گفت‌و‌گو با سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور

2 میلیون نفر برای کارت‌ ملی هوشمند ثبت نام نکرده اند

تهران (پانا) - این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا و نداشتن کارت ملی هوشمند، افراد فاقدکارت در ادارات یا بانک‌ها به مشکل برخورده‌اند؛ پیش از این گفته شده بود بیش از ۱۰ میلیون نفر در نوبت دریافت کارت ملی هوشمند هستند اما خیلی‌ها با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت با اینکه ماه‌ها از زمان ثبت‌نام آنها گذشته ولی هنوز موفق به دریافت کارت ملی خود نشده‌اند. 

کد مطلب: ۱۱۵۳۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
2 میلیون نفر برای کارت‌ ملی هوشمند ثبت نام نکرده اند

به‌گزارش ایران، در این خصوص با سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت‌و‌گویی کردیم که می‌خوانید:
***
در حال حاضر از جمعیت کل کشور چه تعداد کارت هوشمند ملی دریافت کرده‌اند و چه تعداد باقی مانده‌اند؟ آیا افرادی هستند که هنوز ثبت‌نام نکرده باشند؟
از جمعیت ۶۲ میلیون نفری واجد شرایط حدود ۶۰ میلیون نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام را انجام داده‌اند که از این تعداد ۵۰ میلیون نفر کارت‌هایشان را تحویل گرفتند و حدود ۱۰ میلیون نفر هنوز فاقد کارت ملی هستند، از تعداد ۱۰ میلیون نفر باقی مانده نیز دو میلیون نفر نیز هنوز ثبت‌نام را انجام ندادند؛ مابقی ثبت‌نام‌ها انجام شده و در نوبت دریافت کارت هوشمند ملی هستند.

دلیل به طول کشیدن روند توزیع کارت‌ها چیست؟ مشکل اصلی کجاست و تا چه زمانی مردم باید منتظر بمانند تا کارت‌هایشان صادر شود؟
ما در تأمین بدنه مشکل داشتیم، چون بدنه کارت‌ها از خارج از کشور وارد می‌شد و به‌دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها در این خصوص با مشکل مواجه شدیم، اما مدتی است که در داخل کشور توانستیم بدنه کارت‌ها را تهیه کنیم، در حال حاضر هم این ظرفیت را داریم که ماهانه دو و نیم میلیون بدنه کارت در داخل کشور تأمین کنیم.

فکر می‌کنید تا پایان امسال چند نفر می‌توانند کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند؟
چون در خصوص تأمین مواد اولیه برای ساخت بدنه کارت ملی در داخل کشور مشکل داریم، متأسفانه نمی‌توان تاریخ دقیقی برای دریافت تمام افراد باقی مانده اعلام کرد اما به تدریج کارتها در حال صدور و تحویل به شهروندان هستند.

همکاری دولت با شما در این خصوص چگونه است و دولت چه دستوری در خصوص نهادها یا بانک‌ها داده است تا مشکلات مردم در این حوزه حل شود؟
به دستور رئیس جمهور، خوشبختانه مشکلات در حال حل شدن هستند، با اعلام رئیس‌جمهوری و ابلاغ به همه استانداران، از ادارات و نهادها خواسته شده تا از مردم کپی کارت را اخذ نکنند، اگر هموطنی تکمیل ثبت‌نام کرده باشد اما هنوز کارت خود را نگرفته باشد، می‌تواند در هر اداره‌ای با سریال شناسنامه کار خود را انجام دهد، در غیر این صورت تخلف صورت گرفته است. به دستور دولت کلیه استعلام‌ها نیز به‌صورت آنلاین و برخط هستند.

افرادی که باقی مانده‌اند و هنوز ثبت‌نام انجام نداده‌اند و همچنان با مشکلات اداری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، برای ثبت‌نام چه اقدامی باید انجام دهند؟
جاماندگان تعداد کمی هستند و به‌دلیل عدم اعتبار کارت های نمونه قبلی در صورتی که فردی هنوز ثبت‌نام انجام نداده باشد، ممکن است با مشکل مواجه شود. در این خصوص دو هزار دفتر پیشخوان دولت برای ثبت‌نام مشغول انجام خدمات هستند که شهروندان می‌توانند به این دفاتر جهت ثبت‌نام مراجعه کنند. بیش از ۹۵ درصد از جمعیت کل کشور این مراحل را انجام داده‌اند و تنها تعداد کمی باقی مانده‌اند.

بسیاری از شهروندان در مراجعه به بانک‌ها و برخی از ادارات شاهد برخورد سلیقه‌ای آن بانک یا اداره هستند، برخی بدون وجود کارت ملی هوشمند یا کپی آن کار مشتری را راه نمی‌اندازند، قانون در این خصوص برای بانک‌ها یا اداراتی که سختگیرانه برخورد می‌کنند، چه می‌گوید؟
بانک‌ها مکلف هستند، در برخورد با موضوعات مشتری با سریال شناسنامه و شماره ملی که در رسید کاغذی در دست مشتری است، کار را انجام دهند، این دستوری است که رئیس‌جمهوری ابلاغ کرده و نباید از آن سرپیچی کرد.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات و نبود کارت ملی، ممکن است برخی با مشکل درخصوص رأی دادن مواجه شوند، اگر تا آن زمان کارت‌های هوشمند ملی صادر نشود، چگونه می‌توان در خصوص انتخابات، مشکلات را کاهش داد؟
در بحث انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری سامانه استعلام و احراز هویت وجود دارد. در مسأله انتخابات بیشتر بحث داشتن شناسنامه الزامی است و اصلاً اخذ کارت هوشمند ملی مطرح نیست اما چنانچه انتخابات حتی به‌صورت الکترونیکی هم باشد، یکی از اقلام مورد نیاز اصل شناسنامه است و در این خصوص با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم شد.

در زمینه ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی برای انتقال ملک وجود کارت ملی در آن محل الزامی است، بنابراین کسانی که کارت ملی ندارند چه باید بکنند؟
هفته گذشته با سازمان ثبت اسناد تفاهمنامه‌ای داشتیم که از این به بعد کارت هوشمند ملی به‌صورت فیزیکی درخواست نشود و با اسکن اثر انگشت و ارتباط با سامانه احراز هویت، کار نقل و انتقالات به راحتی صورت گیرد. در هر اداره یا نهادی هم که نیاز به فیزیک کارت باشد، اگر افراد ثبت‌نام را انجام داده باشند، به هیچ مشکلی بر نخواهند خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار