ملکی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره پویش تاکید کرد:

تحول در آموزش و پرورش با تربیت معلم پژوهش محور

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره پژوهش‌های دانشجویی(پویش) با اشاره به اهمیت پژوهش و پژوهشگری در میان دانشجومعلمان به عنوان معلمان آینده و تاثیر آن بر تحول، گفت که نقش پژوهشگری یکی از صلاحیت‌هایی مورد نیاز معلم برای  ایفای نقش تحولی  است.

کد مطلب: ۱۱۵۲۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تحول در آموزش و پرورش با تربیت معلم پژوهش محور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسن ملکی گفت: وقتی که از تحول در آموزش و پرورش صحبت می کنیم دانشگاه فرهنگیان نیز باید در این مدار تحولی آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نسبت مسئله پژوهش با تحول، تحول را شامل 3 مرتبه: تحول اسنادی، تحول در افکار و تحول در رفتار برشمرد و گفت: اسناد آموزش و پرورش در گذشته غربی، ترجمه ای و وارداتی بودند و پس از انقلاب اسلامی توسط تعدادی از نخبگان متحول شد، و امروز افتخار می کنیم که اسنادی چون سند تحول بنیادین اموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی و اسناد دیگر متناسب با هر بخش بخش تولید شده است. تا پیش از تولید این اسناد ما شناسنامه تربیتی نداشتیم و اسناد تحولی، شناسنامه تربیتی ماست.

ملکی با بیان اینکه تحول در اسناد خوب و ضروری است اما به تنهایی گره ای را باز نمی کند، افزود: بدون اجرای درست و برنامه هدایتی گره ها باز نمی شودف تحول در اسناد لازم اما کافی نیست.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در افکار، نوع نگرش و نگاه به دنبال تحول در اسناد، خاطر نشان کرد: آن عنصری که می تواند اسناد صامت را به اسناد ناطق تبدیل کند و تحول در اسناد را به تحول در افکار و نگرش ها متصل کند کسی به جز معلم نیست. معلمی که شایسته تربیت شود و صلاحیت های لازم را داشته باشد، اگر افکار تغییر نیابد اسناد راهگشا نیست و برای تغییر افکار معلمان با صلاحیت و با کیفیت نیاز است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تحول در اعمال و رفتار را بالاتر از تحول در افکار دانست و تصریح کرد: لزوما تغییر در افکار تغییر در اعمال را به دنبال ندارد، افکار باید به جان انسان نشسته ونهادینه شود و در عمیق ترین لایه وجودی انسان یعنی قلب بنشیند، عقل تازمانی که در قلب خانه نکند تحول ریشه دار و عمیق و تحول در رفتار اتفاق نمی افتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه معلمی می تواند تحول در اعمال را ایجاد کند که خود حال تحولی داشته باشد، اظهار کرد: علاوه بر قال معلم حال تحولی و معنوی عمیق او مهم است و صلاحیت های معلمی در اثر نظام تربیت معلم شایسته باید بتواند معلمی تحول یافته را به طور عمیق و قلبی به گونه ای تربیت کند که کلام و رفتارش برای دانش آموز نوید بخش تحول در اعمال بشود .

وی نقش پژوهشگری را یکی از صلاحیت هایی مورد نیاز معلم برای ایفاء نقش تحولی دانست و خاطر نشان کرد: اگر نقش پژوهشگری به معلم داده نشود و از دوره دانشجویی روحیه پژوهشگری در او دمیده نشود این معلم در دنیای پر تلاطم، پر اطلاعات و پر مسئله نمی تواند چنین نقشی را داشته باشد. انجام هرکاری در صحنه تعلیم و تربیت بدون نقش پژوهشگری تحقق نمی پذیرد.

ملکی، با بیان اینکه معلم پژوهشگر معلمی است که پیش از همه چیز در نگاه به پدیده ها از سطحی نگری عبور کرده و سعی در رسیدن به فهم عمیق در امور کند و در دوره دانشجویی همین ویژگی باید تمرین شود، تصریح کرد: همچنین معلم تربیت یافته پژوهشگر هم مستقر است هم بی قرار، از جهت روحیه علمی و فکری عالمی متعادل است اما در عین حال بیقراری دارد و دائم در حال تلاش و فکر و به محیط حساس است.

وی پیوستگی کسب دانش و تولید دانش را از دیگر ویژگی های معلم پژوهشگر عنوان و اظهار کرد: معلم پژوهشگر دارای دانش و علم و اطلاعات است و همراه با ان روحیه تولید دانش را هم دارد و باور دارد که باید به دانش خود بیافزاید و هرگز رکود و توقف را تحمل نمی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، توامانی علت یابی با دلیل طلبی را از دیگر ویژگی ها دانست و افزود: فرد و جامعه علت یاب، انسان و جامعه پیشرفته ای است. معلم پژوهشگر، معلم است که ضمن با علت یابی به دلایل بی اعتنا نیست. معلمی قادر است با دانش اموزانی که اکنون در فضای مجازی و تحت بمباران اطلاعاتی و ... هستند مواجه منطقی داشته باشد که پژوهشگر و علت یاب باشد.

وی اجماع تفرد همراه با مشورت را از خصوصیات معلم پژوهشگر برشمرد و گفت: در برنامه تربیتی معلمان باید در نظر داشت که انسان هایی پرورش دهیم در عین فرد گرایی منطقی اهل مشورت باشند، اهل جمع گرایی بوده و فردیت را با مشورت گره بزنند.

ملکی با بیان اینکه در این دنیای پیچیده و وسیع معتقدم هر معلم و استادی باید بتواند ضمن کسب اطلاعات، آنها را ارزیابی کند، اظهار کرد: با وجود دامنه اطلاعات خیلی وسیع و تولید علم جدید به صورت روزانه در دنیا، ارزیابی اطلاعات نیز علاوه بر اطلاع داشتن شرط لازم است بسیاری از اطلاعات موجود برای مسائل تربیتی مناسب نیست مگر ارزیاب باشد تشخیص بدهد کدام اطلاعات او را می سازد و کدام اطلاعات او را می سوزاند، معلم پژوهشگر اطلاعات دارد، آنها را ارزیابی می کند می سنجد و انتخاب می کند.

وی معلم پژوهشگر را معلمی دانست که علم گرایی را با معنویت پیوند می زند و افزود: امروز بویژه در ارتباط با اسناد تحولی آنچه به آن نیاز داریم، معنویت گرایی است، نظام تربیتی که در آن پرورش می یابد باید این روحیه را در افراد ایجاد کند، از معنویت تهی شدن مانع تحقق بسیاری از اهداف تربیتی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پایان تصریح کرد: اگر بخواهیم انسان تحول یافته شایسته داشته باشیم باید از تحول در اسناد فاصله گرفته به تحول در افکار و در نتیجه تحول در رفتار رسید، برای پیمایش این راه، قابلیت و توانایی نیاز است که جز با پژوهشگری و تحقیق نمی شود و از لوازم بارز آن داشتن معلمان پژوهشگر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار