سیدحمید حسینی*

مصرف گاز بخش خانگی معادل 24 فاز پارس جنوبی

در روزهای اخیر عده‌ای سعی کرده‌اند ثابت کنند که بحث آلودگی هوا مربوط به کمبود گاز نیست و هنوز کشور به پیک مصرف گاز نرسیده و علت این هوای ناسالم، توزیع مازوت بی‌کیفیتی است که بازار صادراتی برای آن وجود ندارد و دولت به‌ دنبال سوزاندن آن در داخل کشور است.

کد مطلب: ۱۱۵۲۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد

اما به این آمار دقت کنید: مصرف روزانه گاز کشور از مرز 825 میلیون مترمکعب در روز عبور کرده و این رقم تقریباً نزدیک به سقف توان شرکت ملی گاز برای تأمین نیاز کشور است. همه گاز تولیدی از میدان پارس جنوبی فعلاً برای گرمایش استفاده می‌شود. در همین حال، 60 میلیون متر مکعب مصرف روزانه پتروشیمی‌ها و 40 میلیون متر مکعب نیز برای صنایع است. 25 میلیون متر مکعب سوخت خودروها را باید به این ارقام اضافه کرد و بخش ترزیق به چاه‌های نفت و صادرات را نیز در نظر داشت. پرت گاز کشورهم حدود 9 درصد یعنی رقمی در حدود 90 میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود. با این حساب، آیا گازی برای مصرف تمام نیروگاه‌ها باقی می‌ماند؟

توزیع نفت‌گاز (گازوئیل) نیز به‌عنوان سوخت کم کربن‌تر به نسبت نفت کوره، در حداکثر ظرفیت ممکن در حال انجام است. حتی به نقل از برخی منابع موثق شنیده می‌شود که ذخایر گازوئیل در بخش نیروگاهی تا 19دى ماه بیشتر دوام نخواهد آورد؛ در مقابل کل مازوت صادراتی روزانه هفتاد هزارتن است که مشکلی برای فروش آن وجود ندارد و قیمتش در بازار جهانی در 4 ماه گذشته 2.5 برابر شده است.با در نظر گرفتن این آمار، می‌توان گفت که مشکل اصلی کشور تحریم، بی‌کیفیتی مازوت تولیدی و ناتوانی در صادرات تولیدات نیست. مسأله اصلی و اینکه ما هرسال باید نگران کمبود گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان باشیم، به فرهنگ مصرفی کشور و پرت انرژی برمی گردد؛ مادامی که با همین فرمان جلو برویم و مصرف را اصلاح نکنیم، ایران باید روزها را در بحران انرژی سپری کند و حتی پیش‌بینی می‌شود که سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان، در سال‌های آتی واردکننده گاز خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنم در فضای مجازی نیز به جای #مازوت_نسوزانید، #یک_درجه_کمتر و حتی #2_درجه_کمتر را ترند کنیم تا مصرف خانوارها از حدود ۶۶۰ میلیون متر مکعب (معادل 24 فاز پارس جنوبی) به ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد و نیازی به سوزاندن مازوت و گازوئیل غیر استاندارد نباشد.آموزش رفتار درست مصرف انرژى به یک ملت، مسأله مهمی است که باید روی آن تمرکز بیشتری شود. سیاستگذاری کشور ما در تمام این سال‌ها به گونه‌ای بوده که مشوق افزایش مصرف بوده است، درحالی که باید عکس این عمل می‌شد و حالا هم اصلاح الگوى مصرف عقلایی‌ترین راه برون رفت از این گرفتارى است و مسئولان باید زمینه آن را فراهم کنند.

*کارشناس انرژی

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار