ابعاد تقویت رشته علوم و معارف اسلامی با حضور جمعی از صاحب نظران بررسی شد

تهران (پانا) -نشست بررسی ابعاد تقویت رشته علوم و معارف اسلامی با حضور جمعی از صاحب نظران در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ابعاد تقویت رشته علوم و معارف اسلامی با حضور جمعی از صاحب نظران بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این نشست یکشنبه 21 دی ماه با حضور حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان، کوروش‌امیری‌نیا مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش عمومی و متوسطه نظری، حجت الاسلام ملائی رئیس گروه پژوهش و برنامه‌ریزی و حوزه تربیت و یادگیری معارف اسلامی و نمایندگانی از مدرسه عالی شهید مطهری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و غیره در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد.

ملکی در ابتدای این نشست گفت: در مجموعه مسائلی که در سازمان مسئول پیگری آن‌ها هستم رشته علوم و معارف اسلامی کار خیلی ضروری و قدری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مترصد این بودم که این رشته را به طور ویژه مورد تمرکز و توجه قرار دهیم. این جلسه از جهاتی بسیار مهم بود و از این رو از مسوولان سازمان خواهش کردم در این جلسه شرکت کنند.

در ادامه دیگر حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود حول محورهای: اهمیت و جایگاه رشته علوم و معارف اسلامی، مشارکت موسسان و موسسات علوم و معارف اسلامی در اداره برخی مدارس خاص، بعضاً تفاوت قائل شدن بین این رشته و سایر رشته‌ها، ساماندهی کتاب‌های رشته معارف اسلامی، توجه ویژه به تربیت نیروی انسانی و معلم متخصص در این رشته، تالیف کتاب‌های مناسب برای این رشته، بازنگری در محتوای کتاب‌های درسی رشته معارف اسلامی از جمله خواسته‌های نهادهای مختلف حاضر در این نشست از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بود.

در بخش دیگری از این نشست کوروش امیری‌نیا مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری عمومی و متوسطه نظری با تأکید بر ظرفیت بالای این رشته، شکل‌گیری گروه درسی مستقل در کنار سایر گروه‌های درسی، تألیف کتاب‌های درسی اختصاصی رشته معارف و هماهنگی کتاب‌ها برای کنکور سراسری را به عنوان سه راهبرد مهم این دفتر برای رشته علوم و معارف اسلامی عنوان کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع بندی این جلسه با تشریح اینکه پشتیبان بودن مدرسه عالی شهید مطهری از یک رشته تحصیلی(علوم و معارف اسلامی) ویژگی خاصی است که سایر رشته‌ها از آن بهره‌مند نیستند و اینکه این ویژگی چه اثری در مناسبات این مدرسه و سازمان پژوهش دارد؛ گفت: این رشته حقیقتاً جایگاه خاصی دارد و موضوع معارف اسلامی به طور ذاتی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد و ما در سازمان پژوهش و دفتر تألیف باید جایگاه این رشته را تحکیم ببخشیم.

وی با تأکید بر اینکه توجه به جایگاه رشته‌ی برنامه درسی، کتاب‌های درسی و معلم چهار مولفه مهم در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی است،

وی در خصوص جایگاه رشته معارف اسلامی گفت: باید در دفتر تالیف یک گروه ویژه تحت عنوان " برنامه‌ریزی درسی علوم و معارف اسلامی " تشکیل شود افرادی از مدرسه عالی شهید مطهری، دفتر تالیف و صاحبنظران و ... می‌توانند در این گروه عضویت داشته باشند. وقتی شورای برنامه‌ریزی درسی قوی در این زمینه تشکیل شود، همه مواردی که دوستان مطرح کردند؛ می‌تواند در چارچوب فعالیت‌های این شورا قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد برنامه‌ریزی درسی برای رشته معارف اسلامی گفت: در این زمینه باید فراخ فکر کنیم و در نظر داشته باشیم که علاوه برکتاب‌های درسی واسطه‌های دیگری مانند فیلم‌های آموزشی و غیره نیز تولید شود. در مورد کتاب درسی باید دقیق‌تر عمل کنیم؛ بابد در نظر داشته باشیم که کتاب درسی حذف شدنی نیست به همین منظور بسته‌های تربیت و یادگیری را مدنظر داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص کتاب‌های درسی رشته معارف اسلامی گفت: سازمان پژوهش به کمک همکاران حاضر در شرایط خاصی به سر می‌برد از این جهت که مصمم است انتظارات دیرینه و مکرر مقام معظم رهبری در خصوص دلایل عملیاتی نشدن سند تحول را جامه‌ی عمل بپوشاند. در همین راستا توفیق عملیاتی کردن اسناد تحولی و طراحی برنامه های درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری مبتنی بر اسناد تحولی را به دست آوردیم. در ادامه این مسیر راهنمای برنامه درسی یا تدوین شده و در حال تدوین است؛ با همین نگاه راهنمای برنامه درسی رشته معارف را باید انجام دهیم البته این نگاه تحولی به یکباره اتفاق نخواهد افتاد بلکه تدریجی است. اگر حجم کتاب های درسی علوم و معارف اسلامی با ساعات تدریس تناسب ندارد باید هماهنگی لازم ایجاد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای آماده سازی معلمان در این فرایند تحولی نگاه ویژه‌ای را دنبال می‌کنیم گفت: در ساختار جدید سازمان، دفتر توانمندسازی نیروی انسانی پیش بینی شده که در این زمینه می‌تواند کمک شایانی کند اما با همین شرایط وقتی گروه معارف اسلامیدر دفتر تالیف تشکیل شد؛ برای تقویت این رشته باید باب مناسبات را با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش باز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار