تلاش مجلس برای اصلاح قانون مهریه؛ اصلاح قانون به نفع زنان است؟

تهران (پانا) - بررسی موضوع اصلاح قانون مهریه در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد و نمایندگان مجلس با اصلاح قانون مذکور به دنبال کاهش چالش‌های پیرامون مهریه هستند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تلاش مجلس برای اصلاح قانون مهریه؛ اصلاح قانون به نفع زنان است؟

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.» اما در پی افزایش نرخ تورم و نوسانات روزانه در قیمت دلار و ارز، پرداخت مهریه به متقاضیان طلاق به عنوان یکی از چالش‌های اصلی زوج‌ها تبدیل شده است. بر اساس آمار منتشر شده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری تعداد ۳۴۹۱۰ طلاق ثبت شده است. دلایل مختلفی برای درخواست طلاق وجود دارد و آمار دقیقی برای طلاق‌های ثبت شده «صرفا به دلیل دریافت مهریه» در دست نیست. این در حالی است که از فروردین ماه تا پایان مهرماه امسال، بنا به گفته معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعداد ۹۳ هزار و ۷۱۱ فقره پرونده اجرای مهریه ثبت شده است.

این روزها که قیمت سکه سر به فلک کشیده، بازار مهریه داغ شده است اما بهارستان نشینان قرار است برای کاهش ورودی زندانیان مهریه، قانون مهریه را اصلاح کنند تا طبق آن کسی به دلیل مهریه به زندان نرود. اما این سوال مطرح است که آیا اصلاح این قانون فقط به نفع مردان است و برای زنان هم نفعی دیده شده است یا خیر؟

حدود 3 هفته پیش تعدادی از محکومان مهریه و خانواده‌های آن‌ها جلوی مجلس تجمع کردند و خواستار تغییر قانون قوانین مهریه شدند. آن‌ها در این تجمع از نمایندگان مجلس خواستند به دلیل افزایش قیمت سکه فکری به حال محکومان مهریه کنند. سید کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این خبر که در آخرین جلسه کمیسیون متبوع وی قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در خصوص موضوع مهریه به بحث گذاشته شد، گفت که این موضوع برای بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی ارجاع شد. البته بنا به گفته حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار است با تصویب قانون مهریه در این کمیسیون جوانان زیادی از زندان آزاد شوند. او همچنین تاکید کرد که با تصویب قانون مهریه پنج یا شش هزار نفر از زندان‌ها رهایی می‌یابند.

الهام آزاد، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بررسی اصلاح قانون مهریه در مجلس اظهار کرد: «موضوع رفع چالش‌های مهریه‌ و نحوه وصول آن به عنوان پشتوانه‌ای برای زنان در دستور کار مجلس قرار دارد و این مساله مورد آسیب‌شناسی قرار دارد و بررسی‌های کارشناسانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب تداوم می‌یابد.»

وی با بیان اینکه اکنون جمع زیادی از مردان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند، گفت: «همچنین پرونده‌های زیادی درباره شکایت مربوط به مهریه در دادگاه‌ها وجود دارد و بسیاری از زنان نیز به دلیل ناتوانی همسران خود در پرداخت مهریه، قادر به دریافت حق خود نیستند. بنابراین اصلاح قانون مهریه در دستور کار قرار گرفت تا مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین بررسی شود.»

این نماینده مجلس مساله مهریه را یکی از دشواری‌های حقوق خانواده در نظام حقوقی عنوان کرد و گفت: «متاسفانه با توجه به اوضاع اقتصادی کشور مهریه‌های سنگینی که در اسناد ازدواج درج می‌شود با درآمد و دارایی زوج‌های جوان تناسبی ندارد و به نظر می‌رسد تعهدی هم برای پرداخت مهریه وجود ندارد. از طرفی با توجه به نگاه جامعه مبنی بر اینکه مهریه قابل پرداخت نیست، خانواده‌ها دیدگاهی واقعی نسبت به مهریه و چالش‌های احتمالی آن ندارند.»

وی خاطرنشان کرد: «از حیث حقوقی تفاوتی میان مهریه با سایر دیون نیست و افراد همان گونه که متعهد هستند وجه چک یا ثمن یک خودرو را پرداخت کنند، می‌باید مهریه مندرج در سند ازدواج را هم بپردازند به ویژه آنکه پشتوانه مهریه سند رسمی ازدواج است.»

آزاد با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی قانون مهریه در کمیسیون حقوقی مجلس گفت: «در کارگروهی که در کمیسیون حقوقی تشکیل شده است، طرح تعدیل مهریه مورد بررسی قرار گرفته است و چنانچه مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد به زندان نمی‌رود. همچنین پیش‌بینی شده است اگر مردی از لحاظ مالی توانایی پرداخت مهریه همسرش را داشته باشند اما از پرداخت آن امتناع کند، مهریه زوجه از طریق ورود حکومت اخذ شود.»

وی درباره حمایت از زنان در قانون مذکور نیز توضیح داد: «به دنبال اجرای طرح ممنوعیت حبس محکومان مالی از تعیین مهریه‌های سنگین هستیم تا زنان ناچار به دریافت مهریه در قالب اقساط طولانی نشوند و بتوانند مقدار مهریه مشخص شده خود را به صورت نقدی دریافت کنند و مردان در پرداخت آن دچار مشکل نشوند. البته این مساله نیاز به بررسی و چکش کاری بیشتر دارد.»

وی اضافه کرد: «همچنین به دنبال این هستیم که چنانچه زن نتوانست مهریه خود را به دلیل ناتوانایی همسر در پرداخت نقدی آن دریافت کند، بتواند با مراجعه به دادگاه و با تشخیص قاضی حکم طلاق خود را دریافت کند.»

این نماینده مجلس یادآور شد: «مهریه نباید مانع پیوند ازدواج جوانان شود چراکه اکنون بسیاری از جوانان به دلیل افزایش قیمت سکه و مشکلات ناشی از مهریه، تن به ازدواج نمی‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار