حجت‌الاسلام منتجب‌نیا به مناسبت چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با پانا؛

«هاشمی» اَبَرمرد کم‌‌نظیر قرون گذشته است

منتجب‌نیا: آیت‌الله هاشمی مدافع اعتدال و میانه‌روی و از افراط و تفریط به دور بود/ تمام تلاش آیت‌الله هاشمی توسعه کشور و خدمت به جامعه بود/فکر و اندیشه هاشمی فرصتی برای نظام است/ تخریب‌کنندگان هاشمی شکست‌خورده هستند نورسیده هستند، تازه آمده‌اند، نه در صحنه انقلاب بودند، نه در جنگ، از منطق به دورند ، پیروزی خود را در مشت و لگد و سرنیزه می‌بینند؛ به تعبیر حضرت امام از راه رسیده‌ها و دین به دنیافروشان

تهران (پانا) - دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی به مناسب فرارسیدن چهارمین سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به بیان مهمترین اهداف، افکار و اندیشه‌ها والای ایشان پرداخت و انگیزه‌های معاندان، تخریب‌کنندگان و تازه به دوران رسیده‌ها از حمله به ایشان و ابرمردهای انقلاب و جمهوری اسلامی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
«هاشمی» اَبَرمرد کم‌‌نظیر قرون گذشته است

رسول منتجب‌نیا، همراه همیشگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با پانا در آستانه چهارمین سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از آغاز نهضت اسلامی از سال 1340 به بعد بلکه زودتر مبارزه با رژیم ستمگر شاهنشاهی را آغاز کرد. زمانیکه حضرت امام (ره) با رژیم اعلام مبارزه کردند و امام را به زندان انداختند و سپس تبیعد کردند، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزو معدود علمایی بود که راه امام را دنبال می‌کرد و مروج فکر و اندیشه امام بود، به عبارتی دیگر پرچم مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، مبارزه با ظلم و ستم را به اهتزاز درآورده بود و در بین نسل‌های مختلف به ویژه جوانان و روحانیون، فعالیت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آن همه زندانی و سختی که مرحوم آیت‌الله هاشمی در زمان رژیم ستمشاهی تحمل کرد، در پیروزی انقلاب، مدیریت انقلاب و در شورای انقلاب اسلامی بسیار نقش موثری داشتند؛ در کنار شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همه به عنوان اولین حلقه‌های نزدیک و اطراف حضرت امام بودند تا اساس و بنیان نظام جمهوری اسلامی توسط این افراد و با تایید و تنفیذ حضرت امام گذاشته شد. قانون اساسی تصویب و به رای گذاشته شد، مجلس تشکیل شد و همینطور سایر ابعاد و ارکان نظام.»

بعد از حضرت امام (ره) بیشترین تلاش و اثرگذاری را در راه توسعه کشور آیت‌الله هاشمی داشتند

وی ادامه داد: «بعد از تشکیل مجلس مرحوم آیت‌الله هاشمی اولین رئیس مجلس بود که بدون داشتن سابقه مدیریت مجلس، مجلس را مدیریت کرد و دو دوره و نیم این نهاد را به عنوان رئیس مجلس آن هم در شرایط خاص اداره می‌کرد. در مجلس اول در درون مجلس اختلاف نظرهای شدید و در بیرون مجلس فضای بسیار سخت و امنیتی که منافقان و ضد انقلاب به وجود آورده بودند، وجود داشت. سال 59 که حمله رژیم بعثی بر کشور ما آغاز شد، مجلس در آن شرایط به کار خود ادامه می‌داد که من در این سه دوره در خدمت ایشان بودم و نقش و زحمات ایشان را مشاهده می‌کردم.»

تفکر اعتدالی آیت‌الله هاشمی باید در جامعه تثبیت شود. مردم در عمل هم دست افراطیون و تفریطیون را از تمشیت در امور، از اثرگذاری در امور کوتاه کنند. کارهای کلیدی و حساس را به افراد تند و افراطی نسپارند

نقش هاشمی در توسعه، عمران و آبادی کشور در قرون گذشته بی‌نظیر بوده است

این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب افزود: «در صحنه‌های مختلف دیگر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مجلس خبرگان رهبری و در هر نهادی که تاسیس می‌شد و در سطح عالی انجام وظیفه می‌کردند، نقش اول را مرحوم آقای هاشمی ایفا می‌کردند. می‌شود گفت که بعد از حضرت امام (ره) بیشترین تلاش و اثرگذاری را در راه توسعه کشور ما، عمران و آبادی میهن اسلامی ما مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند که آثار وجودی ایشان را ما قدم به قدم این کشور مشاهده می‌کنیم و جایی نیست که کار مثبتی آن زمان صورت گرفته باشد و هاشمی رفسنجانی مستقیم و غیرمستقیم در آن نقشی نداشته باشد. البته همه در پرتو هدایت‌های امام و در کنار بزرگان دیگری که با مرحوم هاشمی بودند. بنابراین هاشمی یک فرد کم‌نظیر و بی‌نظیر و نقش هاشمی در توسعه، عمران و آبادی کشور در قرون گذشته بی‌نظیر بوده است.»

آیت‌الله هاشمی مدافع اعتدال و میانه‌روی و از افراط و تفریط به دور بود

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی گفت: «یکی از دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی مساله افراط و تفریط در جامعه بود. من خود شاهد بودم هم با تندروی‌ها و هم کندروی‌ها مخالفت می‌کردند. برای ایشان فرق نداشت، دوستان نزدیک به ایشان، اینگونه باشند یا بیگانه باشند؛ همیشه مدافع اعتدال و میانه‌روی بود و از افراط و تفریط هم خود ایشان به دور بود و هم دیگران را به اعتدال دعوت می‌کرد و از افراط و تفریط نهی می‌کرد و جلوگیری هم می‌کردند. این مساله را من با تمام وجود لمس می‌کردم، همه در دوران مجلس و هم در دوران جنگ و هم در دوران سازندگی تا زمان ارتحال ایشان.»

منتجب‌نیا اظهار کرد:‌ «کشور ما با توجه به بار سنگینی که به دوش دارد، بار انقلاب، بار نظام نوپای جمهوری اسلامی با توجه به تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و مشکلات درونی کشور و به ویژه با توجه به سال 1400، که انتخابات مهم ریاست‌‌جمهوری و شوراهای اسلامی را در پیش داریم، نیاز مبرم به روحیه اعتدال و منش اعتدال و پرهیز و دوری از افراط و تفریط هست. من بارها گفته‌ام که ما باید این فکر و اندیشه را در جامعه تثبیت کنیم. گرچه خود مردم درک کردند و با افراطیون از هر جناحی که باشد مخالف هستند. اما رسانه‌ها، تریبون‌دارها و نویسندگان باید خیلی بر روی این مساله تاکید کنند و آثار تخریب‌بار افراط و تفریط را برای جامعه بیان کنند و از این گذشته باید در عمل هم دست افراطیون و تفریطیون را از تمشیت در امور، از اثرگذاری در امور کوتاه کنند. کارهای کلیدی و حساس را به افراد تند و افراطی نسپارند، بلکه آنها را راهنمایی کنند و از وجودشان استفاده کنند، از انرژی و پتانسیل آنها استفاده شود ولی کار را به آن‌ها نسپارند که آنها کشور را به پرتگاه ببرند و اختلافات را دامن بزنند.»

هاشمی فقیه بود، سرباز امام، فرمانده جنگ، سردار سازندگی بود/ مورد اعتماد فوق‌العاده حضرت امام قرار داشت

نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: «هاشمی در صحنه‌های مختلف با عناوین و نقش‌های گوناگون حاضر می‌شدند. ایشان از یک طرف یک مجتهد و فقیه و صاحب‌نظر در مسائل اسلامی بود، یک اسلام‌شناس به تمام معنا بود. از طرف دیگر خودش را یک سرباز وفادار امام می‌دانست. به قول بعضی از بزرگان شاید نزدیک‌تر از فرزند امام به امام بود و مورد اعتماد فوق‌العاده حضرت امام قرار داشت. یک روز همین هاشمی فرمانده جنگ می‌شود که من سال‌ها در میدان‌ها، قرارگاه و مجلس در خدمت ایشان بودم و می‌دیدم که چگونه با دقت و قدرت، نیروها را فرماندهی می‌کند و عملیات‌های نظامی جبهه‌ و پشت جبهه‌ها را. یک زمان بعد از پذیرش قطعنامه به عنوان سردار سازندگی وارد صحنه می‌شود و می‌خواهد آثار ویرانگر جنگ را از بین ببرد و جبران کند. من به یاد دارم که ایشان وارد مجلس شد، زمانی که رئیس‌جمهور بود و در یک جلسه غیرعلنی به ما گفت که ما باید دست به دست هم بدهیم و دولت و مجلس و کشور را بسازیم. دیگر دوران تخریب گذشت، هم دوران تخریب در انقلاب و هم دوران ویرانگر جنگ، اکنون ما باید از آثار و برکات جنگ استفاده کنیم و کشور را بسازیم.»

تمام تلاش آیت‌الله هاشمی توسعه کشور و خدمت به جامعه بود

افراطیون اگر از گرایش جامعه به اندیشه هاشمی می‌ترسند به خاطر فکر انحرافی خودشان است. اگر عده‌ای در صدد تخریب هستند به خاطر ضعفی است که خودشان دارند، نورسیده هستند، تازه آمده‌اند، نه در صحنه انقلاب بودند، نه در جنگ حضور داشتند، خودشان را مدافع انقلاب، بلکه صاحب و مالک انقلاب می‌دانند و با هاشمی‌هایی که بنیانگذار نظام و انقلاب بودند، مقابله و مخالفت می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: «همین مرد وقتی در عرصه سیاسی وارد می‌شد، چنان سیاست‌مدارانه مسائل را تحلیل می‌کرد و سخنرانی‌هایی که ایشان در مجلس داشتند، نطق‌های پیش از دستور، انصافا همگی بهت‌آور بود. بسیار قدرتمندانه با جهان و با ابرقدرت‌ها صحبت می‌کرد، تشر می‌زد، در نمازهای جمعه که شاید در طول تاریخ، بیشترین خطبه نماز جمعه را ایشان خوانده است و ثبت و ضبط شده است، چگونه مسائل را تحلیل می‌کردند، مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی را. یک سیاست‌مدار، یک جامعه‌شناس بود گرچه تحصیلات جامعه‌شناسی نداشت اما انسان فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف بود. همه تلاش ایشان توسعه کشور و خدمت به جامعه بود.»

تخریب‌کنندگان هاشمی شکست‌خورده هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مخالفت‌ها با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که هنوز هم ادامه دارد و در صدد تخریب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستند، گفت:‌ « این طبیعی است، افرادی که تفکر اعتدالی ندارند، افراط‌گرا هستند، افرادی که پیروزی خود را متکی به زور و مشت و لگد و سرنیزه می‌دانند و از منطق و استدلال بی‌بهره هستند باید با کسی که حربه استدلال دارد و سخن و منطق و اندیشه او می‌تواند غلبه پیدا کند، مخالفت کنند، عناد بورزند و وی را تخریب کنند. نه فقط ایشان، چرا آن همه با مرحوم شهیدبهشتی مخالفت کردند و شعارهایی می‌دادند و حتی عده‌ای فریب این افراد را می‌خوردند و با بهشتی تا زمانیکه حیات داشتند، مخالفت و مقابله می‌کردند. افرادی که تازه به دوران رسیده‌اند، به تعبیر حضرت امام از راه رسیده‌ها و دین به دنیافروشان، باید با چهره‌های انقلابی مخالفت کنند. آنها چون سرمایه‌ای ندارند، قدرتی ندارند و جنبه‌های شخصیت آن‌ها ضعیف است، ناچارند در برابر شخصیت‌های بزرگی مانند هاشمی و بهشتی مقابله کنند، آن‌ها را بکوبند برای تقویت خودشان. تعبیری قرآن کریم درباره غیبت‌کنندگان دارد که می‌فرماید هیچکدام از شما گوشت برادر خود را نخورد، مفسران گفته‌اند، غیب‌کننده که گوشت برادرش را نمی‌خورد، منظور این است که از کشتن دیگران و نابودکردن دیگران، نخواهید که شما انرژی بگیرید، از تخریب دیگران نخواهید خود را بسازید. بعضی‌ها چنین منطقی دارند که آن‌ها به دلیل نداشتن جنبه‌های اثباتی خود، دیگران را پایین می‌کشند، تخریب میکنند، چهره‌های درخشان انقلاب را مورد اتهام قرار می‌دهند تا برای خودشان دست و پایی کنند و خود را مطرح کنند. اما کور خواندند و این تفکر بسیار غلطی است که افراد دیگران را تخریب کنند تا خودشان در جامعه جایی و پایگاهی پیدا کنند. مردم می‌فهمند، مردم متوجه می‌شوند، تاریخ هم نشان داده است که این افراد، نوعا یا عموما شکست‌خورده هستند.»

فکر و اندیشه هاشمی فرصتی برای نظام است

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا تاکید کرد: «بعضی‌ها هم بی‌خود از اندیشه آقای هاشمی هراس دارند و فکر می‌کنند فکر و اندیشه هاشمی برای نظام و مدیریت نظام تهدیدی است، درحالیکه فرصتی برای نظام است، کسی که این همه در نظام نقش داشته است، خدمات و آثار وجودی او در ده‌ها سال دیگر هم مشاهده می‌شود، اینکه خطر نیست، اینکه تهدید نیست، این فرصت است برای مردم، مسئولان و برای انقلاب و برای کشور. لذا افراطیون اگر از گرایش جامعه به اندیشه هاشمی می‌ترسند به خاطر فکر انحرافی خودشان است. اگر عده‌ای در صدد تخریب هستند به خاطر ضعفی است که خودشان دارند، نورسیده هستند، تازه آمده‌اند، نه در صحنه انقلاب بودند، نه در جنگ حضور داشتند، خودشان را مدافع انقلاب، بلکه صاحب و مالک انقلاب می‌دانند و با هاشمی‌هایی که بنیانگذار نظام و انقلاب بودند، مقابله و مخالفت می‌کنند، این دلیل مخالفتشان است. مردم باید آگاه باشند، فریب این افراد را نخوردند، ضعف خودشان است، نارسایی وجودی خودشان است، نداشتن شخصیت و اندیشه بلند است و یا تفکر افراطی و امثالهم.»

رسانه ملی متعلق به مردم و نظام است نه یک فرد و یک جناح؛ چرا اندیشه‌های بلند هاشمی در رسانه ملی مطرح نمی‌شود؟ این ستم به مردم است

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی از عملکرد رسانه ملی در همراهی با تخریب‌کنندگان نیز انتقاد کرد و گفت:‌ « معتقد هستم رسانه ملی که متعلق به مردم و نظام و عموم مردم است نه به یک تفکر، فرد و یک جناح خاص، باید بیشتر روی این چهره‌ها کار کنند. چرا اندیشه‌های بلند آقای هاشمی در رسانه ملی مطرح نمی‌شود؟ چرا مردم به ویژه نسل جوان از طریق رسانه ملی با هاشمی آشنا نشوند؟ هاشمی در تربیت نسل جوان انقلابی چقدر زحمت کشید. دانشگاه آزاد را تاسیس کردندو چه خدمات و برکاتی داشت. همین متروی که در کشور هست، جزو ابتکارات آقای هاشمی است. همین که در کشور این پروژه را مطرح کردند تا در کلان‌شهرها، مترو را اجرا کنند، این فکر و اندیشه هاشمی است. چرا خدمات هاشمی بیان نمی‌شود؟ مگر مقام معظم رهبری در پیام‌شان این همه از هوشمندی هاشمی، خدمات هاشمی، دلسوزی هاشمی نگفتند؟ رسانه ملی که زیرنظر مقام معظم رهبری است باید روی این مسائل تاکید کند. ترویج هاشمی، بیان خدمات هاشمی، ترویج انقلاب و نظام است و نسل‌های امروز و آینده متوجه می‌شوند که چه افرادی هستند که آمدند و این انقلاب را بنیان‌گذاری کردند، قدرشناس آنها می‌شوند. صداوسیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی باید کار کنند، اینقدر شخصیت آقای هاشمی میدان دارد که هرچه بنویسند، سال‌ها نمی‌توانند بیان کنند. چرا بیان نمی‌شود؟ این ستم به مردم است. رئیس سازمان صداوسیما و مسئولان شبکه‌ها و سایر مدیران باید روی این مساله تاکید کنند.»

مردم باید به اهداف بلند مرحوم آیت‌الله هاشمی آشنا شوند

وی در پاسخ به این سوال که باید چکار کرد تا آمال و اهداف این مرد بزرگ را در جامعه به کار بست، گفت: «معتقدم ابتدا شناخت هاشمی است و تبیین شخصیت و خدمات ایشان. آرمان و اهدافی که ایشان دنبال می‌کردند در پرتو رهبری‌های حضرت امام و خدمات و زحمات و تلاش و دغدغه‌های ایشان را وقتی برای جامعه بیان کنیم، مردم و مسئولان و جوانان، عاشقانه دنبال خواهند کرد. اکنون بسیاری از مسئولان ما که جوان هستند، هاشمی را آنطور که باید نمی‌شناسند تا چه رسد به فرزندان و جوانان و نوجوانان ما. چون کار نشده، بیان نشده است. فرزندان آقای هاشمی آثار و صحبت‌های ایشان را جمع‌آوری می‌کنند و کار بسیار خوبی است که باید انجام شود تا در تاریخ بماند. من معتقدم رسانه‌ها این وظیفه را دارند که بیان کنند و مردم به اهداف بلند مرحوم آیت‌الله هاشمی آشنا شوند که تحقق عدالت، تحقق قسط، تحقق احکام الهی و خدمت به مردم و توسعه کشور است. من شاهد بودم مرحوم هاشمی هرجا کار بزرگی انجام می‌شد، شادمان بود و اظهار خوشحالی می‌کردند. ما شادی را در چهره ایشان می‌دیدیم. هر کجا که کمبود و ضعفی بود می‌دیدیم که ایشان غمگین می‌شدند. او دغدغه خدمت به جامعه داشت، دغدغه توسعه کشور را داشت. وقتی این شخصیت بیان شود، طبیعتا مردم هم بخصوص نسل جوان که با هاشمی آشنایی نداشتند، اهداف وی را دنبال می‌کنند و کشور ما به سمت آرمان‌های بلند ایشان که آرمان‌های بلند انقلابی و توسعه کشور است، پیش خواهد رفت. امیدواریم که خداوند روح بلند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در این ایام فاطمیه با اولیای خود محشور کنند، در کنار حضرت امام و شهدای بزرگواری که ما داشتیم و هاشمی به آنها عشق می‌ورزید، در کنار شهید قاسم سلیمانی و دیگر شهیدان در عالم بزرخ مهمان رسول‌الله و اهل بیت باشند. امیدواریم مردم و مسئولان ما بیش از پیش آشنا و قدرشناس این شخصیت‌های بزرگ تاریخی و ابرمردها باشند و از وجود آنها بیشتر و بهتر استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار