معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:

گزارش‌دهی به موقع، در مهار بیماری آنفولانزای پرندگان موثر است

تهران (پانا) - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور هشدارداد: تولیدکنندگان و مدیران واحدهای تولیدی صنعتی در صورت هرگونه مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آن را بدون هیچ تاخیری به سازمان دامپزشکی استان‌ها اعلام کنند که این اقدام در مهار بیماری موثر است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
گزارش‌دهی به موقع، در مهار بیماری آنفولانزای پرندگان موثر است

به گزارش ایرنا، «سیدبهمن نقیبی» درباره وضعیت کنترل بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان، افزود: طبق گزارش های رسیده از ۲۸ آبان ماه تاکنون ۱۰ کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان حیات وحش، بومی و صنعتی پنج استان کشور شناسایی و مهار شده است.

به گفته وی، اکنون بیماری در استان های مازندران، تهران، اردبیل، مرکزی و خراسان جنوبی مشاهده شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: از این تعداد، چهار کانون مربوط به پرندگان وحشی، سه کانون مربوط به پرندگان بومی و سه کانون مربوط به پرندگان صنعتی بوده است.

نقیبی تصریح کرد: همچنین تعداد سه کانون در مازندران، یک کانون در اردبیل، یک کانون در میغان استان مرکزی، دو کانون در تهران و سه کانون در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره میزان تلفات پرندگان گفت: طی مدت زمان مذکور یک هزارو ۲۵۲ مورد پرندگان حیات وحش میغان استان مرکزی، ۳۳ قطعه انواع پرندگان در فریدون کنار مازندران، ۱۸ مورد پرنده بومی در محمود آباد مازندران، سه مورد قو در اردبیل، ۶۰۰ مورد بوقلمون و ۱۰ پرنده بومی در ملارد کرج و ۳۶۶ هزارو ۷۰۰ مورد در سه کانون مرغ تخمگذار و پولت بیرجند استان خراسان جنوبی معدوم شده است.

به گفته وی، مهار هر بیماری دارای چهار مرحله گزارش دهی به موقع، تشخیص، مهار و مختومه سازی است.

نقیبی براین باور است که تولیدکنندگان و مدیران پرورش در استان خراسان جنوبی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را دیرهنگام به اداره کل دامپزشکی استان گزارش داده اند واین اقدام برای اولین بار امسال رخ داده که می تواند در سرعت انتشار بیماری و درگیری واحدهای تولیدی موثر باشد.

نقیبی، از تولیدکنندگان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری موارد را در اولین فرصت برای ورود واکنش سریع سازمان دامپزشکی به ادارات کل استان ها اطلاع دهند تا فرایند تشخیص و مهار بیماری به موقع انجام شود.

به گفته وی، بیشترین اثرگذاری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخمگذار صنعتی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مردم خواست به طور جدی از خرید و فروش طیور بومی به صورت دوره گردی امتناع کنند.

طبق آمارها سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگری انجام می شود و سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می کنند، بنابراین با تمام اقدام های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخواستن پرندگان مهاجر می توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشند.

پیشتر طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت دام، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیپ H۵N۸ در یک مزرعه مرغ گوشتی در ژاپن مشاهده شد.

سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است به طوری که سالانه برای مقابله با این بیماری بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می شود.

طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغازشده، یک برنامه سه ساله است که همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار