برگزاری اولین نشست خبری جشنواره هنر زنده است

حضور  فیلم های توقیف شده در جشنواره هنر زنده است

تهران (پانا) - اولین نشست خبری جشنواره آنلاین "هنر زنده است" که به تعبیر قریب پور، دبیر جشنواره آخرین رویداد هنری قرن است، در محل باغ کتاب تهران با حضور دست اندرکاران و اعضای هیات رییسه جشنواره برگزار شد و در این جشنواره از نحوه انتشار صدای زنان سخن گفته شد تا فیلم های توقیف شده ای که قرار است در این جشنواره نمایش داده شوند. 

کد مطلب: ۱۱۵۴۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
حضور  فیلم های توقیف شده در جشنواره هنر زنده است

قریب پور در این نشست با تشریح و تبیین نحوه برگزاری این جشنواره گفت: برای من لذت بخش است این جشنواره به گونه ای منعکس شده که دوستداران فعالیت هنری حضور دارند و قطعا در سال های آینده نیز این جشنواره به همین شکل و بصورت آنلاین برگزار خواهد شد.

قریب پور: جشنواره ای بدون تکیه بر دولتی ها تجربه تازه ای است

وی افزود: ما خدمت وزیر ارشاد بودیم و نکته مورد توجه آنها این بود که بخش خصوصی بدون تکیه بر دولتی ها خودجوش سعی دارد در دوران سخت و مسدود کننده کرونا، آستین بالا زده و کاری کنیم که فعالیت های هنری نیاز دارد. در این شرایط گویی پل های پیش روی ما خراب شده و حتی سست شده و در این شرایط باید تجربه جدیدی آغاز میشد.

وی گفت: مازیار رضاخانی که تجربه راه اندازی جشنواره های غیر دولتی دارد، پیشنهاد دادند و البته حمایت های معنوی وزارت فرهنگ را هم داریم و تصور میکنم جشنواره جامعی برای اولین بار انجام می شود که از درون خانواده هنرمندان می جوشد. اولین شرکت کننده ما دختری از سیستان و بلوچستان بود و این برای همه ما بسیار ارزشمند بود. درواقع این یک جشنواره تعاملی است و امیدوارم این مهم انجام شود.

تبریزی: به تمامی فیلم ها امکان ظهور می دهیم

تبریزی، دبیر بخش فیلم جشنواره هنر زنده است گفت: ما و گروه دوستانی که این همت را داشتند تا کار متفاوتی ارایه شود. اتفاق خوبی در سینما و هنر درحال افتادن است. در بخش سینما تمرکزمان روی سینما است و استعدادهایی که در جشنواره های دیگر بخوبی دیده نمی شوند. البته این به معنی این نیست که سایر هنرمندان نمی توانند حضور داشته باشند. سعی ما این است که کار حس رقابت ایجاد کنیم و تمرکزمان روی داوری فیلم است. تصور من این است که عدم نمایش فیلم هایی که توسط هنرمندان ساخته می شود یک سوتفاهم است و باید به آنها امکان ظهور بدهیم.

کیانیان: این جشنواره مجوز حضور به همه افراد را می دهد

کیانیان، عضو هیات رییس جشنواره آنلاین هنر زنده است، گفت: دلیل پیوستن من به این جشنواره ای که آغاز شده این است که کسانی را اجازه ورود می دهد که جایی دیده نشده اند. چقدر بچه های تئاتر یا موسیقی داریم که دیده نمی شوند، چه اندازه انیمیشن ساز داریم که دیده نمی شوند. از این میان کارهای هنری دیجیتالی به شدت میان جوان ها رواج پیدا کرده و کارهای خوبی در حال انجام است و این هم فرصتی برای دیده شدن کارهای این افراد هم هست.

خلعتبری: موسیقی غیر مجاز نداریم

خلعتبری، دبیر بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است، گفت: آنچه انگیزه حضور می شود این است که قرار گرفتن در جمعی که دغدغه شخصی با جمع موجود می خواند. اگر مطبوعات نباشند این جشنواره راه درستش را نمی رود. ما منتقد حرفه ای موسیقی بسیار کم داریم و اگر اهالی مطبوعات کمک کنند اتفاق خجسته ای می افتد. برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که تلفن مان زنگ میخورد و جوانی مایل است صدایش را ظهور دهد و فضایی برای ساماندهی اش پیدا نمی شد. موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و این جشنواره عرصه ای ایجاد کرده تا افرادی که دیده نشده اند، دیده شوند.

وی افزود: در کشور ما در هنرهای مختلف از جمله سینما و تئاتر رقابت نیست و آدم های حرفه ای حضور پیدا کرده و آدم های جوان کنار افراد حرفه ای کارشان عرضه می شود اما این مهم در موسیقی وجود ندارد. برای اینکه از موسیقی دان های حرفه ای جوان بهره مند شویم یک بخش غیر رقابتی در نظر گرفته ایم.

وی راجع به نحوه شنیده شدن صدای زنان در این جشنواره گفت: با استفاده از همخوان و تکنیک های اینچنینی سعی داریم سکوت شنیده شدن صدای زنان را بشکنیم.

صمدیان: دیجیتال آرت هنر هشتم جهان است

همچنین سیف الله صمدیان به نیابت از محمد کلایی در این نشست حضور داشت و گفت: دیجیتال آرت هنر هشتم جهان است. این هنر جدید همه رشته های هنری ما را حتی رشته های قبل از خودش را در دلش دارد و با یک بازدهی جدید، در کنار هنرهایی که نمیشد کنار هم جمع شوند قرار گرفته است. امیدوارم این اتفاق برای اولین بار در همین جشنواره شروع می شود، ادامه دار باشد.

کلایی: کرونا علت بوجود آمدن این جشنواره است

هنچنین کلایی در قالب ویدیو در این جشنواره حضور پیدا کرد و ضمن امیدواری برای تمام شدن شرایط کرونا گفت: ماجرای کرونا زمینه اصلی شکل دهنده این جشنواره است و تلاشی شد تا فضایی ایجاد شود علاقه مندان از این طریق به منصه ظهور برسند. امیدوارم جشنواره کم نقصی شکل بگیرد و ویژگی این جشنواره در تنوعی است که وجود دارد. این دوره در مرحله شناسایی مشکلات هستیم و تلاش داریم کم نقص ترین کار را ارزیابی کنیم.

رضاخانی: در این جشنواره دبیرخانه با هنرمند تماس می گیرد

مازیار رضاخانی، دبیر جشنواره گفت: این نشست ها می تواند جایی برای اوج و بالندگی یک فستیوال باشد. در بخش فیلم 110منتخب داریم و جایزه ویژه ای داده می شود و حتما فیلم ها با حضور خبرنگاران پخش خواهد شد. برای اولین بار دبیرخانه جشنواره با هنرمندان تماس می گیرد و از جشنواره دعوت می شود در کنار هنرمندان بزرگ حضور داشته باشند نشان می دهد هنر زنده است.

وی افزود: این جشنواره برای فیلم های توقیف شده نیز جایی در نظر گرفته است و این فیلم ها نیز فرصت حضور دارند.

گفتنی است در این جشنواره تعداد12داور حضور دارند و به داوری آثار می پردازند و محل نمایش فیلم ها در محل باغ کتاب است.
جشنواره «هنر زنده است» مولود شرایطی است که بیماری کوید ۱۹ بر جامعه جهانی تحمیل کرده است. با وجود مصائبی که این پاندومی به بار آورد، انگیزه‌ای ایجاد شد تا ضمن توجه به راه‌های ارتباطی سنتی، راه‌های پرامکان ارتباط مجازی از نو مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در ماه آذر فراخوان اولین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی، تئاتر به دبیری بهروز غریب پور، موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری منتشر شد.

اعظم پویان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار