بگومگوی قالیباف و نماینده ساری درباره شوراهای شهر

بابایی: جمهوریت متکی به آراء مردم است و نمی‌توان افراد را محدود کرد، برآیند شوراهای اسلامی شهر و روستا مثبت بوده است /قالیباف: در حال حاضر شوراها شورای شهر نیستند بلکه شورای شهرداری‌ها هستند

تهران (پانا)‌ - رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد ۷ اصل قانون اساسی درباره شوراها بوده و وظایف این نهاد را مشخص کرده است، از طرفی امورات شوراها و نظارت بر آن برعهده مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نباید این وظایف را برعهده بخش دیگری قرار داد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
بگومگوی قالیباف و نماینده ساری درباره شوراهای شهر

علی بابایی‌کارنامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در اخطار قانون اساسی، گفت: جمهوریت متکی به آراء مردم است و نمی‌توان افراد را محدود کرد، برآیند شوراهای اسلامی شهر و روستا مثبت بوده و کارنامه بدی ندارند. نمی‌توان با در نظر گرفتن عملکرد تعدادی از اعضای شوراها، کلیات این نهاد را زیر سوال برد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این اخطار گفت: اظهارات مطرح شده ارتباطی با هیات رئیسه ندارد اما طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور از موضوعات مهم کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه 7 اصل قانون اساسی در خصوص شوراها بوده و وظایف این نهاد را مشخص کرده است، عنوان کرد: امورات شوراها و نظارت بر آن برعهده مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نباید این وظایف را برعهده بخش دیگری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه بروز اشکال در بخشی از نظام اداری کشور به دلیل تمرکزگرایی است، می‌توان بخشی از وظایف را برعهده شوراها گذاشت، ادامه داد: نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شوراهای اسلامی خلاف قانون اساسی است زیرا شوراها نهاد غیردولتی محسوب می‌شوند.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شوراها شورای شهر نیستند بلکه شورای شهرداری‌ها هستند.

محمدتقی نقدعلی هم در جریان رسیدگی به این طرح با استناد به اصل صدم قانون اساسی، گفت: شوراهای اسلامی شهرها به عنوان سیاست‌گذار شهرداری‌ها هستند و شوراها باید برای مسائل راهبردی شهرداری‌ها تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شوراهای شهر به شوراهای شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: افراد بعد از عضویت در شوراهای شهر در شرکت‌های تابعه، پست و سمت می‌گیرند و برای 4 سال آینده خود به این روند ادامه می‌دهند در حالی که هیچ خبری از مسائل شهری ندارند.

وی در ادامه با اشاره مجدد به اصل صدم قانون اساسی بیان کرد: براساس این اصل باید به گونه‌ای قانونگذاری کنیم که شوراهای شهر به عنوان پارلمان محلی برای شهرداری‌ها قانونگذاری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات شوراها باید با تأکید بر حل مفاسد و مشکلات شوراها باشد تا جلب منفعت، خاطرنشان کرد: این طرح برای گزینش افراد فیلتر قرار داده است و ما نیز مکلف هستیم قانونی بنویسیم تا شوراهای شهر تبدیل به شوراهای شهرداری‌ها نشوند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اصل صدم قانون اساسی گفت: در این اصل گفته شده برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم، با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما این طرح را براساس اصول (101) تا (106) قانون اساسی بحث و بررسی می‌کنیم. برخی نکات و ایرادات مطرح شده به حق است که در زمان بررسی جزئیات دقت نظر را درباره آنها خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار