رییس سازمان امور عشایر ایران:

تولید گوشت قرمز عشایری ۳۵ هزار تن رشد یافت

تهران (پانا) - رییس سازمان امور عشایر ایران گفت امروز اجرای برنامه زنجیره تولید گوشت در مناطق عشایری موجب افزایش تولید به میزان ۳۵ هزار تن شده و اکنون به ۲۰۰ هزارتن رسیده است.پیش از این میزان تولید گوشت عشایر ۱۶۵ هزار تن بود.

کد مطلب: ۱۱۵۴۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تولید گوشت قرمز عشایری ۳۵ هزار تن رشد یافت

به گزارش سازمان امور عشایری کشور، « شاهپور علائی‌مقدم » در نشست هیات رییسه فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی افزود: عشایر ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور را در اختیار دارند که در مجموع نشان می دهد جامعه عشایری سالانه ۹.۷ میلیون راس دام به بازار عرضه می کنند.

وی یکی از سیاست های سازمان را تنوع بخشی به مشاغل عشایر دانست و افزود: سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات به جامعه عشایری اختصاص می یابد که حاصل تلاش های فراکسیون عشایری و مصوبه های مجلس است.

رییس سازمان امور عشایری با بیان اینکه در حوزه مطالعات کار بزرگی انجام شده و ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور به ثبت رسیده و افزود: موضوع اختصاص ردیف ملی به راه‌های عشایری پیگیری و درکمیسیون بودجه مجلس تصویب شده و در کمیسون تلفیق در حال بررسی است.

کاهش جمعیت عشایری در سرشماری جدید

علائی مقدم تصریح کرد: بر اساس سرشماری ثبتی عشایر کوچنده کشور که امسال نتایج آن اعلام شد، ۲۴۶ هزار خانوار با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر در قالب عشایر درکشور زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر کشوردر ۵۹ درصد سرزمین جفرافیای کشور پراکندگی دارند و ۷۹۰ هزار هکتار از اراضی کشور را در اختیار دارند.

علائی مقدم تصریح کرد: عشایر با غیرت و تعصب به عنوان پدافند غیرعامل نقش بسیار بالایی در دفاع از مرزهای کشور دارند و سازگاری و انطباق با محیط زیست از خصلت‌های عشایر است.

سازمان امور عشایر یک سازمان چندوجهی

رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: امروز نتایج و آثار ظرفیت هایی که در قانون برنامه ششم برای جامعه عشایری ایجاد شد، مشاهده می شود که در چارچوب همان اهداف ترسیم شده برای برقراری عدالت اجتماعی و برخورداری عشایر است.

علائی مقدم با بیان اینکه سازمان امور عشایر یک سازمان چندوجهی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: امسال ۱۵۳ میلیارد تومان برای تامین آب پایدار عشایر اختصاص یافت و در سال گذشته نیز ۲۴۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود که با این اعتبارات در مدت دو سال، ۶۲۵ پروژه تامین آب در مناطق عشایری اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب پنج درصد عشایر از آب پایدار برخوردار بودند و پس از انقلاب تا سال ۹۷ حدود ۴۳ درصد برخوردار شدند و در دو سال گذشته این میزان به ۶۳ درصد رسیده است.

طبق آمارهای سازمان امور عشایر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه اتحادیه دامداران متحرک بوده که امروز به بیش از ۳۲ میلیارد تومان رسیده و امسال ۲۷ هزار تن نهاده دامی برای عشایر تهیه و تامین شده است.

همچنین برای حمایت از عشایر، خرید نهاده دامی از تولید کنندگان داخلی، تامین ۷۵ هزار تن جو مورد نیاز عشایر تا پایان سال و صادرات یک میلیون راس دام عشایر در دست پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار