حسین پارسایی: «سرباز» سفارشی نیست

برای تولید اثری درباره «سردار دلها» نباید عجله می‌‎کردیم/ «سرباز» نذر فرهنگی من است

تهران (پانا)- کارگردان نمایش «سرباز» می‌گوید تولید این اثر سفارش هیچ نهاد، ارگان و سازمانی نبوده و در قالب دغدغه شخصی او و‌ مجموعه هنرمندان این نمایش است که با یک ایمان‌ مشترک شکل گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۵۲۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حسین پارسایی: «سرباز» سفارشی نیست

همزمان با اولین سالگرد عروج سردار سلیمانی تالار وحدت میزبان مستند نمایش سرباز شد؛ اجرایی که مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی، به عنوان اسوه ملی مقاومت است.

مستند نمایش سرباز به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مشارکت و همراهی مرکز هنرهای نمایشی و گروهی از هنرمندان تئاتر به صورت برخط (آنلاین) و با تعداد محدودی تماشاگر، با رعایت پروتکل های بهداشتی از ۱۲ آغاز شده و تا ۱۶ دی ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

حسین پارسایی در گفت‌وگو به پانا با اشاره به نحوه تولید مستند-نمایش «سرباز» گفت: «همه ما به نوعی و به سبکی در سوگ سردار دلها شریک شدیم. در حقیقت همه ما و میلیون‌ها نفری که برای تشییع او به احترام ایستادند و به خیابان آمدند در مواجهه با این ضایعه تلخ و فقدان جانسوز، احساس دینی داشته و داریم که بتوانیم به سرداران‌مان، فرماندهان‌مان، چهره‌های تأثیرگذار و مدافعانی که از خاک این کشور دفاع می‌کنند در حوزه فرهنگ و هنر ادای دین کنیم. درواقع این تعلق خاطری است که همه ما در هر یک از رشته‌ها و حرفه‌های خود داشته و داریم.»

او ادامه داد:«معتقدم در زمینه تولید اثر درباره سردار سلیمانی نباید عجله‌ای می‌کردیم بلکه باید با تحقیق و آگاهی کامل دست به تولید فیلم، سریال و تئاتر می‌زدیم. این موضوع همواره در ذهن من به عنوان یک مسئله اصلی، مهم و جاری بود و در نتیجه از همان موقع کار پژوهشی را آغاز کردم تا بلکه اثری ملی، مردمی و البته با سویه‌های زیستی و مقاومتی در شأن سردار دل‌ها که بحق قهرمان ملی ایران است، تهیه کنم.»

پارسایی در ادامه افزود: «بنابراین شروع به نگارش کردم. بعد از حدود چهار ماه فعالیت و تحقیق، گفت‌وگو با نزدیکان سردار و شهید بزرگوار راه مقاومت، کتاب‌هایی که درباره او چاپ شده بود، مطالب و اخباری که در رسانه‌ها منتشر شد بود درنهایت اثر مستند-نمایش سرباز تولید و متولد شد.»

این کارگردان با اشاره به نحوه انتخاب نام این مستند-نمایش گفت: «مهمترین دلیل آن به وصیت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. او وصیت کرده بود که نخست او را بعد از شهادت در کنار دوست و هم‌رزمِ عارفم محمدحسین یوسف‌الهی به خاک بسپارند و دو دیگر آنکه، عنوان سرباز برای او استفاده شود و نه عنوان دیگری! من هم فکر می‌کنم انتخاب نام «سرباز» به دلیل زیست مردمی، خاستگاه فکری و ذهنی پاک و زلال سوژه این اثر و قهرمان اصلی این نمایش می‌تواند بسیار کمک‌کننده و مؤثر باشد.»

پارسایی با اشاره به اینکه «سرباز» سفارشی نیست عنوان کرد:«تولید این اثر سفارش هیچ نهاد، ارگان و سازمانی نبوده و در قالب دغدغه شخصی من و‌ مجموعه هنرمندان این نمایش و با یک ایمان‌ مشترک شکل گرفت. نمایش «علمدار» نذری عمومی بود اما «سرباز» نذر شخصی خودم است.»

کارگردان مستند-نمایش «سرباز» تصریح کرد:«من به چند بازیگر اصلی این نمایش در بین چهره‌های شاخص سینمایی فکر کردم و حتی با تعدادی از آنها وارد مذاکره شدم، سرآخر به این نتیجه رسیدم که چهره شاخص و برتر این مستند نمایش خود سوژه است. اعتقاد راسخ دارم علاوه بر تناسب نقش و‌ تجربه و‌ تخصص دوستان و همراهان همچون انوش معظمی، مجید رحمتی، سروش کریمی‌نژاد، مسعود رحیم پور، رضا راد، احمد صمیمی و.... همه ما برای حضور در این کار انتخاب شدیم و این توفیق بزرگی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار