فولادوند در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد؛

افزایش ۲۹ درصدی منابع درآمدی شوراهای آموزش و پرورش در کرونا

شانیت شورای آموزش و پرورش مشورتی و حمایتی است و شانیت رتق و فتق امور نیست

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان جزئیات فعالیت‌های شوراهای آموزش و پرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۵۳۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲۹ درصدی منابع درآمدی شوراهای آموزش و پرورش در کرونا

شهریار فولادوند در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اهمیت کار شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: برای درک اهمیت کارکرد شوراهای آموزش و پرورش باید از مجموعه آموزش و پرورش شروع کنیم این مجموعه رسالت خطیری تحت عنوان تربیت نیروی انسانی رابرعهده دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: با تربیت نیروهای موثر انسان‌های کارامد خواهیم داشت به جهت اهمیت تعلیم و تربیت بسیاری ذی نفعان معتقدند باید نقشی را در کنار آموزش و پرورش تعریف کنیم.

تاکید بر مشارکت همگانی

فولادوند اضافه کرد: اولیای دانش‌‌آموزان فرزندان خود را به آموزش و پرورش می‌سپارند و از طرفی آموزش و پرورش به دلیل اهمیت امر تربیت لازم است مشارکت همگانی را داشته باشد تا تعلیم و تربیت در صدر نگاه جامعه قرار گیرد.

وی افزود: لذا نقش شورهای آموزش و پرورش می‌تواند این نگاه خاص طرفینی را جمع آوری کند و به جریان بیاندازد این شوراها دارای ظرفیتی هستند که هم نقش مشارکت و نظارت مردم را تضمین می‌کنند و هم می‌توانند حمایت‌های مجموعه‌های موثر را در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش سازماندهی کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به ترکیب شوراهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در قانون شوراها این نگاه به خوبی مطرح شده است که شورا برای تضمین مشارکت و نظارت مردم تشکیل می‌شود و در روند فعالیت‌های آموزش و پرورش نقش تسهیل گری خواهد داشت.

فولادوند شوراها را پتانسیل‌های خوبی برای تفویض مسیولیت‌ها در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: باید نگاه سیستمی در تمام ارکان آموزش و پرورش مبتنی بر واگذاری اختیارات به سطوح پایین تر باشد این موضوع نیز نیاز به زمینه سازی دارد. همچنین دستگاه‌های یاور آموزش و پرورش نیز باید به تکالیف خود رسیدگی کنند.

وی گفت: برخی از اختیارات شوراها با تصویب قوانین از آن گرفته شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع اصلاح شد و یکی از این اصلاحات برگرداندن ۴ تبصره شوراها است.

شوراها به عنوان یک بازوی توانمند در کنار آموزش و پرورش هستند

معاون وزیر شوراها را به عنوان یک بازوی توانمند در کنار آموزش و پرورش دانست و درباره عملکرد شوراها در سال ۹۸ افزود: تشکیل جلسات شوراها بخشی از قانون گرایی است که تلاش شده این شوراها قانون‌ها را اجرا کنند و به دستورالعمل‌ها وفادار باشند.

فولادوند با بیان اینکه ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش در سال ۹۸، ۲۵۰ جلسه را برگزار کردند گفت: یکی از مولفه‌های موردنظر در دفتر شوراها اهتمام مسئولان بر جلسات است، در استان‌ها و در ۸۳ درصد جلسات اعضای اصلی حضور داشتند همچنین در ۶۸۴ شورای آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه ۶ هزار و ۲۹۵ جلسه شورا تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته کاهش جلسه نداشتیم.

وی از تلاش افراد برای کاربردی بودن مصوبات شوراها گفت و در ادامه عنوان کرد: در مجموع ۲۹ هزار و ۳۹۱ مصوبه در شوراها در سال ۹۸ داشتیم بیش از ۲۵ هزار و ۴۷۴ مصوبات اجرایی و عملیاتی شده معرفی شده که نسبت به سال ۹۷ حتی یک درصد مصوبات بیشتر ابلاغ شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد مصوبات در حوزه مالی و اداری در زیست بوم کرونا و ۱۱ درصد مصوبات در موضوعات فرادستگاهی بوده است.

فولادوند گفت: تلاش داشتیم در کنار اقتضائات بومی و منطقه ای از معاونت‌های آموزش و پرورش نیز استفاده کند که ۱۲ عنوان برنامه از سوی وزیر به استان‌ها ابلاغ شد. ۹ استان‌ برتر در بحث شوراها داریم که باید از تلاش این استان‌ها تقدیر کرد.

وی ادامه داد: شوراهای آموزش و پرورش به کمک مجموعه‌ها آمدند و در شرایط کرونا در بخش مدیریت و کنترل زمان در بحث بازگشایی مدارس کمک‌هایی داشتند حتی در تامین مایحتاج بهداشتی نیز کمک‌هایی را ارائه کردند.

معاون وزیر افزود: در دوران کرونا تلاش شده است پوشش حداکثری بستر آموزش برای بچه‌ها ایجاد شود حتی برای افرادی که هیچ‌گونه دسترسی به آموزش نداشتند بسته‌های آموزشی را بین آنان توزیع کردند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اضافه کرد که در دوران کرونا نیز منابع درآمدی شوراها ۲۹ درصد افزایش داشته است.

شورا کمک کرد تا ارسال بسته‌های آموزشی با وقفه مواجه نشود

فولادوند در ادامه با اشاره به اینکه منظور ما از کارسازی شوراها برای کمک به امر آموزش در دوران کرونا این نیست که ستادهای استانی کرونا صاحب صلاحیت نیستند بیان کرد: منظور این است که وقتی شوراها گزارش مشکلات منطقه و استان را استماع می‌کنند برای تردد و ارسال بسته‌ها تسهیلگری شود؛ در حقیقت شورا کمک کرد تا ارسال بسته‌های آموزشی با وقفه مواجه نشود.

وی درباره سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها عنوان کرد: در قانون پیش بینی شده که تا ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش برای ساخت و ساز مدارس اختصاص یابد. مصوبات مختلفی در استان‌ها داشتیم و برخی به تناسب درآمد و توانمندی بین یک تا ۵ درصد عوارض دریافتی شناور داشتند اما در اصلاحیه اخیر قانون شوراها این عدد را ثابت و ۳ درصد پیش بینی کرده اند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هماهنگی‌هایی که با وزارت کشور داشته ایم دامنه وصول عوارض شفاف و روشن شده است افزود: دامنه مصادیق ماده ۱۳ روشن شد و تلاشی صورت می‌گیرد که به صورت الکترونیکی تحقق درآمدها را عینیت ببخشند. در بررسی عملکرد استان‌ها همه سرفصل‌های کلی چک و تشکیل جلسات رصد می‌شود.

مناطق موظف اند سهم مدرسه را در انبوه سازی ها بیننند

معاون وزیر با بیان اینکه در ماده ۱۸ قانون شوراها تکلیف شده که مناطق موظف اند سهم مدرسه را در انبوه سازی ها بیننند اظهار کرد: ۴ تبصره به ماده ۱۸ الحاق شده بود که بر اساس آن هر فردی۲۰۰ واحد مسکونی بیشتر می‌سازد باید پیش بینی ساخت مدرسه هم داشته باشد یا رقم ریالی آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

فولادوند با بیان اینکه این تبصره باعث شده بود تهران و استان‌های مختلف با گرفتاری هایی روبه رو شوند گفت: مصوبه اخیر که در مجلس تصویب شد بسیار خوب بود و ۴ تبصره ماده ۱۸ احیا شد و کمک خواهد کرد گام‌های موثری را در زمینه تجهیز آموزش و پرورش و بهره برداری از فضاهای مناسب آموزشی برداریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به موضوع محل هزینه کرد درآمدهای شوراهای آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد که محل هزینه کرد درآمدها مشخص است؛ درباره تبدیل به احسن کردن فضاها نیز هرساله در بودجه آمده که می‌توان اراضی دولتی مازاد تبدیل به احسن شده و هزینه ساخت و ساز فضاها در همان محل‌ها تامین شود.

شانیت شورای آموزش و پرورش مشورتی و حمایتی است

وی به موضوع حل پرونده‌های حقوقی اختلافی آموزش و پرورش در شوراهای آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شانیت شورای آموزش و پرورش مشورتی و حمایتی است و شانیت رتق و فتق امور نیست. تامین و تجهیز مدارس و زیرساخت‌های لازم برای آموزش، تسهیل گری امور آموزش و پرورش، به کار گیری نیروی انسانی و توزیع منابع درآمدی معطوف به قانون از این جمله است.

فولادوند در پاسخ به سوال پانا مبنی بر فعالیت شوراها در تقویت شبکه شاد عنوان کرد: با حمایت جدی شوراهای آموزش و پرورش، اطلس یادگیری دانش‌آموزان در استان‌ها تهیه شد. در شورای آموزش و پرورش موضوع پنهانی نداریم و کاستی‌های موجود در مسیر شبکه شاد در شوراها مطرح می‌شد و اگر قابل کارسازی در استان‌ها بود انجام و اگر در استان قابل انجام نبود به وزارت آموزش و پرورش ارجاع می‌شد.

معاون وزیر همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره اقدامات آموزش و پرورش برای انسداد مبادی بیسوادی در قالب طرح آبا گفت: هرساله آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای شناسایی و فراهم کردن زمینه‌های تحصیل بازماندگان دارد. شوراهای آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، بخشداری‌ها را موظف می‌کند هر دستگاهی به هرطریق نسبت به شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده اقدام کنند.

وی افزود: طرح آبا نیز برای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل، از سوی سازمان مدارس غیردولتی در دست اجراست. تمرکز طرح آبا بر 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده است. نقاط امیدآفرینی در این طرح وجود دارد و نتایج مطلوبی به دنبال داشته است؛ آموزش غیرحضوری ممکن بود تشدید کننده باشد اما آموزش و پرورش تمام تلاش خود را کرده اطلس کاملی از دسترسی دانش‌آموزان به آموزش غیرحضوری تهیه کند و استان‌ها موظف شدند افراد بازمانده را شناسایی و آنان را به تحصیل برگردانند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی دانش‌آموزان ابزار هوشمند یا اینترنت نداشتند که تلاش شد تا حد امکان شرایط لازم برای تحصیل آنها فراهم شود اظهار کرد: آموزش و پرورش برای تمام بچه‌ها در دوره‌های مختلف درسنامه یا به عبارتی خودآموز ساده ای تهیه کرد تا هرفردی دسترسی به آموزش مجازی ندارد از درسنامه‌های ارسالی استفاده کند.

فولادوند به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری امر تربیت کودکان و مهدهای کودک به آموزش و پرورش و تکلیف صدور مجوز مراکز پیش دبستانی اشاره ای داشت و در این باره گفت: بر اساس دغدغه‌هایی که درباره تربیت دوران کودکی وجود داشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای درنظر گرفت که ساماندهی مهدهای کودک و سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت‌های دوران از سوی آموزش و پرورش انجام شود.

وی با بیان اینکه تصویب شده است که سازمانی برای تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود که متولی برنامه ریزی، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های دوره کودکی باشد افزود: جزئیات باید در اساسنامه تصویب شود که هنوز تصویب نشده است. اگر بنا باشد آن سازمان کار اجرایی هم انجام دهد باید صدور مجوزها هم به آن بخش منتقل شود لذا باید منتظر باشیم اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود اما در هر صورت مهم این است که برای دوران کودکی یک سازمان متولی پیدا کردیم.

معاون وزیر با بیان اینکه 7 منطقه آزاد تجاری داریم که ۱۷ منطقه آموزش و پرورشی در اطراف آن هستند و یک اختلاف نظرهایی درباره اداره امور وجود دارد اشاره کرد: بر اساس قانون، تشکیل شورا در اختیار رئیس منطقه آزاد تجاری خواهد بود. آیین نامه ای طراحی و در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته و اصلاحات نهایی انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار