در مراسم اختتامیه جشنواره عمار؛

چفیه خونین شهید رسول خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا شد

تهران (پانا) - ویژ‌ه ‌برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننه سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق به روی آنتن رفت.

کد مطلب: ۱۱۵۳۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
چفیه خونین شهید رسول خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا شد

ویژ‌ه‌برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننه سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق به روی آنتن رفت.

امیدوارم سیدمحمود رضوی به سینما برگردد
بنابر این گزارش، در این ویژه برنامه، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه و بیان خاطراتی از پدرش، پس از پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده آثاری مانند «سیانور»، «ماجرای نیمروز» 1 و 2 درباره ترورهای دهه شصت و منافقین، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی، نادر طالب زاده، مسعود ده نمکی و جواد منصوری، مراسم پاسداشت و تجلیل سیدمحمود رضوی برگزار شد.
در مستندی که درباره سیدمحمود رضوی پخش شد، بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در ۴۰ سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوارم سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد.
مسعود ده نمکی نیز در سخنانی اظهار داشت: فکر می‌کنم چنین برنامه‌ای، خلأ آن حس می‌شد. عمار محملی است هم برای کشف استعدادها و هم تجلیل بزرگان. تجلیل جشنواره عمار از آقای رضوی، چنین کاری است. حوزه سیاست که آقای رضوی الان وارد آن شده است، به نظر من، لطمه به سینماست، ورودشان به سیاست، مغبون شدن سینماست، فکر می‌کنم باید تجدیدنظر کنند و به سینما برگردند، کار سینما مثل کتاب، ماندگار است اما سیاست مانند روزنامه است.
طالب زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه‌یابی و تیم تولید قوی دارند این مسائل فهم استراتژیک می خواهد که ایشان دارند.
در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل به عمل آمد.

اهدای چفیه خونین شهید به سیدمحمود رضوی
در این قسمت برنامه، مادر شهیدان خالقی‌پور نیز در ارتباطی تلفنی در سخنانی بیان کرد: مفتخرم که دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره عمار هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خودشان می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، این چفیه را می‌بست، بعد از شهادتش، پیکرش 40 روز در زمین مانده بود، وقتی چفیه او را به من دادند. پر از خون بود، من آن را با اشک چشمانم شستم، لیاقت این چفیه، برای افراد خوب انقلابی است. آقای رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاالله که این هدیه مبارکشان باشد. من فیلم ماجرای نیمروز ایشان را ده بار دیدم، بچه‌های من هم در این عملیات‌ها بودند، من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودند، این قدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. کارهایی که در راه شهدا می‌سازند، شهدا هم به آنهل کمک می‌کنند و هم در آخرت، دستشان را می‌گیرد.
رضوی در سخنانی پس از دریافت این هدیه عنوان کرد: تشکر می‌کنم از مادر شهیدان خالقی پور. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خودشان می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت که در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که چنین چفیه‌ای را می‌توانم بگویم دارم.
بنابرین گزارش، فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را با امضای مادر شهیدان خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.
بنابرین گزارش، فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را با امضای مادر شهیدان خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.

تقدیر از برگزیدگان «حافظه ملی» و «پایش اجتماعی»
در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند. محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیئت داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کرد و به پیش ببریم.
وی ادامه داد: این مستندسازان و برخی از این آثار، کارهایی هستند که توانستند یک چیزهایی را در کشور تغییر دهند، امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های اشتباه درباره کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندسازها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.
در ادامه این ویژه برنامه برگزیدگان جشنواره در دو بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند. هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلواتچی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می شد» اهدا کردند.
همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.
هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش و نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثر گذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعادقضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.
همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «به خاطر خط شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت.
حشتمی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد.
نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره عمار گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دغدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره عمار را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح نقدیم می‌کنم.
کریمیان، کارگردان مستند «استان چهاردهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مستندسازی تاریخی، مثل ورود به یک هزارتوی پیچیده است که پر از دالان‌های تاریکی است که نمی‌دانیم در آخر چه در پیش ما وجود دارد. اما بسیاری از وقت‌ها مواجه می‌شویم با برخی از مراکز و سازمان‌هایی که در دادن آرشیو اسناد همکاری نمی‌کنند، کار مستند تاریخی براساس همین اسناد و منابع است. تاریخ پر از تکرار است، من می‌خواهم بگویم که با روایت تاریخ، از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.
سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره در سخنانی گفت: من می‌خواستم تشکر ویژه از مردم سریش آباد کردستان داشته باشم که در طول این همه سال، علی‌رغم این مسائل و اتفاقاتی که برایشان افتاده، تحمل کردند، لیاقت آنها بیشتر از وضعیت فعلی است.

حافظه ملی
براساس این گزارش، بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، به پاسداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص داشت که کلیپ آن پخش شد. در این کلیپ که در مسجد جوادالائمه تهران ضبط شده بود که مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذار ادبیات داستانی کودک در آن بود، برگزار شده بود، با حضور مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید فلاح پور، «دستکش ننه عصمت»، جایزه ویژه جشنواره به خانم «کلر ژوبرت»، نویسنده ادبیات کودکان اهدا شد. به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این پاسداشت، خارج از استودیوی ویژه برنامه جشنواره عمار برگزار شده بود.
بنابر این گزارش، بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت. در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» پخش شد.
براساس این گزارش، در بخش پایانی این ویژه برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم»، مسئول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ساعت از شهادت حاج قاسم تولید و پخش شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار