وزیر راه: مجلس تصدی گری را از شغل راهداری خارج کند

تهران(پانا)- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که راهداری تصدی گری نیست که بتوان پیمان‌سپاری کرد،می گویدنگاه به شغل راهداری باید نگاهی تخصصی و حاکمیتی باشد.در سال‌های گذشته راهداران و راهبانان ، به موجب قوانین و مقررات به‌ویژه پس از ادغام بخش راهداری دچار مشکلات زیادی شدند که منشا آن محسوب شدن این شغل در بین مشاغل تصدی‌گری است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر راه: مجلس تصدی گری را از شغل راهداری خارج کند

به گزارش خانه ملت، «محمد اسلامی» در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نمایندگان درباره علت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای ساماندهی نیروی انسانی و بی‌توجهی به نیروهای قراردادی در وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری) افزود: راهداران و راهبانان یک کار حاکمیتی مستمر را بر عهده دارند، در سال‌های گذشته به موجب قوانین و مقررات به‌ویژه پس از ادغام بخش راهداری دچار مشکلات زیادی شدند که منشا آن محسوب شدن این شغل در بین مشاغل تصدی‌گری است.

اسلامی گفت: این تعداد نیروی انسانی با این وضعیت استخدامی، با ٩ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات در بسیاری از مسیرها با شرایط اقلیمی سخت مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: اکنون در سازمان راهداری با ریزش نیروهای خبره که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و عدم جذب نیروهای جدید متخصص مواجه‌ایم که نیاز داریم مجلس به ما کمک کند تا شغل راهداری از تعریف تصدی‌گری خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهداران باید با قرارداد مستقیم با سازمان راهداری مشغول به کار شوند، گفت: نگاه به شغل راهداری باید نگاهی تخصصی و حاکمیتی باشد اما شرایط فعلی راهداران کار را سخت کرده است.

وی اضافه‌کرد: راهداری تصدی‌گری نیست که بتوان پیمان‌سپاری کرد، یک بار این تجربه را داشتیم که کار به پیمانکاران سپرده شد و نتیجه فساد بود و اینکه با ویرانه‌ای از راه‌ها مواجه بودیم که البته از سه سال گذشته توانستیم وضعیت آن‌را ساماندهی کنیم.

اسلامی ادامه‌داد: از ۲۰ هزار کیلومتر راهی که باید به‌سازی می‌شد، تا امروز ۱۰ هزار کیلومتر با محدودیت‌های سنگین اعتباری به‌سازی شده است.

وزیر راه و شهرسازی در مورد تجهیز ماشین آلات راهداری، اظهار داشت: اکنون ۹ هزار ماشین راهداری در هزار راهدارخانه‌های کشور وجود دارد و بسیاری از این راهدارخانه‌ها با کمبود ماشین آلات نگهداری راه‌ها مواجه هستند.

وی بیان‌داشت: ما نیاز مبرم داریم تا مجلس در بحث تامین مالی ماشین آلات کمک کند، این ۹ هزار ماشین‌آلات نیز شرایط غیرقابل قبولی دارند و بیش از ۶۰ درصد آنها فرسوده یا با سن بالای ۲۰ سال بوده و نیاز به جایگزینی دارند، البته پیش از این قراردادی با هپکو داشتیم تا دست‌کم ۶۰۰ دستگاه را تهیه کنیم که به دلایل مختلف محقق نشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد که با سازمان‌دهی، تعیین تکلیف و نوسازی ماشین‌آلات، یک‌بار برای همیشه وضعیت نگهداری و بهره برداری از راه‌ها را سامان دهیم.

وی ادامه‌داد: مجموع نیروی انسانی که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشغول فعالیت هستند به ۲۰ هزار نفر می‌رسد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد نیروهای شرکتی بوده که به اصطلاح به آنان نیروهای حجمی یا قراردادی می‌گویند.

اسلامی افزود: این افراد با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور به‌ویژه در شرایط سخت اقلیمی مواجه هستند که در طول سه سال گذشته دورانی سخت را تجربه کردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نیروها مسوول نگهداری از ۲۱۷ هزار کلیومتر جاده برون‌شهری هستند که ۳۵ هزار کیلومتر از آن راه‌های شریانی محسوب می‌شود که به صورت هفتگی ۱۰ میلیون تن بار و ۱۱ میلیون تردد خودرویی دارد.

به گفته وی، این افراد در ۲۱۷ هزار کیلومتر راه برون شهری مشغول نگهداری از ۳۰۰ هزار پل کوچک و بزرگ و هفت هزار پل بزرگ، همچنین ۲۰۰ کیلومتر تونل بلند پنج هزار کیلومتر روشنایی جاده‌ای هستند که باید قدمی بزرگ برای ساماندهی قرارداد آنها انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار