جزئیات ایده‌های برتر فرهنگیان در کرونا

تهران (پانا) - دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان از نهایی شدن اسامی برندگان و پذیرش شدگان  و ایده‌های برتر این جشنواره خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات ایده‌های برتر فرهنگیان در کرونا

به گزارش سازمان بسیج فرهنگیان، علی خاکی در رابطه با اهداف برگزاری شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان گفت: حاکم شدن شرایط کرونایی در کشور ضرورت ورود بسیج فرهنگیان کشور به نظام تعلیم و تربیت را بیش از گذشته گوشزد کرد. بنابراین با این دیدگاه که همه زحمات سنگین مربوط به آموزش و پرورش نباید تنها بر روی دوش وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و سایر نهادها برای بهبود تعلیم و تربیت باید برای کمک به این وزارتخانه وارد عرصه شوند، بسیج فرهنگیان با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت به این زمینه ورود پیدا کرد. همچنین با توجه به اینکه در شرایط کرونایی آموزش و پرورش به یکی از موضوعات حاد کشور تبدیل شده است لذا تلاش در راستای ارتقاء آن، جهاد محسوب می‌شود.

دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در توضیح محورهای اصلی این جشنواره افزود: باتوجه به اینکه چندین سال است که بسیج فرهنگیان کشور با همکاری دانشگاه فرهنگیان کشور جشنواره کشوری علمی پژوهشی را برگزار می‌کنند،امسال به دلیل شرایط کرونایی ۵ محور اصلی برای برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده است. یادگیری موثر، توجه و رسیدگی به زیرساخت‌ها، الگوهای تربیتی موثر نظام آموزشی، مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و سایر موضوعات مرتبط و قابل طرح متناسب با اهداف جشنواره، محورهای اصلی جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: در ذیل این پنج محور 20 موضوع مشخص شد که مسائلی نظیر: یادگیری موثر در دوران کرونا، ارزشیابی موثر در آموزش های غیرحضوری، نقش خانواده در تربیت و یادگیری، رسانه فضای مجازی و یادگیری موثر، همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی ، نقش انجمن اولیاء و مربیان ، تاثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان و تربیت دانش آموز، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت معلمان در شرایط کرونا، شبکه شاد، قوت ها، ضعف ها و راهکار ها، توانمندی معلمان در بهره گیری از ابزار رسانه و فضای مجازی، مهارت های ICDL و تاثیر آن بر نقش معلمان و دانش آموزان در یادگیری، شبکه شاد، سلامت و امنیت دانش آموزان، مدیریت زمان در آموزش های مجازی، برنامه ریزی کارآمد آموزشی و درسی ، شناسایی و رفع آسیب های نظام آموزشی در شرایط کرونا، کرونا و شکاف آموزش یادگیری، آسیب شناسی پسا کرونا، تجارب زیسته، ایده های دانشجویان و دانش آموزان، ایده های آزاد، نوآورانه، خلاق، پویا و موثر برای آموزش و پرورش، موضوعات این جشنواره می باشند. در مجموع این ۵ محور به همراه زیرمحورها تدوین و تحت عنوان ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا به استان‌ها ارسال شد و اطلاع‌رسانی صورت گرفت. در نهایت ۷هزار و ۴۶۹ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۸۹۳ ایده انتخاب و پذیرفته شد و ۳۶ ایده به عنوان رتبه‌های یک تا سه کشوری برگزیده شدند. علاوه بر این حدود ۳۰ ایده دیگر به عنوان ایده اجرایی نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

خاکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پاره ای از توضیحات در مورد آثار ارسال شده به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان پرداخت و اظهار کرد: نظام آموزش در برخورد با کرونا غافلگیر شد.به عبارت دیگر به علت اینکه تا قبل از کرونا آموزش از طریق سنتی شکل می‌گرفت، در مواجهه با کرونا و لزوم آموزش از راه دور، زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای آموزش‌های غیرحضوری در کشور وجود نداشت. علاوه براین کرونا همزمان با ورود به کشور از مسائل دیگری هم پرده برداشت. در دوران آموزش غیرحضوری خانواده‌ها به ارزش نهفته معلم‌ها پی بردند و متوجه شدند که حضور معلم در کنار دانش‌آموز در کلاس تا چه اندازه مفید است. همچنین در این دوران معلم‌ها چند برابر آموزش حضوری وقت و زمان صرف آموزش کردند و کار آنها چندبرابر شد. افزون بر این معلم‌ها به دلیل استفاده متناوب از گوشی همراه و یا سایر وسایل ارتباطی در دراز مدت دچار آسیب می‌شوند.

دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با اشاره به آسیب‌های دانش‌آموزان در کرونا و آموزش غیرحضوری ادامه داد: در دوره آموزش غیر حضوری نظم دانش‌آموز بهم ریخته شد. آسیب دیگر به دانش‌آموزان در شرایط کرونایی ناشی از دسترسی آنها به اینترنت است. یکی دیگر از آسیب‌ها مربوط به بخش ارزش‌یابی ها است به این ترتیب که برخی از دانش‌آموزان زمان امتحان پاسخ‌ها را هماهنگ می کردند. با توجه به آسیب‌های مذکور معتقدم که فعالیت در این حوزه کمتر از دفاع مقدس نیست و به همین دلیل بود که بسیج وارد عرصه کمک به نظام تعلیم و تربیت شد. یادآوری این نکته الزامی است که همه مردم بسیجی هستند.

وی در رابطه با معیارهای انتخاب آثار ارسال شده به شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان ابراز کرد: جشنواره از تیرماه شروع شد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت. در این جشنواره حدود ۳۷۰ نفر از کارشناسان و داوران از سراسر کشور حضور داشتند. شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با هدف حل مشکل برگزار شد. نوع پیشنهادات و ایده‌ها در این جشنواره از ساده و تا بسیار پیشرفته را در برمی‌گرفت. برای نمونه تشکیل مدرسه مجازی مدرسه جمهوری اسلامی از جمله ایده‌هایی بود که از طرف شرکت‌کنندگان در جشنواره، به دبیرخانه ارائه شد. البته این ایده قابلیت اجرایی دارد و حتی به صورت آفلاین هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد. یکی دیگر از پیشنهادات مبنی بر استفاده از رادیو برای آموزش بود چرا که رادیو طول موج بیشتری دارد و نیازی هم به اینترنت ندارد و همگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

خاکی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جشنواره وضعیت آموزش از راه دور سایر کشورها هم مورد بررسی قرار گرفت، که در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰درصد معلم‌ها از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند. لذا مسئله بحران آموزش در دوران کرونا صرفا مربوط به ایران نیست و سایر کشورها نیز با این مسئله مواجه هستند. بنابراین با وجود اینکه کشور در تنگناها و محاصره اقتصادی قرار دارد اما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آموزش ضعف‌های چشمگیری ندارد و در مسیر پیشرفت است. لازم به ذکر است در حال هماهنگی هستیم که ایده‌های اجرایی، وارد عرصه تولید شوند.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در رابطه با زمان اعلام نفرات برتر و پذیرش این جشنواره یادآورشد: برای اطلاعات و اسامی نفرات برتر و نفرات پذیرش شده به سایت جشنواره به آدرس www.sci-cbo.ir مراجعه نمایند.برای 36 نفر برتر کشوری جوایز نقدی و لوح تقدیر با امضای مقام عالی وزارت آموزش و پرورش ، به مرکز بسیج فرهنگیان استان ها ارسال شد و تعداد 893 نفری که گواهی پذیرش با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان به آن ها تعلق می گیرد، برای دریافت گواهی خود به مرکز سازمان بسیج فرهنگیان استان مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار