کلانتری: تصمیم‌گیری درباره بازی دربی بر عهده وزارت بهداشت است

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برگزاری دربی امروز در پایتخت، گفت تصمیم‌گیری درمورد برگزاری این بازی با وزارت بهداشت است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کلانتری: تصمیم‌گیری درباره بازی دربی بر عهده وزارت بهداشت است

عیسی کلانتری با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: اکنون علت اصلی آلودگی هوا افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گازوییل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها است. در این راستا محدودیت‌هایی در زمینه عرضه گاز در کشور وجود دارد که امسال مصرف گاز در بخش خانگی ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که علت این موضوع می‌تواند شیوع ویروس کرونا باشد زیرا طبق توصیه‌های بهداشتی در ادارات، مراکز تجاری و منازل در و پنجره‌ها برای تهویه هوا تاحدودی باز است و این سبب می‌شود گرمای هوا با سرمای بیرون تبادل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی مثل سیمان باکمبود انرژی روبه‌رو شده‌اند و از این‌رو ناچار هستند که مازوت و یا گازوییل مصرف کنند. قرار شده است نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلانشهرهای کشور هستند تا حد امکان از سوخت مازوت استفاده نکنند. اکنون نیروگاه‌های حاشیه تهران نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و استفاده هم نمی‌کنند اما منابع آلاینده دیگری از جمله کامیون‌های فرسوده و قدیمی وجود دارند که به‌ دلایل مختلفی نوسازی نشده‌اند.

وی کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را هم از عوامل آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: ضوابط هوای پاک به دستگاه‌های مختلف کشور اعلام شده است و اکنون بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری تهران مستهلک و به‌شدت آلاینده هستند. نتیجه تمامی این‌ها آلودگی هوا در زمان پایداری جو است. از طرفی وزیر نفت اعلام کرده است که باتوجه به افزایش مصرف گاز در کشور مجبور است برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند. این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است و از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم. در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم.

کلانتری در ادامه درباره برگزاری دربی امروز در پایتخت، گفت: تصمیم‌گیری درمورد برگزاری این بازی با وزارت بهداشت است. چنانچه شاخص کیفیت هوا بالای عدد ۱۵۰ باشد وزارت بهداشت باید اعلام کند که این بازی برگزار شود یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار