متهمان در گفت‌و‌گو از اعتراض خود به حکم اولیه دادگاه بدوی پرونده آب گرفتگی سال ۹۸ خبر دادند

حبس و انفصال خدمت در انتظار شهردار و مدیر سابق آبفای اهواز

تهران (پانا) -  انتشار حکم محکومیت شهردار اهواز و مدیر عامل سابق آبفای اهواز به یکسال حبس تعزیری و دوسال انفصال از خدمت دولتی در دادگاه بدوی با واکنش‌های زیادی در رسانه‌های استان خوزستان و فضای مجازی همراه شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
حبس و انفصال خدمت در انتظار شهردار و مدیر سابق آبفای اهواز

به‌گزارش ایران، محکومان از انتشار این حکم غیر قطعی دادگاه بدوی در فضای مجازی شگفت‌زده و معترض شده‌اند و از سویی بسیاری از کاربران و شهروندان اهوازی هم این حکم قضایی را گامی مهم در جهت پاسخگو کردن مسئولان شهری نسبت به معضلات بی‌پایان کلانشهر اهواز می‌دانند. هر‌چند با توجه به اینکه این احکام در مراحل بعدی با بررسی‌ها و نظرات کارشناسان رسمی قوه قضائیه در دادگاه تجدید نظر ممکن است تغییر کند، اما بهانه‌ای شده که بار دیگر جریان سیل 98 و خسارت های گسترده آن به خانه‌های مسکونی و زیر ساخت‌های اهواز مورد بررسی قرار گیرد. این حکم قضایی در پی شکایت مرکز بهداشت غرب اهواز و معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان خوزستان علیه آقایان موسی شاعری، شهردار اهواز و بهنام مریدی، مدیر عامل وقت آبفای اهواز در خصوص آبگرفتگی شهر اهواز در سال 1398 صادر شده است.
در جریان سیل فروردین سال 98 بیش از 80 هزار میلیارد ریال به زیر ساخت‌ها و محصولات کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد و با آبگرفتگی وسیع در اهواز و ورود مخلوطی از آب و فاضلاب به خانه‌های مردم مشکلات بزرگی برای آنها به‌وجود آمد.

توضیحات شهردار اهواز
«موسی شاعری» شهردار اهواز گفت: این رأی بدوی قاضی است که هنوز قطعی نیست و قابل تجدید نظر است که حتماً این کار را خواهم کرد. وی افزود: این رأی برای سال 98 و زمانی است که تنها شش ماه از شهردار شدن من می‌گذشته است. وی تصریح کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ام منابع شهرداری اهواز جوابگوی هزینه قابل توجه ایجاد سیستم دفع آب های سطحی نیست و رفع این مشکل یک نگاه ملی می‌خواهد.

وی تأکید کرد: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که در آن زمان شهرداری گنج 10 هزار میلیارد تومانی پیدا می‌کرد طراحی آن حداقل 8 سال و اجرا حداقل 5 تا 7 سال زمان لازم داشت پس چطور می‌شود انتظار داشت این مشکل شش ماهه حل شود. در سال 99 با وجود اینکه میزان بارش‌ها نسبت به سال 98 بیشتر بود ولی با اقداماتی که انجام دادیم بسیاری از مشکلات حل شد و دیدیم که 20 درصد سطح درگیر، زیر آب رفت و فقط یک نقطه فوق بحرانی داشتیم و 80 درصد مشکلات با کارهای یکسال قبل حل شد. شهردار اهواز تأکید کرد: الان هم می‌گویم اگر بارندگی مشابهی رخ دهد در آن 20 درصد مشکل خواهیم داشت. من شخصاً از بررسی کارشناسی مشکل استقبال می‌کنم و امیدوارم با کار کارشناسی دقیق مشخص شود مقصران اصلی چه کسانی هستند؟ وی افزود: شهر اهواز مشکلات خاص خودش را دارد. با مشکلی که شبکه فاضلاب اهواز دارد هر روز یک گوشه از آسفالت شهر را می‌کنند تا لوله‌های فرسوده را بازسازی کنند و ما به اندازه‌ای برای آسفالت شهر هزینه کرده‌ایم که می‌شد با آن کل شهری مانند اصفهان را یکبار دیگر آسفالت کرد.

واکنش وکیل شهردار اهواز به اتهامات مطرح شده در فضای مجازی
در همین حال «سید یزدالله طاهری نسب» وکیل شهردار اهواز به فارس، گفت: حکمی که صادر شده غیرقطعی و مربوط به سال گذشته است اما انتشار و افشای آن، جرم است.
وی در خصوص خبر محکومیت قضایی شهردار اهواز که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اظهار کرد: متعاقب تشکیل پرونده‌ای که در خصوص وضعیت آبگرفتگی معابر شهر اهواز بر اثر زیادی آب باران و پساب فاضلاب سال گذشته در اهواز رخ داد، شکایتی از سوی مرکز بهداشت غرب اهواز به دادسرای عمومی وانقلاب اهواز رفت و دراین دادسرا علیه شهردار و مدیرعامل وقت آبفای اهواز کیفرخواستی صادر شد. وی تأکید کرد: مطابق قانون افشا و انتشار اطلاعات یک پرونده کیفری، قبل از قطعیت رأی دادگاه جرم است و حتی پس از قطعی شدن نیز، هر رأیی نمی‌تواند اعلان شود که این مورد بر اساس ماده ۳۵۳ آیین دادرسی کیفری است. می‌شود کلیاتی از جریان رسیدگی به پرونده را گفت اما انتشار جزئیات آن، حتی جرم افترا هم می‌تواند باشد‌.
طاهری نسب گفت: بر این اساس متهمان پرونده نیز نسبت به افشاگران این حکم غیرقطعی حق شکایت دارند. چه بسا دادگاه تجدیدنظر با بازنگری در محتوای پرونده و تطابق دوباره آن با قانون، متهمان را تبرئه کند.
وی ادامه داد: اگر متهمان این پرونده تبرئه شوند، کسانی که این افشاگری را کرده‌اند، در برابر آبروی افراد مسئولند.
وی تصریح کرد: در کل موضوع این پرونده در خصوص مشکلات زیرساختی است که سال‌ها در اهواز وجود داشته و به آبگرفتگی‌های سطح شهر اهواز منجر شد. در این حوزه کار فنی و تخصصی نیاز است و آنها که در این خصوص سررشته دارند، می‌دانند که این مشکل یک مشکل سطحی نیست و اصلاح آن زمان می‌برد.
وی افزود: ما از دادگاه تقاضا کردیم در این موضوع، از کارشناسان فنی این حوزه نظر بخواهند تا مشخص شود از چه زمانی باید توسعه زیرساخت‌های آب و فاضلاب اهواز آغاز می‌شد.
طاهری نسب عنوان کرد: در زمان آبگرفتگی سال گذشته، موسی شاعری تنها حدود ۵ ماه بود که شهردار اهواز شده بود و باید بررسی کنیم که در عمل در این ۵ ماه چه کار خاصی می‌توانست انجام شود که نشد.
وی در پایان عنوان کرد: ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، فرصت تجدیدنظرخواهی است که به دلایل قوی که داریم امیدواریم این حکم لغو شود؛ ممکن است دادگاه دفاعیات ما را بپذیرد و ممکن است نپذیرد و این حکم را تأیید کند که اگر تأیید شود، از مکانیسم‌های دیگر حقوقی استفاده خواهیم کرد‌.

توضیح مدیر عامل وقت آبفای اهواز
«بهنام مریدی» مدیر عامل وقت آبفای اهواز هم گفت: انتشار و رسانه‌ای شدن این حکم - که قطعی هم نیست - کار درستی نبود. وی افزود: من سال‌ها به‌عنوان شهردار شوشتر، فرماندار ماهشهر و مدیر عامل ثبت احوال خوزستان خدمت کرده‌ام و حال اینگونه با من رفتار می‌شود، اعلان این حکم به این شکل و در فضای مجازی آسیب بزرگی از نظر روحی به خانواده من زده است. وی تصریح کرد: جمع حضور من در این پست 7 ماه بوده و این حکم درست سه ماه پس از اینکه من عهده دار این کار شدم، داده شده است. در فروردین 98 سیلی آمد که موجب ریزش 70 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز شد. در شهریور ماه با رفتن مدیر عامل قبلی من مدیر عاملی آبفای اهواز را عهده دارشدم و 7 ماه بعد یعنی 30 فروردین 99 و با ادغام آبفای روستایی و شهری من این پست را تحویل دادم. وی با اشاره به اینکه عمر مفید 1300 کیلومتر از 2400 کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز به پایان رسیده و طرح جامع فاضلاب اهواز تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اشت، افزود: من که نمی‌توانستم معجزه کنم چگونه می‌توان انتظار داشت این مشکل در عرض 3تا 7 ماه حل شود. وی تأکید کرد: از سوی دیگر اهواز فاقد سیستم دفع آب‌های سطحی است و این مشکلات دیرینه و زیر ساختی است و دقیقاً به همین دلیل رهبری برای حل مشکل پیش قدم شدند و دستور اعطای 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح و حل مشکل مردم دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار