امیدوارم آمریکا به مسیر عقل و قانون برگردد

تهران (پانا) - نشست ستاد توسعه سواحل مکران در چابهار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
امیدوارم آمریکا به مسیر عقل و قانون برگردد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست‌جمهوری، جهانگیری در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد شهید بزرگوار سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان ملی کشور بود و هر کس که با این سردار آشنایی داشت قاعدتاً از زاویه دید خود راجع به ویژگی‌های ارزشمند او صحبت می‌کند و به بیان خاطرات می‌پردازد. شهید سلیمانی رزمنده‌ای واقعی، شجاع، تأثیرگذار در مسایل داخلی و منطقه‌ای بود و نقش چشمگیری در از بین بردن گروه‌های تروریستی نظیر داعش داشت.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به رفاقت و همکاری چهل ساله خود با شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: رفاقت ما فارغ از مسئولیت‌ها سالیان سال ادامه داشت و تا روزهای آخر زندگی مانند دو برادر در کنار هم بودیم. من جایی در مصاحبه‌ای گفتم که پس از شهادت ایشان برادر و تکیه گاهم را از دست دادم بدون تردید کمک‌ها و نقش او در امنیت کشورهای منطقه در تاریخ ایران و منطقه ما ماندگار خواهد شد صداقت، سلوک، مرام، مردم دوستی و با مردم زیستن سردار در کنار ویژگی‌های بسیار دیگر از او چهره‌ای ساخته بود که مردم بدون توجه به گرایش سیاسی و سبک و سلیقه تفکری ایشان خود را در شهادتش عزادار می‌دیدند این عزاداری‌ها در عراق و کشورهای دیگر نیز وجود داشت و معنایش علاقه ملت‌های منطقه به منش و روش ایشان بود.

جهانگیری ادامه داد: جای این قهرمان ملی کشور امروز خالی است، قطعاً خیلی از مسایل فعلی کشور با حضور ایشان بهتر حل و فصل می‌شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به برخی از وظایف و مسئولیت‌های محول شده به وی در مدیریت برخی ستادها و شوراهای عالی از جمله ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی یا ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: شخصاً مسئولیت بسیاری برای پیگیری امور و پیشبرد طرح‌های عنوان شده در این ستادها احساس می‌کنم و مطمئنم که تاکنون با تلاش‌های انجام شده مدیران می‌توان برای هر یک از آنها کارنامه خوبی ارائه کرد.

جهانگیری با بیان سابقه ایجاد ستاد توسعه سواحل مکران تصریح کرد: در دوران این ستاد با دیدگاه استقرار نیروی دریایی در دریای عمان ایجاد شد و بر همین مبنا دبیرخانه ستاد در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایجاد شد انصافاً کارهای خوبی هم در این وزارتخانه به اجرا درآمد و مسئول دبیرخانه نیز آقای مهندس اسلامی عزیز بود که ذهن روشنی نسبت به مسایل توسعه ای دارد و به خوبی در این زمینه برنامه ریزی کردند. اخیراً به این جمع بندی رسیدیم که برای آنکه از دبیرخانه از وزارت دفاع که علامت نظامی به موضوع توسعه می دهد جدا شویم آن را به دستگاه توسعه ای دیگری واگذار کنیم که در ابتدا دبیرخانه در نهاد ریاست جمهوری و در ادامه کار به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد. این وزارتخانه بخش بزرگی از کارهای زیربنایی و توسعه ای را بر عهده دارد در این سفر علاقمند بودم که علاوه بر چابهار به شهرستان جاسک نیز سفر کنم در سفر استانی قبل نیز به استان هرمزگان از پیشرفت های انجام شده در سواحل مکران بازدید کردم.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مواجهه کشور با بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله و بحران های ناشی از حوادث سیاسی گفت: آمریکایی ها و غربی ها در مقطعی به بهانه واهی بحث هسته ای را تبدیل به بحران کردند و تلاش کردند که به کشور ما فشار بیاورند آنها هر وقت که در منطقه اتفاقی رخ دهد که البته خودشان بانی این حوادث هستند چون نمی توانند مسایل را حل کنند انگشت اتهام را بدون هیچ استنادی به سمت کشور ما می گیرند و می گویند ما می توانستیم مشکل را حل کنیم اما شما نگذاشتید البته ایران وقتی حوادثی نظیر بمباران های وحشیانه مردم یمن را می بیند یا شاهد تاخت و تاز بدون دلیل به کشورهای اسلامی است نمی تواند نظاره گر اعمال ظالمانه علیه ملت های منطقه باشد و ساکت بماند.

جهانگیری افزود: ایران علیه گروه های غیرقانونی و تروریستی در منطقه عکس العمل نشان داده است اگر ما کمک نکرده بودیم داعش را بالای سر ملت های منطقه نگه می داشتند تا منطقه ما روی خوش نبیند.

معاون اول رئیس‌جمهوری به موضوع تاب آوری جامعه و کشور برای عبور از بحران ها اشاره کرد و گفت: عده ای تاب آوری را طوری تفسیر می کنند که گویی مردم باید گرانی ها و سختی ها را تحمل کنند اما تاب آوری آن است که جامعه بتواند از مشکلات فرصت های جدیدی برای طی کردن مسیر پیدا کند اگر خانه را در برابر مسیر سیل و سیلاب نساختیم و اگر در احداث بناها اصول ساختمان سازی را رعایت کردیم یا در برابر تحریم ها برنامه برای بی اثر کردن آن و دور زدن تحریم ها داشته باشیم معنای آن تاب آور کردن جامعه است.

جهانگیری افزود: در همین سه سال آخر دولت ظالم و زورگوی ترامپ که جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور ما به راه انداخت ما به طور افتخارآمیزی تهدید و تحریم آمریکایی ها را بی اثر و به فرصتی برای توسعه و پیشرفت کشور تبدیل کردیم آنها هدفشان از بین بردن ایران، نظام جمهوری اسلامی و حداقل فروپاشی اقتصاد کشور بود. نقشه های اتاق فکر آنها و گفته های مقام های ارشدشان این بود که با فشار حداکثری مردم را وادار کنند که به خاطر فشارهای اقتصادی به خیابان ها بریزند تا نظم جامعه فروبریزد، اما امروز عمر حکومت ترامپ تمام شده است و دوره او در یک مقطع چهارساله به پایان رسید مردم آمریکا از ظلم ها و تبعیض ها علیه ملت های دنیا به این نتیجه رسیدند که نباید بگذارند بیش از این آمریکا بی آبرو شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران فشارهای مختلف و سختی ها و گرانی ها را با بزرگواری و صبوری تحمل کردند گفت: در عین حال دولت ایران هم تلاش بیاد ماندنی در این خصوص انجام داد البته عده ای افراد کج فهم و بدسلیقه به راحتی دیگران را متهم می کنند اما اگر کارنامه کاری آنها را بررسی کنیم هیچ جا نشانه ای از داشتن صلاحیت و عرضه کاری مشاهده نمی کنیم آنها به راحتی دیگران را به بی عرضگی متهم می کنند.

جهانگیری گفت: مسأله کرونا به تنهایی رشد اقتصادی کشورهای بزرگ را منفی کرد اما ایران که کرونا و تحریم را توأمان با یکدیگر داشت در شش ماهه نخست سال 99 رشد اقتصادی مثبت داشت و رقم آن در سه ماهه تابستان به 5.1 رسید.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: آمریکایی ها کشتیرانی ایران را تحریم کردند تا نتوانیم کالا جابجا کنیم اما در 9 ماهه نخست سال بیش از 85 میلیون تن کالا صادر شد و 25 میلیون تن واردات داشتیم که بخش زیادی از این جابجایی ها از طریق کشتیرانی انجام شده است.

جهانگیری افزود: آمریکایی ها خریداران نفت ایران را تنبیه کردند تا کسی از ما نفت نخرد. بانک هایی که می خواستند با ایران کار کنند را تنبیه کردند تا هیچ کس با ایران همکاری نداشته باشد اما هیچ یک از این خواسته های آمریکایی ها محقق نشد چرا که با تدبیر علیه اقدامات آنان برنامه ریزی کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: این دستاوردها به این خاطر بود که ما هیچ گاه نگفتیم تحریم یک نعمت و کاغذ پاره است. نگفتیم تحریم کنید تا تحریم دانتان پاره شود بلکه گفتیم تحریم ظلم و بی عدالتی است، تحریم اقدامی ضدانسانی است، تحریم بر علیه فقیرترین و محروم ترین انسان هاست، تحریم ضدسالمندان و کودکان است و فشار اصلی را بر این گروه های جامعه وارد می کند.

جهانگیری اضافه کرد: به همین دلیل است که اگر بتوانیم یک ساعت زودتر تحریم ها را لغو کنیم حتماً این کار را خواهیم کرد همانگونه که مقام معظم رهبری نیز گفتند اگر یک لحظه زودتر بتوان تحریم ها را لغو کرد حتماً باید انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم ها باید دور زده و بی اثر شود اظهار داشت: این وظیفه ای است که به عهده ما بوده و به فضل الهی تاکنون به خوبی انجام شده و امیدوارم آمریکایی ها بفهمند که سیاست های آنها شکست خورده و نتیجه نداده است و دولت جدید این کشور به مسیر عقل و قانون برگردد و بفهمد که باید با ملت بزرگی همچون ملت ایران از طریق گفتگو و عقلانی صحبت کند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه توسعه ملی بدون توجه به مزیت های نسبی هر منطقه ممکن نیست تصریح کرد: نمی توان طرح های بزرگ اجرا کرد و به توسعه ملی دست یافت بدون آنکه به توسعه منطقه ای توجه کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: در یکی از سخنرانی ها در بوشهر اعلام کردم که با وجود آنکه تصور می شود اعتراضات مردمی در شهرهایی رخ می دهد که مردم با محرومیت مواجه هستند اما اعتراضات آبان 98 نشان داد که بدترین حوادث در یکی از شهرهای کشور رخ داد که اتفاقاً بیشترین سرمایه گذاری ها و بزرگترین طرح ها در آن اجرا شده بود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: وقتی به این موضوع فکر کردم به این نتیجه رسیدم آنچه باعث اعتراضات می شود تبعیض است. توسعه بدون توجه به مسایل بومی و مسایل فرهنگی و محلی و بدون در نظر گرفتن جمعیت ساکن هر منطقه میسر نیست. توسعه بدون توجه به این موضوعات منجر به تبعیض می شود و تبعیض باعث بی عدالتی و بروز اعتراضات است.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: سواحل مکران زمانی می تواند به کانون مهم توسعه تبدیل شود که توسعه همه جانبه متکی بر استعدادهای منطقه شکل گیرد. توسعه انسانی در رأس هر توسعه ای قرار دارد و خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان از نظر نیروی انسانی مستعد، جزو استان های برتر کشور است.

جهانگیری افزود: در یکی از مدارس در روستای سراوان استان سیستان و بلوچستان 18 نفر از دانش آموزان در رشته پزشکی پذیرفته شدند که این نشان می دهد استعداد در کشور وجود دارد و اگر بتوانیم این استعدادها را شناسایی کرده و پرورش دهیم اتفاقات مثبتی رخ می دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سواحل مکران یکی از ظرفیت ها و استعدادهای بزرگ کشور است تصریح کرد: کشف این استعداد توسعه ای توسط مقام معظم رهبری انجام شد و ایشان توجه همه را به این گنج بزرگ جلب کردند. اگر هر کیلومتر از سواحل مکران در اختیار کشورهای دیگر بود، آن را به کانون توسعه تبدیل می کردند اما متأسفانه مردم این منطقه با مسائل آب، بهداشت و محرومیت مواجه هستند و این منطقه جزو مناطق محروم کشور محسوب می شود.

جهانگیری کشاورزی و دریا را از جمله ظرفیت های مهم سواحل مکران برشمرد و با تأکید بر اینکه اقتصاد آینده کشور می تواند مبتنی بر اقتصاد دریا باشد گفت: دریا قابلیت آن را دارد که رشته های متعدد صنعتی نظیر کشتی سازی، سازه های دریایی، شیلات و حمل و نقل دریایی در آن فعال شود و حتی اقتصاد کشور می تواند به واسطه سواحل شمال و جنوب، پیرامون دریا شکل بگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به بازدید امروز خود از اسکله بندر صیادی تنگ کنارک افزود: برخی از افرادی که در آنجا مشغول صیادی بودند اعلام می کردند که تمایل دارند مجوز دریافت کنند که در این خصوص از وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات می خواهم مجوز لازم را در اختیار این افراد قرار دهند. البته این مجوزها باید موقت و بر اساس ساز و کارهای اصولی باشد تا به منابع آبزیان دریا آسیب وارد نشود.

جهانگیری لازمه پیشرفت و توسعه را تکمیل زیرساخت ها دانست و با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد راه و راه آهن در استان سیستان و بلوچستان گفت: راه و راه آهن جزو نخستین زیرساخت های لازم برای توسعه است که از دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران و وزارت راه و شهرسازی می خواهم با جدیت این موضوع را پیگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر چابهار به راه آهن سراسری متصل شود، نه تنها برای چابهار بلکه برای کل ایران و حتی منطقه مفید خواهد بود.

جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی دولت برای گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند گازرسانی به مردم این استان تأکید کرد و گفت: برای دولت قابل قبول نبود که به دلیل مسافت طولانی تا زاهدان از گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان پرهیز کنیم. همه شهرها و روستاهای استان باید مانند بقیه استان های کشور از نعمت گاز و سایر امکانات برخوردار باشند چرا که استان سیستان و بلوچستان مانند سایر استان های کشور پاره تن ایران هستند و اینکه مشاهده کنیم مردم در صف دریافت کپسول گاز هستند ما را خجالت زده می کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص پروژه های در دست اجرا برای توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 68 پروژه برای این منطقه تعریف شده که سرمایه گذاری مرتبط با آن 84 هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور در سال 99، 70 هزار میلیارد تومان است که البته این تازه ابتدای راه است از این به بعد شاهد افزایش تعداد این گونه پروژه هایی در سواحل مکران خواهیم بود.

جهانگیری با تأکید بر لزوم تلاش جدی برای آبرسانی به شهر چابهار گفت: باید با اقداماتی نظیر ایجاد آب شیرین کن و یا واگذاری تأمین آب به بخش خصوصی هرچه زودتر مشکل آب شهر بزرگی همچون چابهار را مرتفع کنیم چرا که خدا را خوش نمی آید مردم این شهر در کنار دریا از نعمت آب محروم باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مشکلات مرز ریمدان حل شده و ارتباط به چابهار با پاکستان فعال شده است گفت: پاکستان کشور مهم، دوست و برادر ما است و ما علاقمند هستیم روابط فیمابین را گسترش دهیم که بار اصلی این ارتباط بر دوش استان سیستان و بلوچستان است که باید در این زمینه بیش از پیش فعالیت کند.

جهانگیری با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در منطقه آزاد چابهار گفت: این محدودیت ها در شرایط جنگ اقتصادی ایجاد شد چرا که برای ما مهم این بود که اجازه ندهیم زندگی مردم بهم بریزد. تلاش اصلی دولت این بود که قحطی کالا نشود و تا حد ممکن از افزایش قیمت ها جلوگیری شود. البته می دانستیم که قیمت ها بالا می رود اما برخی معتقد بودند که تورم ایران ونزوئلایی خواهد شد اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: به همین دلیل مجبور شدیم در برخی شرایط تصمیماتی اتخاذ کنیم که در شرایط عادی هیچ گاه چنین تصمیماتی نمی گیریم. نمونه آن ارز 4200 تومانی بود که وقتی تصمیم آن گرفته شد رییس جمهور در جلسه ای که همه اعضای دولت حضور داشتند گفتند برای اینکه مردم از این موضوع مهم مطلع شوند آقای جهانگیری در این خصوص مصاحبه کند. باید به مردم می گفتیم تا مردم بدانند. البته می دانستیم این تصمیم با علم اقتصاد سازگار نیست. اما حالا که از آن مرحله عبور کرده ایم عده ای فراموش کرده ایم که در آن مقطع چه وضعیتی در کشور حاکم بود و حالا می گویند این تصمیم تصمیمی نادرستی بوده است.

جهانگیری با اشاره به محدودیت منابع ارزی ناشی از تحریم ها گفت: ما می دانستیم حداقل صدمیلیارد دلار درآمد ارزی ما کم شده و نباید اجازه می دادیم که اتفاقی در کشور رخ دهد. هنر ما این بود که کاری کنیم که تقاضای ارز و واردات را کاهش دهیم به همین دلیل محدودیت هایی را در مناطق آزاد ایجاد کردیم و برای واردات برخی اقلام و کالاها ممنوعیت ایجاد شد که اگر شرایط تغییر کند و به حالت عادی برگردیم، این محدودیت ها مجدداً برداشته خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مردم و مسئولین قوای سه گانه باید به یک موضوع مهم توجه کنند و آن این است که در دوران تحریم عده ای به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی از خودگذشتگی کردند و پای کار آمدند که باید قدر آنها را بدانیم و طوری برخورد نکنیم که با خود بگویند بی جهت خود را به آب و آتش زدیم و کسی قدر ما را نمی داند ما نباید قوانین دائمی کشور را دست کاری کنیم چرا که به مصلحت اقتصاد کشور نیست نباید برای فعالان اقتصادی محدودیت ایجاد کنیم و مانع فعالیت آنها شویم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار