اتصال اقامتگاه‌های گردشگری به سامانه «استعلام کرونا»؛ سفرها هوشمندمی‌شود

تهران (پانا) -  حدودا یک ماهی است که سامانه «جانا» توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی شده تا خدمات‌دهندگان تاسیسات گردشگری قبل از پذیرش با کد ملی، پرونده پزشکی مسافران را بررسی ‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
اتصال اقامتگاه‌های گردشگری به سامانه «استعلام کرونا»؛ سفرها هوشمندمی‌شود

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، این سامانه به سامانه «ماسک» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصل است که سابقه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در آن ثبت می‌شود. مراکز اقامتی و تفریحی می‌توانند در صورتی که توریست مبتلا به کرونا باشد از پذیرش آن خودداری کنند. این اقدام در واحدهای حمل‌ونقل، اماکن تاریخی و... نیز صورت خواهد گرفت که افراد بتوانند با خیال آسوده سفر کنند. این کار اولین گام در راستای اجرایی کردن سفر هوشمند در کشور است که به تدریج سایر شهرهای گردشگرپذیر را نیز در برگیرد.

مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این‌باره گفت: در استان یزد همه خدمات دهندگان تاسیسات گردشگری فعال در بازار توریسم که به سامانه جانا -سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری- متصل شده‌اند موظف هستند کد ملی گردشگرانی که به آنها مراجعه می‌کنند در این سامانه ثبت کنند. زیرا با این اقدام می‌توانند از سلامت و ناقل نبودن توریست‌هایی که به این مجموعه‌ها مراجعه کرده‌اند مطلع شوند. در ۱۰ ماه گذشته که شیوع ویروس کرونا در کشور اوج گرفت تصمیماتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته شد آسیب‌های جبران‌ناپذیر بیشتری را به بازار گردشگری وارد کرد. از همین‌رو باید با یک مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی مناسب بازار توریسم را طوری فعال کنیم که موجب شیوع بیشتر ویروس کووید-۱۹ نشود.

وی افزود: در دوران اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور با توجه به تصمیم‌گیری که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده بود تمامی اقامتگاه‌های مجاز در سطح استان یزد را تعطیل کردیم اما این اقدام نتوانست از سفر کردن گردشگران در کشور جلوگیری کند. بنابراین نه تنها سفر در کشور انجام می‌شد بلکه با وجود اینکه روزانه حدود ۵۰ اقامتگاه غیر مجاز پلمب می‌شود اما اقامتگاه‌ها و خانه مسافرهای غیرمجاز استان افزایش یافت. حتی پس از تعطیل کردن کمپ‌های کویری شاهد حضور بیش از پیش گردشگران در کویر بودیم که همین عوامل در افزایش شیوع ویروس کرونا تاثیر قابل توجهی داشت. با توجه به این امر باید سفر را در یک قالب مدیریت شده رونق ببخشیم تا هم از زیان بیشتر به صاحبان تاسیسات گردشگری جلوگیری شود و هم میزان شیوع این ویروس را نیز بهتر کنترل کنیم. برای جبران زیان وارد شده در دوران کرونا به فعالان بازار توریسم می‌توانیم از این روش استفاده کرده و عید نیز شاهد سفرهای ایمن در کشور باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرد: تمامی مراکز اقامتی و تفریحی باید خود را مجهز به ملزومات مربوط به پروتکل بهداشتی کنند که برای یک هتل کوچک هزینه‌ای حدود ۲۰ میلیون تومان داشته است. علاوه بر آن براساس توافقی که با دانشگاه علوم ‌پزشکی صورت گرفته بود به مدیران و صاحبان تمامی اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی آموزش‌های لازم درخصوص نحوه رعایت پروتکل بهداشتی‌ داده شود و یک بارکد بر ورودی این اماکن نصب می‌شد تا گردشگران بدانند در آنها پروتکل بهداشتی کاملا رعایت می‌شود. تاکنون بیش از ۵۰ درصد مراکز و اقامتگاه‌های توریستی به سامانه «جانا» متصل شده‌اند. در واقع اقامتگاه‌هایی که شرایط مطلوب تری دارند و رستوران‌هایی که به خوبی فاصله اجتماعی را رعایت کرده‌اند و مراکزی که سرپوشیده نیستند در اولویت برای اتصال به این سامانه بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار