نیست خاطره صف های طولانی برای گرفتن بلیط جشنواره تکرار شود و در نتیجه جایزه ویژه ای که با داوری مردم انتخاب می شد هم دیگر وجود ندارد.
کمال تبریزی، کارگردان و نویسنده سینمای ایران در گفت و گو با پانا با اشاره به وضع کنونی سینماهای ایران گفت: «به نظر من یکی از مهمترین عناصر فیزیکی جشنواره فیلم فجر در همه دوران ها حضور و دیدن مردمی است که به سالن ها می آیند و فیلم ها را می بینند. فکر می کنم این مساله مهمترین عنصری است که جشنواره فیلم فجر امسال با آن روبرو شده و آنها را از دست می دهد.»
تبریزی در ادامه با اشاره به اهمیت جایزه مردمی در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «مهمترین جایزه ای که فیلم ها می توانستند بگیرند، همین جایزه مردمی بود که متاسفانه نمی توانیم داشته باشیم. متاسفانه متوجه نمی شویم گزینشی که مردم نسبت به فیلم ها دارند چیست؟ هرچند می توانیم بگوییم در بسیاری از سالها انتخاب هیات داوران به انتخاب مردم نزدیک بود ولی خب همیشه هم اینگونه نبود و گاهی فاصله زیادی وجود داشته است. بهرحال ما آن عنصر را در جشنواره از دست می دهیم چون نمایش برای اهالی رسانه ادامه پیدا می کند و چون داورها بالاخره فیلم را می بینند.»


جشنواره فیلم فجر بعد از این هم نیازی به هیات انتخابی ندارد
تبریزی در ادامه به موضوع نبود هیات انتخابی در گزینش فیلم ها اشاره کرده و یادآور شد: «جشنواره امسال بجز موضوع از دست دادن نگاه مردمی که بسیار مهم است، هیات انتخابی هم ندارد که خب این موضوع چندان اهمیت ندارد زیرا بهرحال گزینش اولی می شود و دبیر جشنواره می تواند این گزینش را انجام دهد و درست هم است. من خودم فکر می کنم این مساله می تواند سرآغازی باشد تا جشنواره فیلم فجر دیگر هیات انتخابی نداشته باشد و مستقیما فیلم ها توسط دبیر جشنواره و با مشورت کسانیکه به آنها اعتماد دارد و قبول شان دارد به هیات داوری بفرستند این کاری است که در دنیا اغلب جشنواره ها انجام می دهند.»

وی افزود: «می توانم بگویم تعداد جشنواره هایی که هیات انتخابی داشته باشند، صفر است ما اصلا نداریم. همیشه جشنواره با دبیری یک فرد که خودش متخصص هم هست فیلم ها را انتخاب کرده و بعد داوران انتخاب می کنند و با نظر خود دبیر باشد عالی است.»

جای خالی قانون کپی رایت

تبریزی در پایان سخنان خود به مشکل اصلی جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «بنظرم تنها مشکلی که در جشنواره فیلم فجر وجود دارد عدم دیدار حضوری مردم است. در این شرایط کرونا نمی توان بخش مردمی را داشت که خب مهمترین بخش جشنواره بوده و امیدوارم با ریشه کن شدن کرونا در سالهای بعد شاهد حضور دوباره مردم در جشنواره باشیم.»
کمال تبریزی، درباره فراهم کردن شرایط برای حضور مجازی مردم در جشنواره اظهارکرد: «ما اگر عضو قانون کپی رایت شویم بسیاری از مشکلات مان برطرف می شود. یعنی ما باید در این جشنواره تبلیغ کینم و از دولتمردان بخواهیم ما را ببرند وارد قانون کپی رایت کنند چون اگر این اتفاق بیافتد براحتی می توانیم فیلم های مان را مجازی نمایش دهیم وکسی جرات نمی کند در این شبکه های ماهواره ای سراسر دنیا که انواع و اقسام دارند، نشان دهد. می توانیم براحتی وارد فضای مجازی و فضای آنلاین شویم و برای جشنواره های ما هم خیلی خوب می شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار