امروز: چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 01:02 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا اجتماعی اخبار کرونا

چالش‌های آموزش در کرونا برای معلمان یا دانش‌آموزان؟

چالش‌های آموزش در کرونا برای معلمان یا دانش‌آموزان؟

1/5/2021 1:52:00 PM
1/5/2021 1:52:00 PM
سه‌شنبه 16 دی 1399 - 13:52
ری یک

شهرری(پانا)- شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، باعث پدید‌آمدن نوع جدیدی از آموزش در کلاس‌های درس به نام آموزش‌مجازی شد و معلم‌ها چون همیشه، به‌عنوان سنگر‌دار خط‌مقدم امر آموزش، موظفند در این شرایط نیز چراغ تعلیم‌ و‌ تعلم را روشن نگه‌داشته و تدریس را به صورت غیرحضوری انجام دهند که خود چالش‌هایی را برای آنها بوجود آورده است.

از انواع این چالش‌ها می‌توان به سرعت پایین اینترنت، عدم دستیابی همگانی به تجهیزات و ابزار فضای‌مجازی و عدم آموزش لازم معلمان و دانش‌آموزان برای فعالیت در دنیای‌مجازی نام برد، که در این عرصه مشکلاتی را برای تعلیم و تعلم به ‌وجود آورده است.
زهرا باقری، آموزگار پایه پنجم دبستان در مدرسه سلمان‌فارسی واقع در یکی از مناطق کم‌برخوردار تهران است که با او به گفت و گو درمورد آموزش غیر‌حضوری در این دوران و دغدغه‌هایش نشستیم.
او در خصوص تجربیاتش در تدریس مجازی به پانا عنوان کرد: تدریس غیرحضوری در دوران کرونا به خصوص در یک منطقه کم‌برخوردار روستایی که خانواده‌ها امکانات بسیار کمی دارند و با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند تجربه سخت و پر‌چالشی برای من و همکارانم به حساب می‌آید.
او در پاسخ به اینکه آیا تمام دانش‌آموزانش در کلاس‌های مجازی آنلاین می‌شوند یا خیر،گفت: منطقه‌ای که من تدریس می‌کنم امکانات کمی دارد و در زمان قبل از آموزش مجازی هم بسیاری از بچه‌ها قادر به اتمام تحصیل نبودند و اکنون که آموزش نیاز به امکانات خاص و ابزار‌های پیشرفته دارد شرایط سخت‌تر شده است.

مشکلات زیاد است. از کدام بگویم که تحمل رنج هر دانش‌آموز برای من سخت و طاقت‌فرسا شده است. وقتی می‌بینم دانش‌آموزم مجبور است با یک گوشی در منزل به همراه دو برادر و خواهرش همزمان در کلاس‌های آنلاین حاضر شود، چگونه می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم و فقط می‌توانم دلیل غیبت او را درک کنم


او ادامه داد: به عنوان مثال، دانش‌آموزی دارم که روزها مجبور است برای کمک به امرار معاش خانواده کار کند. او که به کمک خواهر خود می‌تواند در کلاس آنلاین آن هم فقط در پایان شب برای زمان کوتاهی حاضر ‌شود، تمرین‌های هر روز را در آخر شب با تمام خستگی از کار روزانه، انجام می‌دهد و روز بعد که به سرکار می‌رود خواهرش تکالیف را برای من ارسال می‌کند.
دانش‌آموز دیگری دارم که پدر و مادرش متارکه کرده‌اند و مجبور است یک هفته کنار پدر باشد و یک هفته کنار مادر. هفته‌هایی که در کنار مادرش حضور دارد تکالیفش را به خوبی ارسال می‌کند اما هفته‌هایی که در کنار پدرش که متاسفانه از اعتیاد هم رنج می‌برد و بیکار مانده، درس و تکلیف دانش‌آموز کمتر اهمیتی برای او دارد. از این دانش‌آموز دلیل کم‌کاری‌اش را در روزهای کنار پدر بودنش جویا شدم و او پاسخ داد که پدرم می‌گوید من نمی‌توانم از پس هزینه‌های اینترنت برای درس‌خواندن تو برآیم پس خودت و من را اذیت نکن.
باقری که خود نیز این روزها از رنج دانش‌آموزان کم برخوردارش رنجور است در رابطه با مشکلات و کمبود‌های موجود در مسیر پرچالش تعلیم و تعلم می‌گوید: مشکلات زیاد است از کدام بگویم که تحمل رنج هر دانش‌آموز برای من سخت و طاقت‌فرسا شده است. وقتی می‌بینم دانش‌آموزم مجبور است با یک گوشی در منزل به همراه دو برادر و خواهرش همزمان در کلاس‌های آنلاین حاضر شود، چگونه می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم و فقط می‌توانم دلیل غیبت او را درک کنم.
او ادامه می‌دهد: دانش‌آموزی دارم از خانواده‌ای بسیار ضعیف که چون نمی‌توانستند از پس اجاره خانه خود برآیند در مسجد محل سکونت کردند و به کارهای سرایداری مسجد مشغول شدند. او در ابتدا نمی‌توانست در کلاس‌های درس مجازی حاضر شود که توسط یکی از خیرین مسجد توانستند برای او یک گوشی هوشمند تهیه کنند و اکنون با تاخیر زیاد موفق به رسیدن به ادامه کلاس شده است و من از همین حضور کمابیش و با تاخیر او خرسندم.
او ادامه می‌دهد: من دانش‌آموزان زیادی دارم که نمی‌توانند در کلاس‌های آنلاین حضور داشته باشند به دلیل اینکه تنها یک گوشی هوشمند در خانه آنها وجود دارد و طی روز پدر یا مادر شاغل آنها مجبور هستند گوشی را با خود به محل کار ببرند. چه پدری که برای کار در آژانس‌های اینترنتی به گوشی نیاز دارد و چه مادری که برای گذراندن امور معیشتی خانواده مجبور به ترک منزل است و دانش‌آموز بدون گوشی هوشمند قادر به حضور در کلاس‌های مجازی نمی‌شود. به همین دلیل تعدادی از بچه‌ها از ادامه تحصیل در این دوران انصراف داده‌اند و متاسفانه ادامه تحصیل را به زمان حضوری شدن کلاس‌ها موکول کرده‌اند. بسیاری از این بچه‌ها حتی یک دستگاه تلویزیون در خانه خود ندارند که دست‌کم بتوانند از طریق شبکه آموزش ادامه تحصیل دهند و چاره‌ای جز ترک تحصیل ندارند.
این معلم دلسوز که برای محروم نماندن دانش‌آموزانش در این دوران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند ادامه می‌دهد: گاهی از درآمد خودم هزینه برقرار شدن اینترنت بچه‌های محروم‌تر را پرداخت می‌کنم و وقتی متوجه شدم چند نفر از بچه‌ها به هیچ‌وجه نمی‌توانند در کلاس‌های غیرحضوری حاضر شوند اعلام کردم که روزهای دوشنبه به صورت حضوری در مدرسه حاضر می‌شوم تا این بچه‌ها ترک تحصیل نکنند. اما بازهم با کمال تاسف متوجه شدم که یکی از بچه‌ها برای کمک به درآمد خانواده مجبور است در میوه‌فروشی مشغول به کار باشد و آن یک روز را هم نمی‌تواند در کلاس حاضر شود و وقتی از او خواستم تا روزهای دوشنبه در مدرسه حضور داشته باشد در جواب به من گفت مادرم تنهایی کار می‌کند و من نمی‌توانم او را رها کنم، حتی به قیمت بی‌سواد ماندن خودم.

به واقع چه چیزی در این دوران سخت جز عشق به آموزش و دلسوزی معلمان می‌تواند مسیر پر از سختی تعلیم و تعلم را برای خاموش نماندن چراغ آموزش هموار سازد


باقری در خصوص همکاری کادر مدرسه در این ایام و این که آیا آنها نیز با مشکلات موجود آشنا هستند و در کنار او به حل مسائل می‌پردازند، تصریح کرد: خوشبختانه تحمل مشکلات ریز و درشت تدریس در زمان بحران کنونی، در کنار مدیریت مدرسه خانم قاسمی به همراه تدبیر و دلسوزی‌های ایشان برای ما آسان‌تر می‌شود.

او در تشریح دلسوزی‌های کادر مدیریتی مدرسه سلمان‌فارسی ناحیه یک شهرری افزود: مدیریت مدرسه ما در خصوص مشکلات دانش‌آموزان همواره در کنار ما هستند و خوشبختانه از هیچ‌ کمک و همفکری دریغ نمی‌کنند. بارها شاهد بودم که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان ضعیف‌ را با کمک اعضای شورای مدرسه به عهده گرفته‌اند و اجازه نداده‌اند که دانش‌آموز متوجه کمک از سوی مدرسه شود. از مدیریت مدرسه همچنین خانم جوانی معاون دلسوز پرورشی مدرسه، خانم صادقی و آقای حسینی، معاون اجرایی مدرسه سلمان‌فارسی ناحیه یک ری سپاسگزارم که دست به دست هم داده‌اند و به همیاری معلمان و دانش‌آموزان در یک فضای صمیمی و دلگر‌م‌کننده آمده‌اند‌.
او که با عشق به بچه‌ها به هر روشی که می‌تواند آنها را از باز نماندن از تحصیل کمک می‌کند، نگرانی بزرگتری دارد و می‌گوید: مشکلاتی که برای شما بیان کردم گوشه‌ای از مشکلات موجود در کلاسی است که من تجربه و بازگو کردم و به بچه‌هایی فکر می‌کنم که در کلاس‌های مشابه با همکاران من هستند و با مشکلاتی از همین نوع، دست و پنجه نرم می‌کنند.

​​​​​​خبرنگار: سمیه نیک فکر

ناحیه یک ری دوران کرونا گزارش دانش آموزان محروم آموزش مجازی معلم آموزگار بحران کرونا ترک تحصیل
اخبار مرتبط
  • روز هوای پاک و داستان تکراری آلودگی هوا

  • نکاتی در مورد حضور در کلاس‌های مجازی+ فیلم

  • شیادان فضای‌مجازی این بار با اپلیکیشن «شاد» تقبلی دست به‌کار شده‌اند

  • طرح تحولی "مدرسه کانون تربیتی محله" در مدارس ناحیه یک شهرری اجرا می‌شود

  • دیدار مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری با خانواده شهدای دفاع مقدس

  • سی و نهمین مسابقات قرآن، عترت و نماز با هدف درک مفاهیم قرآنی در شهرری در حال برگزاری است

  • ایجاد باران مصنوعی و حضور در کندو عسل یرای تدریس

  • ساماندهی اسناد مالکیت مدارس یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش است

  • مشارکت قابل‌توجه مدارس و دانش‌آموزان ناحیه یک شهرری در طرح ملی لاله‌های روشن

  • فرهنگیان ناحیه یک ری، موفق به کسب رتبه برتر کشوری و استانی در جشنواره فرهنگی و هنری «علمدار» شدند

  • هنر معلمی در "آموزش‌گری مجازی" مثال‌زدنی است

  • دیدار مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

  • بزرگداشت نخستین سالروز شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در ناحیه یک ری

  • اجرای سرود در وصف سردار‌دلها توسط گروه سرود بسیج دانش‌آموزی ناحیه یک شهرری

  • افتخار‌آفرینی دانش‌آموزان و دبیران ناحیه یک شهرری در کنفرانس رویکردهای نوین آموزش و پژوهش

  • اینجا برای نفس کشیدن هوا کم است

  • 9 قانون مهم برای حاضر شدن در محل کار در زمان کرونا

  • چهارمین وبینار استانی درس تفکر و سبک‌زندگی به میزبانی ناحیه یک ری برگزار شد

  • بزرگداشت حماسه نهم دی، روز بصیرت درآ موزش و پرورش ناحیه یک ری

  • کسب مقام‌ دوم‌ مسابقات نجوم‌ کشوری توسط دانش‌آموزی از اهالی خاور‌شهر

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • مدارس از فردا به صورت اختیاری میزبان دانش‌آموزان است

  • ‌ارسال جوایز برگزیدگان مسابقه مرد میدان

  • کانال مدرسه پیشتازان شهر تهران، اثری ماندگار بر دانش‌آموزان سراسر کشور گذاشته است

  • نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانی‌ها در مناطق آبی و زرد

  • رمضانی: زنگ انقلاب 12 بهمن از سوی وزیر آموزش و پرورش نواخته می‌شود

  • شناسایی 5917 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4272 بیمار وخیم است

  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل فولاد اعلام شد

  • ترکیب استقلال برای دیدار مقابل تراکتور اعلام شد

  • فوت 83 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته؛ 10 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند

  • بیانیه باشگاه فولاد خوزستان علیه پرسپولیس

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 30 دی اعلام شد

  • پسرم به خاطر کمک به من درس را رها کرد

  • کارگروه دانش آموزی و فرهنگیان ستاد بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  • تفویض اختیار به مدیران مناطق و مدارس برای پیش بردن آموزش

  • طعم زندگی در 5 روز بی خبری

  • نشست هیات رئیسه مجامع تشکل پیشتازان سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش اسلامشهر

  • برگزاری جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان شرقی

  • بیطرفی و قانونمداری سرلوحه اقدامات عوامل اجرایی

  • شایعه ترور سیدحسن نصرالله تکذیب شد

  • ظریف: از درخواست قطر برای برقراری گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم

  • بودجه سال ۱۴۰۰ اتاق اصناف ایران تصویب شد

  • وزیر فرهنگ: صدای این تجربه نو باشیم

  • بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ و تراز مالی سال ۹۷و ۹۸ اتاق اصناف ایران

  • فروریزش پلاسکو، فروریزش نگاه منفعت طلبانه بود

  • بذرپاش: گزارش ۸ ماهه‌ اجرای بودجه سال ۹۹ به مجلس ارسال شد

  • رایزنی تلفنی ظریف و چاووش‌اوغلو

  • تاکید سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و استانداری هرمزگان بر همکاری علمی

  • واکنش وزارت اقتصاد به استعفای رئیس سازمان بورس

  • کنترل حریق خیابان شوش

  • بیانیه وزارت‌خارجه درباره تحریم اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی وضدحقوق‌بشری علیه ایران

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی اول بهمن

  • آیین رونمایی از علامت جمعی احسان

  • انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در کمیسیون صنایع

  • بازدید حاجی میرزایی از سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا/فیلم

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم