مجلس با معرفی معاون اول داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه داوطلبان ریاست جمهوری معاون اول خود را در زمان تبلیغات انتخاب کنند، مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مجلس با معرفی معاون اول داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز یکشنبه در بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد سیدمحمدرضا میرتاج‌الدین» نماینده تبریز مبنی بر معرفی کردن معاون اول رییس جمهوری در دوره تبلیغات انتخاباتی خود، مخالفت کردند. میرتاج الدینی در تشریح پیشنهاد خود اظهار کرد: داوطلبان پس از تایید توسط شورای نگهبان و قبل از شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری باید معاون اول خود را معرفی کنند، در قانون اساسی به صورت خاص برای معاون اول مسئولیت تعریف شده است و وظایف سنگینی بر عهده آن گذاشته شده است.

نماینده مردم تبریز ادامه دادد: وظایف نخست وزیری به نوعی برعهده معاون اول رئیس‌جمهور است و در صورت عدم حضور رئیس جمهور، معاون اول دولت را اداره می‌کند و در مواردی که رئیس جمهور استعفا دهد، قانون اساسی تا تعیین رئیس‌جمهور جدید، اداره کشور را بر عهده معاون اول گذاشته است، بنابراین جایگاه معاون اول ریاست جمهوری جایگاه بالا رسمی و قانونی است و مردم باید بدانند که به چه فردی به عنوان نامزد ریاست جمهور رای می‌دهند و این شخص با چه طیفی و تیمی می‌خواهد مملکت را اداره کند.

محمدحسن آصفری نماینده اراک در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: اینکه نامزد ریاست جمهوری برنامه‌های مشخصی در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی داشته باشد، بسیار بااهمیت است و شخص پاسخگو به مجلس هم رییس‌جمهور است، ما نمی‌توانیم از معاون اول رئیس‌جمهور سوال کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم.

عضو کمیسیون شوراها افزود: نیازی به مصوب کردن این موضوع که رئیس جمهور معاون اول خود را مشخص کند نیست، باید با توجه به سابقه و برنامه‌های اجرایی به دنبال تعیین معیارهایی برای کارآمدی بیشتر ریاست جمهوری باشیم.

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: جایگاه معاون اول رییس جمهوری مهم است و خیلی از مواقع جلسات هیئت دولت را معاون اول اداره می‌کند برای اینکه مردم قبل از انتخاب رییس‌جمهور بدانند به چه تیم و یا تفکری رای می‌دهند معرفی کردن معاون اول رییس جمهور برای انتخاب مردم مهم است.

وی افزود: معاون اول در حکم نخست وزیری است و تعیین آن از سوی رییس جمهور می‌تواند برای انتخاب شدن از طرف مردم مهم باشد. دولت و کمیسیون شوراها نیز مخالف این پیشنهاد بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار