مدیرعامل هیات مدیریت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد :

درخواست از شوراها برای کمک به بیمه روستاییان

تهران(پانا) - مدیرعامل هیات مدیریت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد شوراها در زمینه بیمه روستاییان به ما کمک کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
درخواست از شوراها برای کمک به بیمه روستاییان

به گزارش شورای عالی استان ها، علی شیرانی، در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی افزود: از اینکه در میان نمایندگان مردم هستم بسیار خوشنودم. به نمایندگی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از شوراها تشکر می‌کنم و می‌دانم که کار آنها چه اهمیتی دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا گفت: رهبر معظم انقلاب بیان ‌می‌کنند که اقتصاد ما نداشتن راهکارها نیست، بلکه آنچه ما نیاز داریم همت، پیگیری و اهتمام جدی است.

شیرکانی افزود: رهبری در آن نشست اشاره ‌می‌کنند که بسیاری از مردم از پوشش بیمه اجتماعی محروم هستند و این مسئله سبب می شود مردم در تنگنا واقع شوند، بنابراین لازم است که بیمه‌های اجتماعی به کمک مردم ‌آید.

مدیرعامل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیان کرد: بیمه های اجتماعی در ایران سابقه زیادی دارد. از سال ۱۳۰۹ بیمه اجتماعی داریم و بعد از آن در سال ۱۳۴۸ قانون بیمه اجتماعی روستایی تصویب می‌شود و از سال ۱۳۵۴ سازمان تامین اجتماعی شکل می‌گیرد و سپس قانون بیمه اجتماعی روستایی در یکی از مواد قانون تامین اجتماعی گنجانده ‌می‌شود اما اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: سپس در سال ۱۳۸۴ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر تشکیل ‌می‌شود و ۱۵ سال است که این صندوق خدمت ‌می‌کند.

شیرکانی تصریح کرد: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی بیمه را حق تمام مردم ‌می‌دانیم اما متاسفانه ما اهتمامی که باید به خرج می‌دادیم تا در جهت اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی دسترسی تمام مردم به بیمه فراهم شود را به خرج نداده ایم.

مدیرعامل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: برای غیر مزدبگیران قبل از سال ۱۳۸۴ خدماتی نداشتیم که امروز این بستر در کشور فراهم شده است.

وی افزود: نوع بیمه اجتماعی ما از خدمات بسیار ویژه ای برخوردار است. بنابراین درخواست من از شما به عنوان نمایندگان مردم این است که در روستاها و شهرهای خود مردم را برای استفاده از خدمات این بیمه آگاه کنید.

شیرکانی خاطر نشان کرد: کارشناسان معتقد هستند که دو مورد از ابر چالش های زیست محیطی و امنیت غذایی در روستاها حل ‌می‌شوند. بنابراین اگر بخواهیم چالش ها حل شود باید روستاها را به سمت توسعه و روستاییان را به سمت توسعه شخصی هدایت کنیم.

مدیرعامل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته، مهاجرت معکوس به روستاها شکل گرفته است، اما در ایران چنین نیست. ما در ایران۶۲ هزار آبادی دارای سکنه داریم و از سال ۱۳۳۵ تا به امروز تقریبا شهرها ۱۰ برابر افزایش جمعیت داشتند در حالی که این میزان در روستاها ۱.۶ دهم برابر بوده است.

شیرکانی با بیان اینکه بیمه هم نشان توسعه است و هم زیرساخت توسعه گفت: بر اساس نظر کارشناسان، توسعه و بیمه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. به این معنی که اگر بخواهیم میزان توسعه در سکونتگاهی را بسنجیم باید ضریب نفوذ بیمه را بررسی کنیم.

وی در خصوص فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر گفت: همانطور که از نام این صندوق پیداست کشاورزان روستاییان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هدف این صندوق هستند.

مدیرعامل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دولت را کارفرمای این صندوق دانست و گفت: دو سوم حق بیمه را دولت بر عهده دارد. طبق محاسبات انجام شده متوسط دریافتی اعضای این صندوق ۱۸ برابر متوسط میزان پرداختی آنهاست، چرا که دولت در این صندوق نقش کارفرما داشته و یارانه غیرمستقیمی به بیمه شدگان می‌دهد.

شیرکانی تصریح کرد: صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تا امروز آنچنان که باید و شاید توسعه نیافته است. طبق آخرین سرشماری بالغ بر ۲۰ میلیون جمعیت روستایی در ایران وجود دارد. در حالیکه ضریب پوشش صندوق ۱۳۰۰ هزار نفر است و ‌می‌بایست اکنون ۱۰ میلیون و فرد تحت پوشش این بیمه باشند. بنابراین بسیاری از روستاییان و عشایر هستند که تاکنون از این بیمه استفاده نکرده اند.

وی افزود: طبق برآورد ما حدود هفت میلیون نفر در روستاها داریم که می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

شیرکانی گفت: از نظر فیزیکی روستایی عملکرد خوبی داشته ایم و کمتر روستایی را می‌بینیم که از امکانات زیرساختی مانند برق، گاز، آب لوله کشی و دسترسی به شبکه های مخابراتی و جاده ای محروم باشد، اما در مورد زیرساخت های نرم افزاری بسیار ضعیف بوده‌ایم.

مدیرعامل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تصریح کرد: اخیرا دولت توجه زیادی به روستاها داشته است و سهم اشتغال روستایی از ۱.۲ دهم به ۲۶ درصد رسیده است. این رقم بزرگی است و جای مباهات دارد. بنابراین اکنون باید به فکر توسعه بیمه‌های اشتغال روستایی باشیم.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه هم تفاهمنامه های خوبی امضا شده است که اگر عملیاتی شود رخدادهای خوبی را شاهد خواهیم بود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری شورای عالی استانها و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر

در حاشیه سی و هشتمین اجلاس شوری عالی استانها تفاهم نامه همکاری میان شورای عالی استانها و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر منعقد شد.

این تفاهم نامه همکاری به امضای علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان ها و علی شیرکانی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر به نمایندگی از شورای عالی استانها و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر رسید.

در بخشی از مقدمه این تفاهم نامه آمده است: در راستای اصل یکصدم تا یکصد و سوم و بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب قوانین و مقررات فرادستی مربوط به تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شورای عالی استانها و تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر کشور به منظور تحقق اهداف و برنامه های دولت در خصوص تعمیم و گسترش پوشش نظام تامین اجتماعی و افزایش ضریب پوشش بیمه اجتماعی تفاهم نامه همکاری منعقد می شود.

امید است با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های مشترک گام مثبتی در راستای توسعه تعمیم و گسترش عدالت اجتمعی برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار