مهار 800 میلیون مترمکعب از سیلاب‌ها با طرح آبخیزداری و آبخوان داری

تهران(پانا)- مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مهار ۸۰۰ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل‌خیز کشور خبر می دهد و می گوید در آذرماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهار و مانع از خسارات شد و علاوه بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۵۴۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مهار 800 میلیون مترمکعب از سیلاب‌ها با طرح آبخیزداری و آبخوان داری

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین‌پور» با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اقدام‌های انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان‌های کشور هستیم، مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نام برد و افزود: با اجرای این طرح‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل‌خیز کشور مهار شد.

وی اظهار کرد: در آذرماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهار و مانع از خسارات شد و علاوه بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذناپذیر بودن شهرها و تخلیه نشدن بارش‌ها دانست و تصریح کرد: مسیر تخلیه آب، زهکش‌ها و کانال‌های آب در این شهرها توسط ساخت‌وسازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است.

حسین‌پور گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به‌روز شوند.

وی بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید کرد و افزود: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسوولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر از نظر جذب بارش ها و سیلاب‌ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب‌ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز در استان‌های کشور، گفت: از این وسعت، تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح‌ها شده است.

حسین پور با اشاره به اینکه با عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌طور میانگین آبدهی قنوات حدود سه برابر افزایش داشته است، افزود: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور نیازمند توجه بیشتر به این طرح‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار