اسماعیلی: حاصل خرد جمعی با جمعی خردمند، شکوفایی و بالندگی است

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، شناسایی مشکلات جامعه دانش‌آموزی و ارائه راهکار و پیشنهاد را از وظایف مجلس دانش‌آموزی برشمرد و از نمایندگان مجلس ‌دانش‌آموزی فارس خواست تا با بررسی عالمانه نسبت به ارائه مصوبات و پیگیری تصویب آنان در شورای عالی آموزش و پرورش اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: حاصل خرد جمعی با جمعی خردمند، شکوفایی و بالندگی است

فرهاد اسماعیلی امروز در نشست اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی فارس و نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور، از دانش‌آموزان خواست تا موضوعات را عالمانه بررسی کنند و از خردمندان در تجزیه و تحلیل مسائل بهره مند شوند.

او توجه به اسناد مجلس‌های پیشین مجلس دانش‌آموزی و پیگیری مسائل طرح شده توسط نمایندگان سابق را حائز اهمیت برشمرد و افزود: با مطالعه ای که بر روی اسناد پیشین مجلس کرده‌ام برخی از مشکلات را شاه کلید می‌دانم که به کمک شما قابل بررسی و رفع شدن هستند که از جمله، بحران کنکور یکی از این مشکلات است.

او ادامه داد: کنکور چند وجهی است و منابع بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان و جامعه را به خود اختصاص داده است و موجب شده تا روش‌های تدریس ما تحت الشعاع آن قرار گیرد؛ او از دانش‌آموزان خواست تا به دنبال راه‌هایی برای رهایی از این بحران باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه گاهی نیاز نیست به کارهای جدید بپردازید بلکه توجه به فعالیت‌های پیشینیان و ادامه مسیر آنان تا رسیدن به نتیجه موثرتر است، پیشنهاد بررسی بحث استرس زدایی از مدرسه با استفاده از ارائه راهکارهایی در روش تدریس و استرس زدایی از فضای کلاس و بحران هویت و توجه به مسائل اجتماعی و هویتی دانش‌آموزان که در اسناد مجلس‌های پیشین موجود است را به دانش‌آموزان رائه داد.

او خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی تاکید کرد: شما باید منشا بسیاری از مشکلات را یافته و آن‌ها را اصلاح کنید.

اسماعیلی ادامه داد: من در سال‌های گذشته نگران انتخابات های دانش‌‌آموزی بودم، چون دانش‌آموزی را می‌دیدم که وعده‌های پوچ می‌دهد ولی رای می‌آورد و این را ضعف از تفکر انتقادی می‌دانستم؛ اما امسال با پیگیری انتخابات مجلس دانش‌آموزی متوجه شدم که دانش‌آموزان ما رشد کرده‌اند و دیگر با وعده های پوپولیستی و شعارگونه گول نمیخورند و خوشبختانه وعده‌های پوپولیستی و شعارزدگی از جو مجلس دانش‌آموزی دور شده است.

او ادامه داد: اصل دموکراسی، برگزاری انتخابات نیست، بلکه اصل آن تفکیک قوا و حاکمیت کامل قانون است؛ به طوریکه قانون دلبخواهی نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: کار تیمی اگر برای رسیدن به اهداف عالی نباشد، خودش خطرناک است، وگرنه کار تیمی تبدیل به لابی‌گری می شود؛ همواره باید خرد جمعی با جمعی خردمند صورت گیرد تا حاصل آن شکوفایی و بالندگی باشد.

او در ادامه از دانش‌آموزان خواست تا مبانی دینی خود را تقویت کنند، مطالعه قرآن، نهج‌ابلاغه، صحیفه سجادیه را در سرلوحه مطالعات خود قرار دهند.

به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، یادگیری کار تیمی و پذیرفتن همه افکار و عقاید و جمع کردن آن‌ها در کنار هم یا همان تکثرگرایی، باید سرلوحه کار مجلس دانش‌آموزی قرار گیرد.

امید اسماعیلی نیز در این نشست ادامه داد: باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاش ما این باشد که این دو مساله را فراگیر کنیم تا بعدها و در سال‌های آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که همه ارکان نهادها و شوراها و مجلس آن کارایی بیشتر و موثرتری داشته باشند.

نشست اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی فارس و نمایندگان مجلس کشور با مدیر کل آموزش و پرورش فارس امروز در حالی برگزار شد که به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس این جلسه میزبان نمایندگان 900 هزار دانش‌آموز مناطق مختلف استان فارس بود و اعضای 100 نفره مجلس دانش‌‌آموزی فارس نیز به صورت مجازی و با استفاده از پخش زنده از شبکه شاد در این جلسه حضور داشتند.

اسماعیلی افزود: امسال با توجه به اجرای بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی در کشور، ساختار جدیدی برای شوراهای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی تعریف شده که فعالیت‌های آن را منسجم‌تر، منظم‌تر و کارآمدتر کرده است به گونه‌ای که علاوه بر تشکیل شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، در سطوح مناطق، استان و کشور نیز با شرایط خاصی مجلس دانش‌آموزی تشکیل شده است و اکنون همه مناطق ما از مجلس دانش‌آموزی و نمایندگانی که بر اساس دستورالعمل‌ها پیگیر مسائل دوسویه دانش‌آموزان و آموزش و پرورش هستند برخوردارند.

او افزود: در مناطقی که تعداد مدارس متوسطه آن‌ها به تفکیک جنسیت بالای 25 مدرسه دخترانه و 25 مدرسه پسرانه باشد، مجلس دانش‌آموزی آن منطقه با 50 عضو تشکیل می‌شود. در استان فارس 18 منطقه، ناحیه، شهرستان مشمول این قانون هستند و در سایر مناطق شوراهای دانش‌آموزی تشکیل می‌‎شود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس ادامه داد: در سطح استان نیز مجلس دانش‌آموزی امسال برای نخستین بار با حضور 100 نفر شامل 50 دانش‌آموز دختر و 50 دانش‌آموز پس تشکیل شده است.

او یکی از اهداف بزرگ انتخابات و تشکیل شوراها و مجلس دانش‌آموزی علاوه بر مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌ها را تمرین دموکراسی برشمرد و افزود: منظور از این اصطلاح فراهم کردن شرایطی است که کودکان و نوجوانان یاد بگیرند چگونه بهترین انتخاب را داشته باشند؛ مفاهیم دموکراسی را بفهمند و به دور از تعصبات مختلف قومیتی، نژادی، منطقه‌ای انتخاب شایسته‌ای داشته باشند.

او ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این مسئله نهفته است آموزش کار تیمی است که اگر افراد انجام کار تیمی را ندانند، آن شورا یا آن گروه راه به جایی نمی‌برند.

اسماعیلی توجه به تعدد افکار، اندیشه‌ها، عقاید و سلیقه‌ها را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: وقتی در یک جمع با گرایش‌های متفاوت، فرهنگ و عقاید مختلف عضو وجود دارد تکثرگرایی بیش از پیش خود را نمایان می‌کند.

او تاکید کرد: یادگیری کار تیمی و پذیرفتن همه افکار و عقاید و جمع کردن آن‌ها در کنار هم یا همان تکثرگرایی، باید سرلوحه کار مجلس دانش‌آموزی قرار گیرد؛ باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاش ما این باشد که این دو مساله را فراگیر کنیم تا بعدها و در سال‌های آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که همه ارکان نهادها و شوراها و مجلس آن کارایی بیشتر و موثرتری داشته باشند.

بهشتی‌پور، رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه هدف از تشکیل مجلس دانش‌آموزی، مشارکت‌جویی، تعاون، همکاری و مسوولیت‌پذیری و ترویج فرهنگ گفت‌وگو و مشورت است، گفت: از آنجا که به گفته شهید دکتر مطهری "تغییر همیشه از پایین به بالاست" و ترویج فساد از بالا به پایین است.

او ادامه داد: شما آینده سازان این مملکت می‌توانید از همین پایین شروع به ایجاد این تغییرات کنید تا به آن سطحی برسیم که شاهد تحولی عظیم در کشور باشیم.

او افزود: انتخابات مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه همزمان با مجلس دانش‌آموزی برگزار شد و رئیس و نایب رییس مجلس دانش‌آموزی با نیازهای ویژه در کشور از فارس هستند.

بهشتی پور در ادامه صحبت‌های خود در خصوص برخی مسائل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به بحث و گفت‌وگو پرداخت و خواستار حضور یک نماینده دانش‌آموزی با نیازهای ویژه در مجلس دانش‌آموزی مناطق استان شد.

در این جلسه که امروز به صورت لایو و زنده در شبکه شاد و کانال پیشتازان فارس نیز پخش شد، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی کشور که مشاوران مدیر کل استان فارس نیز محسوب می‌شوند به بیان نطق و مشکلاتی پرداختند، آنها در این نشست بسیاری از دغدغه‌ها و مسائل خود را به منظور پیگیری بیشتر ارائه دادند؛ در پایان نیز اعتبارنامه‌ نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور به آنان اعطا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار