حاجی میرزایی: ذهن انسان‌ها مخزنی برای انباشتن اطلاعات نیست

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره کتاب رشد درباره اهمیت این جشنواره برای دانش‌آموزان گفت.

کد مطلب: ۱۱۵۴۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: ذهن انسان‌ها مخزنی برای انباشتن اطلاعات نیست

محسن حاجی میرزایی در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب رشد که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه همواره حضور در رویدادهایی با موضوع کتاب رویدادهای جذابی است گفت: کتاب نقش رفیعی در تمدن اسلامی دارد جایگاه کتاب جایگاه بی نظیری است.

وی افزود: در فرهنگ قرآنی آنجا که صحبت از خدمت انسان است خدا بر وجه کریمه خود تاکید دارد. انسان‌ها از مسیر شنیدن، دیدن و اندیشیدن غنی و هویت‌دار می‌‌شوند و شکل می‌گیرند و کتاب امتداد هر ۳ مورد است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: کتاب مجال اندیشیدن می‌دهد، کتاب، فرصت انتخاب کردن می‌دهد او با ذهن مخاطبش مانوس است و مخاطب خود را در مقام یک مختار می‌بیند و به او مجال می‌دهد در اندیشه‌های او برود و این ظرفیت در هیچ یک از رسانه‌ها وجود ندارد؛ کتاب به استقلال انسان اهمیت می‌دهد.

حاجی میرزایی افزود: تمدن با کتاب جان می‌گیرد و اندیشه با کتب قوت پیدا می‌کند و همه آنچه درباره کتاب گفته می‌شود کم است.

وی افزود: عرصه جولان کتاب گسترده است؛ جان را جلا می‌دهد، روح را صیقل می‌دهد و انسان را غنی می‌‌کند حتی می‌تواند او را در مسیر کاستی‌ها قرار دهد کتاب انتها ندارد ما با کتاب می‌خواهیم مسیر تربیت را پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اتفاق مهمی در تعلیم و تربیت درحال شکل گیری است؛ مهم ترین روح و پیام کلیدی این اتفاق این است که ذهن انسان‌ها مخزنی برای انباشتن اطلاعات نیست انسان باید مجال اندیشیدن و خلاقیت داشته باشد تا پرسشگر، پژوهشگر و نقاد باشد.

وی اضافه کرد: کتاب در این رویکرد درصدد انباشته کردن اطلاعات نیست تعلیم و تربیت درصدد دانش افزایی نیست درصدد این است که تمام وجوه شخصیت انسان را بارور کند.

حاجی میرزایی گفت: اینکه چه موضوعی برای کتاب انتخاب می‌شود مهم است؛ آیا آنچه می‌دانیم می‌گوییم و می‌نویسیم یا آنچه باید به جامعه داده شود مهم است؟ ما باید پل هوشمندی بین دانسته‌های دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار کنیم این جشنواره باید فرصت این چنین مسیر را فراهم ‌کند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما به دنبال کتابی هستیم که انسان را در تراز تمدن نوین اسلامی و سند تحول تربیت کند در این میان نقش سازمان پژوهش یک نقش کلیدی است باید در راستای ماموریت تربیتی به این پدیده نگاه کنیم چراکه تربیت یک نگاه یکپارچه است.

وی افزود: در بین تمام موهبت‌های خدا و فرصت‌های تاثیرگذاری انسان، هیچ تاثیری عمیق تر و پایدارتر از تاثیری که از مجال نوشتن و قلم حاصل می‌شود، نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار