آیین نامه تأسیس مراکز ارائه خدمات مراقبت طولانی مدت ابلاغ شد

تهران (پانا) - معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ آیین نامه تأسیس مراکز ارائه خدمات مراقبتی طولانی مدت خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آیین نامه تأسیس مراکز ارائه خدمات مراقبت طولانی مدت ابلاغ شد

به گزارش وبدا، مریم حضرتی ضمن اعلام ابلاغ آیین نامه تاسیس مراکز ارائه خدمات مراقبتی طولانی مدت گفت: بیماری های غیرواگیر به عنوان یکی از چالش های نظام های سلامت در دنیا، نیازهای ویژه ای را در بیماران مبتلا و خانواده آن ها ایجاد می کند که پاسخ به این نیازها مستلزم برنامه ریزی و هماهنگی جهت ساماندهی خدمات و پاسخگویی به این نیازها است.

وی گفت:‌ بر این اساس و از آنجا که بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری ها، به ویژه در مراحل پایانی زندگی، وضعیت حاد و نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و واجد شرایط مراقبت در منزل نیز نیستند، معاونت پرستاری با همکاری معاونت های درمان و حقوقی، امور مجلس و استانها آیین نامه تأسیس مراکز ارائه خدمات مراقبتی طولانی مدت را تدوین کرد که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده، از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد.

حضرتی افزود: براساس مطالعات انجام شده در این معاونت، بیمارستان، محل ترجیحی نگهداری بیماران صعب العلاج و یا در مراحل پایان زندگی نبوده و این بیماران در صورت عدم وجود شرایط مناسب جهت اقامت در منزل، نیازمند وجود مراکز بینابینی جهت دریافت مراقبت هستند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، اکنون به جز مراکز بسیار محدودی که به صورت پراکنده به ارائه خدمات مراقبتی و حمایتی به این گروه از بیماران به ویژه بیماران مبتلا به سرطان اشتغال دارند، مراکز ارائه مراقبت های هاسپیس در منطقه مدیترانه شرقی گسترش نیافته که امید می رود با توسعه این مراکز در کشور، بتوان الگویی در سطح منطقه ارائه داد.

حضرتی ضمن قدردانی از مساعدت های به عمل آمده از سوی معاونت درمان و معاونت حقوقی وزارت بهداشت، اظهار امیدواری کرد که افراد واجد شرایط تأسیس این مراکز، در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوزهای مربوطه و تاسیس این مراکز اقدام کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، هدف اصلی از تدوین و ابلاغ این آیین نامه که رفع چالش های مراقبتی بیماران صعب العلاج و کمک به بیماران و خانواده آن ها جهت دریافت مراقبت مطلوب و کاهش بار مراقبتی تحمیلی بر خانواده ها بوده است، محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار