در گفت‌وگو با محمدرضا طالقانی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون کشتی

تختی یک انسان واقعی بود

تهران (پانا) -  17 دی ماه دیگری از راه رسید؛ روزی که غلامرضا تختی، کشتی‌گیر محبوب و مردمی در سال 1346 درگذشت. هر ساله جمعی از هواداران این پهلوان و بزرگان کشتی در این روز درابن بابویه جمع می‌شوند و در مورد خصوصیات این کشتی‌گیر پرآوازه و این پهلوان واقعی صحبت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تختی  یک انسان واقعی بود

به‌گزارش ایران، اما اداره ورزش و جوانان شهرستان ری روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مراسم پنجاه و سومین سالگرد جهان پهلوان غلامرضا تختی در ۱۷ دی۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری هر گونه مراسم و تجمع به صورت رسمی برگزار نخواهد شد.

محمدرضا طالقانی یکی از چهره‌های ماندگار کشتی ایران به حساب می‌آید. او که سابقه ریاست فدراسیون کشتی را نیز در کارنامه خود دارد، یکی از گوش‌شکسته‌هایی است که از هواداران مرحوم تختی به حساب می‌آید و هر ساله بر مزار آن مرحوم حاضر می‌شود. طالقانی در‌خصوص برگزار نشدن مراسم سالگرد تختی به خبرنگار«ایران» گفت: «اطلاعیه وزارت ورزش شهرستان ری را دیدم اما با صحبتی که با دوستانم داشتم، قرار شد مراسم سالگرد مرحوم تختی را خودمان همچون سال‌های گذشته با رعایت نکات بهداشتی در ابن بابویه برگزار کنیم. این مراسم ساعت 10 الی 12 روز چهارشنبه برگزار می‌شود و از هواداران تختی پذیرایی خواهیم کرد. عدم برگزاری مراسم مرحوم تختی باعث می‌شود تا آرام آرام فراموش شود.»

او صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «تختی یک انسان واقعی بود و از مرام حضرت علی(ع) پیروی می‌کرد. او برخاسته از جامعه بود و به این دلیل مردم او را دوست داشتند. او هنوز هم با مدال‌های فراوان و 3 بازوبند پهلوانی و سابقه حضور 16 ساله در تیم ملی، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران است. تختی در کنار مردم بود و انسانی بود که همه چیزش را برای مردم گذاشت و هیچ زمان پست و مقامی که به آن مرحوم پیشنهاد می‌شد را قبول نکرد. در این سال‌ها صحبت‌های زیادی در‌خصوص خصلت‌های تختی شد و هرچه در خصوص خصلت‌های آن پهلوان بگوییم، کم گفتیم.» عضو هیأت رئیسه فدراسیون کشتی بیان داشت: «فرهنگ پهلوانی در خون تمامی انسان‌ها است و حال برخی‌ها به سوی عرفان می‌روند و از این خصلت در راه‌های درست استفاده می‌کنند و برخی دیگر در مسیرهای نادرستی از این خصلت استفاده می‌کنند. مهمترین موضوع استفاده از این خصلت در راه‌های درست است که باعث می‌شود فرد به یک جوانمرد واقعی تبدیل شود. جوانمردی که همه موضوعات در کشور برای او دغدغه است و براحتی از این دغدغه‌ها گذر نمی‌کند.»

طالقانی افزود: «در زمان‌های گذشته زمانی که نشریات در خصوص خصوصیات اخلاقی تختی می‌نوشتند، مردم مسیر او را ادامه و کارهای او را انجام می‌دادند اما در حال حاضر شرایط به گونه دیگری شده است. دوره و زمانه نسبت به سال‌های گذشته کاملاً تغییر کرده و خیلی از مسائل در حال حاضر به گونه دیگری تعبیر می‌شود. مثلاً اگر یک نفر یک کار خیر انجام دهد می‌گویند که او در فکر خودنمایی است، در حالی که اینگونه نیست. متأسفانه در حال حاضر «حسادت» شغل دوم برخی‌ها شده است.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر هم چنین پهلوان‌هایی در کشور ما وجود دارند؟ اینگونه پاسخ داد: «چنین انسان‌هایی در کشورما وجود دارند و هستند کسانی که کارهای خیر انجام می‌دهند اما متأسفانه هرچقدر نامردی بیشتر می‌شود، برنامه‌های صدا و سیما روی این موضوعات بیشتر می‌شود اما زمانی که یک نفر کار خیری انجام می‌دهد، صدا و سیما در‌خصوص کار خیر او صحبت نمی‌کند که البته به این دلیل است که کار خیر در کشور ما چندان خریدار ندارد.» عضو هیأت رئیسه فدراسیون کشتی در پاسخ به این سؤال که آیا توانستیم رسالت خود را برای معرفی مرحوم تختی بخوبی انجام دهیم؟ افزود: «تا حدودی در این کار موفق بودیم و در حال حاضر هم مرحوم تختی هواداران زیادی دارد. در حال حاضر فرهنگ جوانمردی یا همان «فیرپلی» در دنیا نهادینه شده است و در دنیا همه به دنبال این موضوع هستند. دنیا می‌خواهد که مردم در کنار هم زندگی کنند اما متأسفانه برخی از سیاستمداران دنیا تنها به دنبال جنگ و خونریزی هستند. امیدوارم روزی کشورما هم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.»

طالقانی با اشاره به اینکه باید در خصوص موضوعاتی که منسوخ شده بیشتر صحبت کرد، بیان داشت: «متأسفانه این موضوع در کشور ما وجود ندارد و رسانه‌ها خیلی کم به سراغ چنین موضوعاتی می‌روند. فرهنگ پهلوانی در کشور ما وجود دارد و باید این فرهنگ نهادینه شود. این موضوع نیازمند کار بیشتر است. با نهادینه کردن فرهنگ پهلوانی می‌توانیم مشکلات زیادی را حل کنیم. مشکلاتی که در کشور ما در حال افزایش است و متأسفانه توجهات جامعه بیشتر به این موضوعات منفی است.»

بــــرش
امروز از تمبر تختی رونمایی می‌شود

سیدجلال عسگری گفت: «چهارشنبه (امروز) پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی قهرمان بزرگ کشتی ایران و جهان و اسوه اخلاق و جوانمردی است. با توجه به محدودیت‌های به عمل آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم 17 دی که هرساله بر سر مزار این قهرمان ملی برگزار می‌شد، به صورت حضور مرشد و ضرب و زنگ خواهد بود و امسال همانند سال‌های گذشته سخنرانی و اجتماعات نخواهیم داشت. البته رئیس فدراسیون هماهنگی‌های لازم را با معاون استاندار، فرماندار و مسئولان شهرستان ری به عمل آورده و برنامه گرامی‌داشت زنده یاد تختی حتماً با حضور مردم و علاقمندان پرشور این پهلوان نامی ایران برگزار خواهد شد.» دبیر فدراسیون کشتی در مورد برنامه این فدراسیون اظهار داشت: «صبح چهارشنبه با حضور سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست و مقصودی مدیرکل پست تهران مراسم رونمایی از تمبر یادبود جهان پهلوان تختی در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار