سقوط قیمت‌ها آغاز شد؛ تحولات تازه‌ای در راه است

تهران (پانا) - کاهش قیمت دلار که از ابتدای هفته آغاز شده، ‌امروز بر سایر بازارها نیز تاثیر گذاشت تا آنجا که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه،‌ خودرو،‌ تلفن همراه و ... با افت همراه شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
سقوط قیمت‌ها آغاز شد؛ تحولات تازه‌ای در راه است

به گزارش ایرنا، قیمت دلار که از ابتدای سال جاری در روند صعودی پرشتابی قرار گرفت و تا محدوده‌های قیمتی ۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد، بر افزایش قیمت‌ دیگر کالاها بی‌تاثیر نبود و زمینه رشد غافلگیرکننده نرخ در بازارهایی مانند طلا، سکه، خودرو و تلفن همراه را فراهم کرد.

حتی قیمت سکه در ادامه افزایش قیمت دلار، وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از یک میلیون تومان رسید، افزایش قیمت‌ها امکان سرمایه‌گذاری افراد در این بازارها را به دلیل نیازمندی برای تامین نقدینگی زیاد دشوار کرد.

افزایش قیمت دلار همچنین در دیگر بازارها مانند خودرو و تلفن همراه تاثیرگذار بود و قیمت در این بازارها به میزانی افزایش پیدا کرد که قدرت تامین نقدینگی و تقاضا در این بازار را با کاهشی چشمگیر همراه کرد.

افزایش قیمت‌ها از هفته گذشته با اعلام خبر قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات رییس جمهوری آمریکا با کاهش قیمت دلار متوقف شد و بار دیگر در مدار نزولی قرار گرفت.

دلار در مسیر نزولی

قیمت دلار که از چند هفته گذشته با اقدامات بازارساز به ثبات رسیده و در صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۵ هزار تومانی در نوسان بود، از روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفت و به کانال قیمتی ۲۴ هزار تومان بازگشت.

در نخستین روز هفته جاری، معاملات قیمت دلار با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به پایان رسید اما قیمت این ارز امروز به روند نزولی خود ادامه داد و نرخ آن در صرافی‌های بانکی با ۵۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۲۴ هزار تومان و ۸۵۰ تومان کاهش پیدا کرد.

عقب‌نشینی سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان

پس از کاهش نرخ ارز و افت انس جهانی طلا، بازار طلا و سکه نیز وارد مدار نزولی شد، روز گذشته روند کاهش قیمت‌ها در این بازار شتاب گرفت و با سرعتی بیش از گذشته شاهد افت قیمت در بازار طلا و سکه بودیم.

هر چند در ابتدای روز قیمت سکه با افزایش قیمت مواجه شد اما در ادامه به ثبات رسید. تا آنجا که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۷۵ هزارتومان رسید.

این ثبات قیمت در حالی اتفاق افتاده که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر حباب سکه با توجه به قیمت های فعلی دلار و انس جهانی به حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. این در شرایطی است که حباب سکه در مهر ماه سال جاری به حدود ۲ میلیون تومان نیز رسیده بود.

کاهش نرخ خودرو در بازار

کاهش قیمت دلار علاوه بر بازار طلا و سکه، بر بازار خودرو نیز اثرگذار بوده است. آخرین آمارهای ارائه شده از نرخ خودرو، نشان‌دهنده کاهش پنج تا ۲۰ میلیونی تومانی قیمت‌ها در بازار است که روند نزولی در خرید و فروش ها در ادامه کاهش قیمت دلار رخ داده است.

اکنون قیمت پراید ۱۳۱ در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا۲ حدود ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۴۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۰۹ میلیون و پژو ۴۰۵ ۱۷۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده است.

همچنین، سمند ال ایکس ۱۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی ۲۷۵ میلیون و پژو ۲۰۷ اتومات ۳۹۵ میلیون تومان، سراتو ۷۹۰ میلیون تومان و جک اس فایو ۶۶۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار

همچنین قیمت تلفن همراه که از مدت‌ها قبل تحت تاثیر افزایش نرخ دلار با رشد زیادی همراه شده بود و زمینه اعتراض بسیاری از افراد را فراهم کرده بود، در چند روز گذشته به دلیل کاهش قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و قیمت‌ها به پایین‌ترین حد در ۶ ماه اخیر رسید.

بررسی بازار تلفن همراه نشان می دهد که بیشترین افت قیمت مربوط به آیفون پرو مکس ۲۵۶ است که با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد، اما اکنون قیمت آن به ۴۳ میلیون تومان رسیده است.

براساس قیمت ها ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، گوشی آیفون ۱۲ با حافظه ۲۵۶ نسبت به یک ماه بین ۴ تا ۶ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

همچنین نرخ گوشی نوت هشت ۱۲۸ شیائومی که حدود یک ماه قبل در بازار هفت میلیون تومان بود، از دوشنبه گذشته با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. شیائومی مدل نوت ۹ پرو که با قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، به قیمت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. شیائومی پوکو x۳ که با قیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسید الان با قیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

بورس بر مدار صعودی

در حالی که قیمت ها در بازارهای دیگر با افت همراه شده اما شاخص بورس در معاملات دومین روز از هفته جاری بعد از چندین روز پرنوسان، سرانجام به مدار صعودی بازگشت و در نهایت با بیش از ۲۰ هزار واحد رشد به معاملات خود پایان داد.

این موضوع امیدها را برای بازگشت شاخص بورس به مدار صعود فراهم کرده زیرا بازارهای موازی جذابیت خود را برای سرمایه گذاری از دست داده اند.

شاخص کل در بازار بورس امروز (یکشنبه) ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحد رشد داشت و بار دیگر، شاخص بورس که به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب نشینی کرد به عدد یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد دست پیدا کرد و توانست تا حدودی از نگرانی سهامدارانی که دچار تردید برای سرمایه گذاری در این بازار شده بودند را کاهش داد و امید دوباره را به این بازار بازگرداند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار