ایستگاه خودکار هواشناسی در بمپور تأسیس می شود

زاهدان (پانا) - فرماندار بمپور گفت برای توسعه پایدار بمپور و استفاده بهینه از ظرفیت های کشاورزی، توریستی و صنعتی بمپور نیاز است ایستگاه هواشناسی شهرستان هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

کد مطلب: ۱۱۵۲۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ایستگاه خودکار هواشناسی در بمپور تأسیس می شود

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، ابراهیم افرازه در دیدار مدیرکل هواشناسی استان با وی در محل فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: شهرستان بمپور به دلیل دارا بودن مرغوبترین نوع خاک کشاورزی، ظرفیت بالایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی دارد اما خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا بهره‌مندی از این ظرفیت به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: علاوه بر خاک مرغوب، این شهرستان در سال‌های گذشته آب مناسب برای کشاورزی را نیز در دسترس داشته است که مهم‌ترین آن سدی است که در سال 1331 به عنوان هفتمین سد ذخیره آب کشور در منطقه ساخته شد اما به مرور زمان از بین رفت.

فرماندار بمپور ادامه داد: تأمین 50 درصد برق مورد نیاز استان در بمپور، وجود آثار باستانی و قلعه های تاریخی، ظرفیت های گردشگری طبیعی و... از سایر ویژگی‌های شهرستان بمپور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افرازه در بخش دیگری با تأکید بر ضرورت توسعه پایدار در بمپور، گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان برای توسعه بمپور اما هنوز استعدادها پنهان است و باید شکوفا شود.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های دیرینه مردم شهرستان تازه تأسیس بمپور افتتاح ایستگاه هواشناسی است تا با ثبت داده‌های اقلیمی، ضمن بهره‌مندی بخش کشاورزی از ظرفیت هواشناسی، در بخش توسعه زیرساخت‌ها نیز بتوان توسعه پایدار ایجاد کرد.

فرماندار بمپور با بیان اینکه هواشناسی در مدیریت بحران‌های جوی نیز بسیار حائز اهمیت است، افزود: برای همین منظور در سال گذشته با جابجایی قسمتی از ردیف های اعتباری شهرستان، بخشی از اعتبار مورد نیاز برای احداث ایستگاه خودکار هواشناسی تأمین شد.

افرازه ادامه داد: اگرچه برای احداث ایستگاه خودکار هواشناسی قول هایی داده شد اما این قول ها تا کنون عملیاتی نشده و ما با جابجایی اعتبارات شهرستان، قسمتی از هزینه مورد نیاز برای تأسیس ایستگاه را تأمین کرده ایم و سایر اعتبار مورد نیاز را نیز با کمک مسئولان استانی تأمین می کنیم.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت احداث ایستگاه خودکار هواشناسی بمپور گفت: بخشی از اعتبار پروژه با کمک فرمانداری بمپور تأمین شده که شاید حدود یک چهارم اعتبار مورد نیاز پروژه باشد که اگر امسال نیز معادل همین اعتبار از سوی فرمانداری تأمین شود، مابقی هزینه ایستگاه را هواشناسی تأمین خواهد کرد.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود ایستگاه خودکار هواشناسی بمپور در شش ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد تا هم کشاورزان منطقه از ظرفیت آن استفاده کنند و هم در توسعه پایدار نقش آفرینی کند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: غیر از بمپور، چهار پروژه هواشناسی در سطح استان وجود دارد که به دلیل محدودیت‌های مالی و شرایط بیماری کرونا غیر‌فعال است اما امیدواریم با عملی شدن قول های مسئولان ارشد استان، بتوانیم این پروژه ها را تا پایان دولت به سرانجام برسانیم.

حیدری در بخش دیگری با اشاره به خدمات فراوان هواشناسی به بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری، اجتماعی و زیرساخت‌های توسعه، گفت: بخش قابل توجهی از خدمات هواشناسی برای کاهش ریسک مخاطرات ناشی از وقوع بحران‌های جوی است. بنابراین تمام تلاش ما برای توسعه شبکه پایش جوی به منظور کاهش ریسک مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های مخرب جوی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار