کارشناس و مدیر مرکز مشاوره منطقه ۱۳ خبر داد:

نمایشگاه نمونه کار هنرستانی ها، همزمان با هفته مشاغل در کانال هدایت تحصیلی برپا می شود

تهران(پانا)- کارشناس و مدیر مرکز مشاوره منطقه ۱۳ از نقش مشاوره در هدایت تحصیلی، تاثیر انتخاب رشته درست در آینده دانش آموزان پایه نهم و روند فعالیت های مرکز مشاوره در تعامل با مدارس سخن گفت‌.

کد مطلب: ۱۱۵۴۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه نمونه کار هنرستانی ها، همزمان با هفته مشاغل در کانال هدایت تحصیلی برپا می شود

مژگان نظری، در گفت و گو با پانا با اشاره به ارتباط هدایت تحصیلی و آینده دانش آموزان گفت: فرآیند هدایت تحصیلی به منظور کمک به دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی بر اساس شناخت استعدادها و توانایی ها تعریف شده است. انتخاب رشته مهمترین و اولین انتخاب زندگی دانش آموز است و می تواند بر سایر انتخاب ها تاثیر بگذارد. این انتخاب به نوعی انتخاب مسیر زندگی است و دانش آموزی که در این مرحله به درستی و متناسب با استعداد و علاقه اش، انتخاب رشته کند، در مرحله کنکور و ورود به دانشگاه موفق تر و آینده بهتری خواهد داشت.
وی گفت: فرایند هدایت تحصیلی از پایه هفتم شروع شده و در پایه نهم به سرانجام می رسد. به این صورت که نمرات دروس تخصصی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب سه در انتخاب رشته موثرند؛ اما مهمترین فرایند انتخاب رشته در پایه نهم اتفاق می افتد.
وی افزود: در پایان سال تحصیلی نهم برای دانش آموزان دو فرم شماره ۶ و ۷ هدایت تحصیلی صادر می شود. فرم شماره ۶ با عنوان فرم توصیه ای است که شامل آزمون های مشاوره ای هر کدام ۱۵ امتیاز، نظرخواهی دبیر ۱۰ امتیاز، نظر والدین ۵ امتیاز، نظر دانش آموز ۱۰ امتیاز، نظر مشاور ۱۰ امتیاز و ۳۵ درصد مربوط به نمرات دانش آموز است. همچنین فرم شماره ۷، حاصل عملکرد تحصیلی دانش آموز در طی سه سال هفتم، هشتم و نهم است. فرم شماره 7 نشان می دهد که دانش آموز طبق اولویت برای کدام رشته امتیاز کسب کرده است و این اولویت به صورت الف و ب برای هر رشته مشخص می شود.
کارشناس مشاوره منطقه در ادامه اظهار کرد: با توجه به آموزش های مجازی، در کمیته هدایت تحصیلی منطقه مصوب شد که کانال هدایت تحصیلی در شبکه شاد ایجاد شود و همه مدیران و مشاوران مدارس متوسطه دوره اول و دوم در این کانال حضور داشته و اطلاع رسانی کامل در این خصوص از این طریق انجام شود. همچنین اعضای هسته مشاوره هم در تولید محتوای مربوط به هدایت تحصیلی برای آشنایی بیشتر والدین و دانش آموزان در این کانال فعالیت می کنند.
نظری گفت: ضروری است تمامی هنرستان های منطقه به صورت تک رشته ای، فیلم کوتاه پنج دقیقه ای شامل «معرفی رشته، آینده شغلی آن رشته، دروس مربوط به آن و پیام های انگیزشی» به عنوان تولید محتوا تهیه کرده و در کانال قرار دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مدارس متوسطه اول موظف به تشکیل کانال هدایت تحصیلی با عضویت دانش آموزان در شاد شده و تمامی اطلاعات کانال منطقه در کانال مدرسه بارگذاری شود و در راستای پیشبرد اهداف، از نحوه فعالیت کانال‌های مدارس توسط کارشناس مشاوره منطقه، بازدید خواهد شد. همچنین، بر اساس جلسات توجیهی مدیران و مشاورین مدارس، زمان اجرای آزمون‌های مشاوره ای برای دانش آموزان مشخص شده و در حال حاضر فرم‌های نظرخواهی والدین، دانش آموزان، دبیران و مشاورین فعال و با اطلاع‌رسانی به موقع، فعالیت های مربوط به هدایت تحصیلی در حال انجام است.
نظری با توجه به برگزاری جلسات و اطلاع رسانی توسط مشاورین مدارس در خصوص موضوع هدایت تحصیلی در گروه و کانال مدرسه گفت: امسال نمایشگاهی از نمونه کارهای دانش آموزان هنرستانی به صورت مجازی در بهمن ماه و در هفته مشاغل در کانال هدایت تحصیلی برپا خواهد شد و مدارس تبلیغات و فعالیت های خود را جهت آشنایی بیشتر دانش آموزان پایه نهم با رشته های مختلف، در این کانال ارائه خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار