دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر

پیشگیری؛ راه حل اصلی مبارزه با موادمخدر

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه راه حل اصلی در مبارزه با موادمخدر، پیشگیری است، گفت ابزار فرهنگ و هنر به دلیل تأثیرگذاری زیاد، نقش مؤثری در حوزه پیشگیری از اعتیاد دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری؛ راه حل اصلی مبارزه با موادمخدر

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسکندر مومنی در نشست «هم‌اندیشی همکاری در طرح جامع یاریگران زندگی» که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: طی دو سال گذشته، تحولات خوبی در بخش همکاری‌های فی‌مابین به ویژه در حوزه پیشگیری از اعتیاد، انجام و گام‌‌های بسیار بزرگی برداشته شده است.

وی افزود: در نظر است در سال آتی، تفاهم‌نامه‌هایی که ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد با دیگر سازمان‌ها و نهادها مانند صدا و سیما در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون طرح یاریگران زندگی منعقد می‌کند، نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کند تا برنامه‌ها هدفمند باشند.

مومنی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری، برخی اقدامات را به کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقسیم‌بندی کرده که تقریباً به نتیجه رسیده و زیرساخت‌هایش آماده شده است، مانند طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر که در کوتاه مدت، ظرفیت سه برابری برای آن، ایجاد شد.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه راه‌اندازی اردوگاه‌ها و مراکز نگهداری معتادان، از دیگر اقدامات ستاد است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته، 10 مرکز نگهداری، همراه با آخرین روش‌های درمانی و کارآموزی راه‌اندازی شده است و در یکی از همین مراکز، روزی 50 هزار ماسک و 300 گان برای بیمارستان‌ها توسط مددجویان تولید می‌شود که موجب درآمدزایی این افراد شده است.

مومنی گفت: در حوزه درمان نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما باید تلاش‌های بیشتری انجام شود، متأسفانه 80 درصد معتادان بعد ترک، مجدداً به سمت اعتیاد باز می‌گردند که در این زمینه، همکاری‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم و داروهای جدیدی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حال تولید است.

وی با بیان اینکه معتقدم راه حل اصلی در مبارزه با موادمخدر، پیشگیری است و اقدامات راهبردی‌مان باید در این بخش باشد، اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد به دلیل تأثیرگذاری که دارد، باید اقدامات بیشتری انجام شود و ابزار فرهنگ و هنر به دلیل تأثیرگذاری زیاد، نقش مؤثری در این زمینه دارد؛ لذا مرجعیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد.

دبیرکل ستاد گفت: پیمایش دقیقی در جامعه هدف انجام شد و نتیجه آن بود که 90 درصد دانش آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند به یکی از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد روی می‌آورند که این امر نگران‌کننده است؛ بنابراین باید برای این جامعه هدف، برنامه و محتوای اثرگذاری تولید شود.

مومنی ادامه داد: باید برای خانواده‌ها نسبت به اعتیاد حساسیت ایجاد شود. مردم می‌خواهند مواد مخدر در دسترس نباشد تا کسی آن را مصرف نکند و این مهم، حق مردم است، پس باید همه برای این هدف‌گذاری عمومی و ایجاد حساسیت تلاش کنند.

وی بیان کرد: می‌بایست چند کاراکتر موجز و کوتاه درست شود که وقتی افراد جامعه، آن شعار یا کاراکتر را می‌شنوند یا می‌بینند، مفهوم پیشگیری از اعتیاد در ذهنشان تداعی شود.

دبیرکل ستاد تأکید کرد که تمرکز اصلی باید بر حوزه پیشگیری از اعتیاد و اقدامات فرهنگی باشد تا معتاد جدیدی به چرخه اعتیاد اضافه نشود.

مومنی در پایان گفت: هزینه‌های بسیاری از مرز تا داخل کشور برای مقابله با موادمخدر انجام می‌شود؛ که در کنار آن باید به حوزه پیشگیری از اعتیاد توجه ویژه‌ای شود، همچنین برای جامعه هدف و عموم مردم مصون‌سازی انجام شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار