ادعای نظامی آمریکا تنها جنگ روانی است

جمهوری اسلامی ایران نزدیک ۴ سال در برابر دولت ترامپ صبر کرده و این ۱۲ روز را هم صبر می‌کند/ نباید موضوع لوایح FATF جناحی، تبلیغاتی و سیاسی شود/ نظر مجلس درباره مجازات تخلف از بودجه در ایران و جهان سابقه نداشته است

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت درباره ادعاهای اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر تنش‌آفرینی از سوی ایران گفت: دولت آقای ترامپ که آخرین روزهای خود را می‌گذراند، از همان روز اول کارش با تحریک رژیم صهیونیستی و با واسطه‌گری دامادش، همه همت خود را بر این قرار داد که همواره علیه جمهوری اسلامی ایران فشار ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ادعای نظامی آمریکا تنها جنگ روانی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی افزود: بر همین اساس در گذشته شاهد بودیم که جنگ اقتصادی تمام عیار و فشارهای مختلف را به ایران تحمیل کردند و در این یک ماه اخیر هم مرتب خبرهایی تولید و مسائل مختلفی را مطرح می‌کنند که به نوعی بوی جنگ بدهد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی ایران همیشه با جدیت، برای پاسخ به هر اقدام و تعرضی آمادگی کامل دارند، اظهار داشت: البته تحلیل من از مجموع اخبار و داده‌ها این است که آمریکایی‌ها همانند گذشته بیشتر تلاش دارند یک جنگ روانی علیه ایران به راه بیندازند تا مردم را نگران وقوع جنگ یا درگیری کنند.

واعظی تصریح کرد: تحلیل ما این است که آمریکایی‌ها نگران بودند که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی ایران اقدامی کند و به همین دلیل موضع دفاعی پیش‌دستانه گرفته بودند. لذا بر اساس این تحلیل‌ها، اخبار و داده‌های مختلف نگرانی نداریم از بابت اینکه بخواهد اتفاقی بیفتد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها این روزها در داخل کشورشان اینقدر گرفتاری دارند و دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به جان هم افتادند، که فرصتی برای نقش‌آفرینی در خارج از آمریکا ندارند. رئیس‌جمهوری دارند که بدون توجه به اصول دموکراسی، در حالی که رقیبش در انتخابات اخیر ۸ میلیون رای بیشتر از او آورده، می‌گوید ریاست جمهوری را تحویل نمی‌دهم. به نظرم این مسائل فرافکنی گرفتاری‌های داخلی خودشان است. جمهوری اسلامی ایران نزدیک ۴ سال در برابر این دولت صبر کرده و این ۱۲ روز را هم صبر می‌کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات دیپلماتیک کره‌ای به کشورمان گفت: این سفر از قبل اعلام شده بود و ارتباطی با بحث کشتی توقیف شده کره‌ای‌ها ندارد. البته اتفاقی هم که در ارتباط با کشتی افتاده به یکی از مسائل مورد مذاکره احتمالی تبدیل می‌شود. طبیعتا هر فعالیتی باید ضابطه فنی خودش را داشته باشد و تمام کشتی‌ها باید ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند. چنین مسائلی باید به نحو مناسبی حل شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص روند تصمیم‌گیری درمورد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: بحث FATF نیست. بحث ۲ لایحه از ۴ لایحه‌ای است که دولت برای پولشویی و شفافیت در مسائل مالی و بانکی به مجلس فرستاده بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اضافه کرد: به هر حال باید به اعضای مجمع تشخیص مصلحت فرصت دهیم تا با کار کارشناسی و بدون اینکه این موضوع سیاسی یا تبلیغاتی شود، آن را در مسیر مناسب خود بررسی کنند، معتقدیم تصویب این ۲ لایحه هم باعث ارتقای شفافیت شده هم با پولشویی مقابله می‌کند و هم اینکه روابط بانکی بین‌المللی ایران را بعد از برداشته شدن تحریم‌ها روان می‌کند.

واعظی تصریح کرد: این لوایح محدودیت‌ها را کم می‌کند و این به نفع مردم و روابط خارجی تجاری و اقتصادی و بانکی کشور است. چون کشور از این موضوع نفع می‌برد نباید موضوع جناحی، تبلیغاتی و سیاسی شود. این مسئله ملی است و ان‌شاالله به شکل کارشناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش می‌رود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار مربوط به رانت ده‌ها میلیاردی در بخش فولاد گفت: آقای رئیس جمهور در جلسه امروز دولت دستور دادند که دستگاه‌های نظارتی داخل و بیرون دولت در مورد برخی کالاها دقت بیشتری کنند چرا که واسطه‌ها در بازار این کالاها بسیار فعال هستند و گاه فاصله قیمتی این کالاها از مبدا تولید تا مصرف کننده خیلی افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در سفر بود و در جلسه دولت حضور نداشت لذا مقرر شد یکشنبه آینده و در جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور آقای رزم‌حسینی به این موضوع خاص بپردازیم.

خبرنگار دیگری پرسید که یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته که ریل‌گذاری‌ها و اقدامات دولت با اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری هم‌خوانی ندارد، که دکتر واعظی پاسخ داد: این موضوع جدیدی نیست. از سال ۹۲ موضع دولت همواره این بوده که هر آنچه انجام می‌دهد باید در مسیر سیاست‌های کلان، رهنمودهای مقام معظم رهبری، اصول قانون اساسی و تاکیدات قوانین کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت تا امروز همین مسیر را طی کرده است، افزود: ممکن است دولت در برخی از مسائل مثل همین قانونی که اخیرا در مجلس تصویب شد، به موضوع اشکالی داشته باشد ولی تلاش می‌کند به قوانین کشور احترام گذاشته و به آنها عمل کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ریل‌گذاری دولت حتما در مسیر چارچوب‌ها و اهدافی است که مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند. البته مخاطب این چارچوب‌ها فقط دولت نیست بلکه همه دستگاه‌ها از جمله مجلس، قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه مسئول هستند.

واعظی اظهار داشت: وقتی سیاستی بخواهد در کشور اجرایی شود، باید همه قوا و دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند تا آن سیاست اجرایی شود. آنچه دولت به آن افتخار می‌کند این است که در مسیری عمل و حرکت می‌کند که قطعا در راستای سیاست‌ها و رهنمودهای ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام است.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کمیسیون حقوقی مجلس مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن مجازات تخلف از بودجه ۱۴۰۰ حبس باشد، گفت: این بدعت جدیدی است. چنین چیزی نه در ایران و نه در کشورهای دیگر سابقه نداشته است.

نمایندگان مجلس فعلی جدید هستند و مقداری زمان می‌برد تا در چارچوب اصلی گام بردارند

وی افزود: فرض ما بر این است که بالاخره اکثریت نمایندگان مجلس فعلی جدید هستند و مقداری زمان می‌برد تا در چارچوب اصلی گام بردارند. درست است که مجلس مسئول وضع قانون است اما اختیاراتی هم که قانون اساسی به بخش‌های مختلف داده، اینها معتبر و سرِ جای خودش هست. نمایندگان می‌توانند سوال و استیضاح کنند، یعنی همه اینها وجود دارد. اینکه می‌آیند در ضمن قوانین چنین مسائلی وضع می‌کنند، نه در گذشته، نه در ایران و نه در جاهای دیگر وجود نداشته و یک بدعت است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر اخیر وزارت‌خانه‌های صمت و اقتصاد بر سر قیمت فولاد اظهار داشت: اختلاف نظر بر سرِ بخش ریالی آن نیست. هم وزارت صمت و هم وزارت اقتصاد با اینکه واسطه‌ها بخواهند از فولاد به جای مردم سود ببرند،‌ مخالف هستند. وزارت اقتصاد می‌گوید ما مسئولیت بورس را به عهده داریم و فرمول قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که بورس را به هم نریزد.

واعظی ادامه داد: وزارت صمت هم می‌گوید ما باید کالایی را که تولید می‌کنیم، به قیمتی دست مصرف کننده برسد که فاصله آن با قیمت درب کارخانه خیلی متفاوت نباشد. بر این اساس اینها باید با هم بنشینند و صحبت کنند. متاسفانه این کار تبلیغاتی شد. البته وزیر محترم اقتصاد صحبت‌شان را در دولت مطرح کردند. به نظرم وزیر محترم صمت هم نباید این بحثی را که هنوز در جاهای مختلفی می‌توانست مطرح شود، در جلسه‌ای که خبرنگار حضور داشت مطرح می‌کرد.

وی تاکید کرد: هنوز توافق نشده و این به نظرم کار خوبی نیست. به همه همکارانم توصیه می‌کنم که مسائل را با همکاران خود نهایی کنند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند. مردم انتظار ندارند که شاهد اختلافات ما باشند. مردم باید شاهد هماهنگی در تصمیم‌گیری‌های ما باشند برای اینکه به آنها بیشتر خدمت کنیم.

خبرنگار دیگری درباره مشاهده و ثبت ورود کرونای انگلیسی به کشور و اینکه آیا امکان دارد که محدودیت‌ها بیشتر شود، پرسید که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ گفت: به محض اینکه انگلیس اعلام کرد که یک ویروس جهش یافته‌ای را در بین بیماران خود کشف کرده است، بلافاصله اولین اقدام ما این بود که ارتباط مسافری را با انگلستان قطع کردیم.

واعظی اضافه کرد: اقدام بعدی این بود که بلافاصله در ستاد ملی کرونا دستور داده شد که تمام مسافرینی که از اروپا می‌آیند، با دقت کامل تست شوند و همه اینها مراعات شود، چون به هر حال موضوع سلامتی مردم است. این موضوع چیزی نیست که بتوانیم هیچ انعطافی در برابر آن نشان دهیم و به همین دلیل است که شاهد هستید رئیس جمهور با همه گرفتاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی که دارد، در هفته سه جلسه فقط برای مساله کرونا تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی کرونا همه افرادی را که قبل از این خبر از انگلستان به ایران آمده بودند شناسایی کرد و از آنها و تمام اطرافیانشان تست گرفتند. این کار ادامه پیدا کرد تا اینکه اعلام کردند که یک مورد مبتلا شناسایی شده که آن یک مورد هم خودش و هم اطرافیانش تحت کنترل هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید خیلی مراقبت کنیم چون این ویروس تاکنون به حدود ۴۰ کشور منتقل شده است، تصریح کرد: وقتی این ویروس به ۴۰ کشور منتقل می‌شود، دیگر ردیابی آن کارِ خیلی سختی می‌شود. مهمترین کاری که باید بکنیم، مراعات و دقت کامل است. البته این به آن معنا نیست که در ستاد ملی، در قرارگاه عملیاتی، وزارت بهداشت و همه کمیته‌های ستاد ملی، مسئولیت خودشان را انجام ندهند.

واعظی ادامه داد: وظیفه ما این است که کارمان را انجام دهیم، ولی وظیفه بزرگتر و مهمتر و تاثیرگذار را مردم انجام می‌دهند. تا زمانی که فاصله اجتماعی را حفظ کنیم، از ماسک استفاده کنیم، شستشوی دستها را مرتب انجام دهیم، حتی اگر روزی این ویروس هم بیاید، نمی‌تواند داخل ایران همه گیر شود. باید مراقبت فردی و نظارت و دقت کامل از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل موازی انجام شود. مردم عزیز بدانند که مراقبت‌ها با دقت کامل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خواهش ما در وهله اول این است که خود مردم مراقبت کنند. اما از دیروز مثلا خیلی به دفتر ما زنگ زدند که شما اینقدر می‌گویید مراعات کنید، مثلا در قم مراعات نشده است. به هر حال نمی‌توانیم سراغ مردم برویم و بگوییم فلان تشییع جنازه نروید. اما از مردم خواهش می‌کنیم، آن هم برای سلامتی خودشان که بیشتر مراقبت و مراعات کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: به هر حال فکر می‌کنم، ان شاءالله همانطور که در سه موج قبلی شیوع کرونا با کمک مردم و همه کسانی که کمک کردند، از بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی،‌ نیروهای مسلح و وزارت بهداشت که همیشه در خط مقدم بوده و وزارت کشور که خیلی تلاش می‌کند، توانستیم عملکرد قابل قبولی در مواجهه با بیماری داشته باشیم، باز هم موفق خواهیم بود.

واعظی افزود: بر اساس گزارش وزارت بهداشت دیروز آمار قربانیان کرونا دو رقمی شد که این کاهش تعداد قربانیان برای همه خوشحال کننده بود. بالاخره اگر بتوانیم جان یک نفر از هموطنان را نجات دهیم که گرفتار نشود، این یک توفیق بزرگی هست و این کار را می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت برای کنترل و پیشگیری از احتمال شیوع مجدد کرونا چیست، اظهار داشت: با طرح هوشمندی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم دیگر هر جایی که مقداری وضعیت تغییر کند، بلافاصله متناسب با وضعیت جدید ایجاد شده محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این طرح خود به خود باعث شده که به شکل هوشمند در هر لحظه همه وضعیت را کنترل می‌کنند که شیوع بیماری گسترش پیدا نکند. طرحی که برای ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۴ صبح وضع شده هم خیلی کمک کرده است. این شب‌نشینی‌ها و دورهمی‌ها خیلی می‌تواند اثر منفی بگذارد. ضمن اینکه همزمان هم برای ساخت واکسن در داخل کشور و هم برای خرید آن اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش دولت به ادعاهای ولیعهد سعودی خاطرنشان کرد: حمایتی که در ۴ سال گذشته جامعه جهانی از برجام کرده، بهترین پاسخ به ولیعهد عربستان سعودی است. حرف‌هایی که ایشان زده، حرف‌هایی بوده که آقای ترامپ ۴ سال تکرار کرده مبنی بر اینکه برجام نتوانسته جلوی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد.

وی اضافه کرد: دنیا اصلا با ترامپ همراهی نکرد، کشورها همکاری نکردند و حتی رای‌گیری که اخیرا در سازمان ملل درباره پیشنهاد آمریکا شد هم نشان داد که جامعه جهانی به هیچ وجه آمریکا را همراهی نکرد. به نظرم وقتی که اربابشان و آن کسی که این آقا از آنها خط می‌گیرد، نزدیک ۴ سال این حرف‌ها را زده، تلاش کرده و همه انرژی خود را گذاشته اما به هیچ جا نرسیده، معلوم است که ولیعهد عربستان خودش هم به حرف خودش باور ندارد. احتمالا او خواسته یک مخالفتی بکند، یک کار تبلیغاتی انجام دهد و به نظرم، ما هم نباید این مسائل را خیلی جدی بگیریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که رایزنی‌ها با هیات کره‌ای درباره کشتی توقیف شده به کجا رسیده است، گفت: به هر حال این مذاکرات انجام می‌شود و طبیعی است. اعتقاد داریم که باید قوانین بین‌المللی در آبهای بین‌المللی اجرا شود. رعایت آن چیزی که برای محیط زیست، چه محیط زیست انسانی و چه محیط زیست آبزیان مضر است، خیلی اهمیت دارد.

واعظی افزود: معمولا درباره چنین مسائلی ابتدا تذکر داده می‌شود و وقتی رعایت نشود، بالاخره یک عملی انجام می‌شود که در عمل متوجه شوند که ایران روی این مسائل جدی است. نمی‌خواهیم سرِ این مسائل اختلاف ایجاد کنیم، می‌خواهیم هشداری بدهیم که قوانین رعایت شود. وقتی که قوانین رعایت شده و تفاهم شود، انشاءالله مشکل حل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار