مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان در گفت‌وگو با پانا:

جاماندن از کنکور به معنی جاماندن از موفقیت نیست

تهران (پانا) - مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان از تغییر رویکرد این موسسه از کنکورمحوری به سوی مهارت‌محوری خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جاماندن از کنکور به معنی جاماندن از موفقیت نیست

افرادی که در دهه‌های 70 و 80 دبیرستانی بودند و سد کنکور را پشت سر گذاشته اند حتما با جزوات و مجموعه کتاب‌های موسسه رزمندگان آشنایی دارند. این موسسه نام‌آشنای کنکوری‌ها امروز نیز همچنان در عرصه آموزشی کشور به فعالیت مشغول است اما با یک تغییر رویه اساسی این بار تقویت یادگیری از طریق آموش‌های مهارتی و روحیه پرسشگری را چراغ راه خود در پیشبرد اهداف آموزشی و فرهنگی قرار داده است.

مرتضی فاطمی‌نژاد، مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام و قائم مقام موسسه آموزشی فرهنگی راهیان کوثر در گفت‌وگو با پانا درباره فعالیت این موسسه در عرصه تعلیم و تربیت کشور گفت: «مجموعه رزمندگان با بیش از 3 دهه فعالیت علمی آموزشی از موسسات نام آشنا در عرصه‌های دانش‌آموزی کشور است. این موسسه از طریق کتب و جزوات علمی آموزشی تا اداره مدارس و آموزشگاه‌هایی که در سراسر کشور دارد همواره از بازیگران مهم عرصه تعلیم و تربیت کشور بوده است.»

موسسه رزمندگان و آغاز دوران جدید در دهه 90

وی ادامه داد: «این موسسه دوره‌های اوج و افولی را در مسیر فعالیت خود تجربه کرده است؛ اما در دهه 1390 ضمن بازنگری و بازمهندسی برنامه‌های خود پا به دوران جدیدی گذاشته است. از یک طرف مدارس و آموزشگاه‌های موسسه با نگاه به سمت مهارت‌آموزی به سمت رشته‌های جدید و حتی مباحث میان‌رشته ای وارد دوره جدیدی شده اند و از طرف دیگر در حوزه کتاب‌های کمک آموزشی برای اولین بار در کشور و برای اولین بار در عرصه دانش‌آموزی در دنیا، این موسسه اخیرا از کتب چندرسانه ای خود رونمایی کرده است.»

فاطمی‌نژاد درباره این کتاب‌های جدید اظهار کرد: «تا امروز 6 عنوان کتاب چاپ و رونمایی شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است که شامل کتب علوم پایه چهارم و پنجم و ششم است. در دوره متوسطه اول هم کتاب‌های زیست و شیمی منتشر شده است. در هر یک از این کتاب‌ها 450 دقیقه ویدئوی تولیدی مبتنی بر کتاب‌های درسی و برنامه درسی ملی، که مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، وجود دارد که همه ویدئوها در استودیوهای مجموعه رزمندگان تولید شده است.»

وی درباره چشم‌انداز آینده فعالیت‌های موسسه در بخش کتاب‌های جدید کمک آموزشی گفت: «برنامه ما این است که تا خرداد 1400 همه کتاب‌های علوم و ریاضی دبستان و متوسطه اول را به زیر نشر ببریم.»

در مجموعه کتاب‌های جدید رزمندان هر دانش‌آموز می‌تواند مولف کتاب باشد

مدیر عامل مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام درباره ویژگی‌هایی که این مجموعه کتاب‌ها را از سایر موارد مشابه موجود در بازار نشر متمایز می‌کند بیان کرد: «در کتاب‌های جدید موسسه رزمندگان دانش‌آموز با خرید کتاب و نصب اپلیکیشن مربوط به آن خود می‌تواند نویسنده کتاب باشد، مطالب را نقد و چیزهایی به کتاب اضافه کند.»

دانش‌آموزان با داشتن یک کتاب به دنیایی از اطلاعات وصل می‌شوند

وی در توضیح اهدافی که در پس این مجموعه های جدید آموزشی مدنظر قرار گرفته است گفت: «نگاه جدیدی که در تدوین این مجموعه‌ها لحاظ شده است دانش‌آموزان ما را پژوهش‌محور تربیت می‌کند. دانش‌آموز همچنین با دیدن فیلم‌هایی که ما ضمیمه مطالب قرار دادیم، می‌تواند آموخته‌های خود را در معرض محک قرار دهد. یعنی دانش‌آموزان با داشتن یک کتاب به دنیایی از اطلاعات وصل می‌شوند که تعاملی است و یک طرفه نیست.»

فاطمی‌نژاد با اشاره به تغییر رویکرد موسسه رزمندان اظهار کرد: «موسسه رزمندگان از آغاز دهه 90 سیاست‌های خود را کاملا تغییر داد و فضای کنکور را کامل کنار گذاشت و آموزش‌های ما به سمت مهارت‌محوری و یادگیری توام با درک مطلب و مفهومی کردن مسائل برای آموزش تفکری رفته است.»

وی درباره بازخوردهایی که از کتاب‌های جدید موسسه رزمندگان دریافت شده است گفت: «تا امروز بازخورد بسیار خوبی از این آثار به ما رسیده است ولی برای ترویج بهتر این آثار نیازمند کمک آموزش و پرورش در سراسر کشور هستیم.»

به دانش‌آموزان بقبولانیم که جاماندن از کنکور به معنی جاماندن از موفقیت نیست

قائم مقام موسسه آموزشی فرهنگی راهیان کوثر افزود: «هدف ما این است که با ترویج و تبلیغ به دانش‌آموزانمان بقبولانیم که کنکور همه چیز نیست و اینطور نیست که جاماندن از کنکور به معنی جاماندن از موفقیت باشد. متاسفانه این دروغ بزرگی است که به دانش‌آموزان گفته می‌شود و ما برای تغییر این دیدگاه راه سختی در پیش داریم. اگر امروز شروع کنیم شاید تا یک دهه آینده بتوانیم از این فضا فاصله بگیریم.»

بیش از 100 معلم با ما هم‌قسم شده اند تا پارادایم مخرب کنکور را تغییر دهند

وی درباره کادر تالیف مجموعه کتاب‌های موسسه رزمندگان گفت: «بیش از 100 معلم تیزهوشان در تولید این آثار با ما همکاری می‌کنند. این دبیران با ما هم‌قسم شده اند تا پارادایم مخرب کنکور را تغییر دهند . ما امروز در آغاز راه هستیم یعنی 6 عنوان تا امروز رونمایی شد و 21 عنوان تا آخر خرداد 1400 رونمایی خواهد شد. برنامه ما این است که دروس اصلی 3 رشته ریاضی فیزیک، تجربی و علوم انسانی را با مدد این فناوری تولید کنیم.»

در روش جدید هر دانش‌آموز خود درگیر تدریس می‌شود

فاطمی‌نژاد درباره مهارت‌محور بودن کتاب‌های جدید رزمندگان اظهار کرد: «مثلا در حوزه درس علوم، ما با دیالوگ پرسش و پاسخی به امر یاددهی و یادگیری می پردازیم نه یک روایتگر دانای کل که هیچ گونه پرسشگری را به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهد. این روش ضمن آموختن برخی نکات به دانش‌آموزان از آنها می‌خواهد این نکات را در فضای زندگی روزمره خود آزمایش کنند و آن را به ما ارسال کنند. به این ترتیب هر دانش‌آموز خود درگیر تدریس می‌شود. ما امیدواریم این روش‌ها روزی به مدارس ما نیز تسری پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار