رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

10 روز آینده نقطه عطف شیوع کرونا در مازندران است

ساری (پانا) - رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یک هفته تا ده روز آینده نقطه عطف شیوع کرونا در استان است، تأکید کرد که اگر در این مدت این وضعیت کنترل نشود استان رسما وارد پیک جدیدی، شبیه پیک اول خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
10 روز آینده نقطه عطف شیوع کرونا در مازندران است

سید عباس موسوی در جلسه ویژه کرونا با فرمانداران، که به ریاست استاندار برگزار شد با بیان بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای محدودیت‌ها و طرح‌های مرتبط در مازندران، خیلی تفاوت معناداری با استان‌های دیگر ندارد، بلکه بهتر هم عمل شده است، گفت: «کشور پیک سوم را تمام کرده ولی مازندران در حال ورود به پیک سوم است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: «در حال حاضر، عواملی مانند وضعیت آب و هوایی و سرد شدن هوا که به تجمع افراد در اماکن کوچک می‌انجامد به تشدید شیوع کرونا کمک کرده است.»

موسوی با تاکید به اینکه یک هفته، ده روز آینده نقطه عطف شیوع کرونا در استان است و اگر در این مدت این وضعیت کنترل نشود استان رسما وارد پیک جدیدی، شبیه پیک اول خواهد شد.

او گفت: «به نظر می‌رسد ویروس تغییر رفتار داده و اگر یک عضو از خانواده درگیر شود، تقریبا همه‌ اعضای آن خانواده را درگیر می‌کند، چه با علامت و چه بی‌علامت. به همین خاطر از مردم خواهش میکنم که تحت هیچ شرایطی دورهمی ها را برگزار نکنند و در مراودات خود رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.»

ما بر محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها تاکید می‌کنیم

موسوی با اشاره به اینکه برخی می‌پرسند اگر دورهمی خانوادگی دلیل اصلی است چرا اصناف را تعطیل می کنید، تشریح کرد: «پاسخ این است که چه کسی و از کجا ویروس را به خانه‌ها آورده است؟ به همین خاطر ما بر محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها تاکید می‌کنیم.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: «یکی از مشکلات مخصوص مازندران این است که شهرهای بزرگ ما پیک اول و دوم را با کمترین درگیری نسبت به استان‌های همسایه پشت سر گذاشتند، و حالا در شیوع جدید شهرهای بزرگ ما آسیب پذیرتر هستند.»

10 برابر بیماران بستری، بیمار سرپایی داریم که این بیماران آزادانه در جامعه زندگی می‌کنند و هرکدام متوسط با 10 نفر دیگر ارتباط دارند.

او تاکید کرد: «هرچه بیمار بستری داریم، با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت ده برابر بیمار سرپایی خواهیم داشت که این بیماران آزادانه در جامعه زندگی می‌کنند و هرکدام متوسط با ده نفر دیگر ارتباط دارند. بنابراین باید ۱۰۰۰ نفر را در شهری که ۱۰ درصد بستری دارد ایزوله کنیم.»

موسوی با درخواست اینکه همه امکانات را برای ایزوله کردن و قرنطینه مبتلایان باید به کار بگیریم، به در معرض خطر بودن سالمندان و بیماران اشاره و اظهار کرد: «۶۷۶ هزار سالمند یا بیمار را در سطح استان شناسایی کرده‌ایم تا آنها را تحت قرنطینه هوشمند قرار داده و از دسترسی خارج کنیم. همچنین تا می‌توانیم باید جلوی مهمانی‌ها را بگیریم و مردم را قانع کنیم در خانه بمانند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از برخی بی‌توجهی ها در میان اصناف به وضعیت شیوع کرونا، گفت: «در بازار وضعیت سیاه و سفید داریم. وقتی تعطیل می کنیم که تعطیل است، اما متاسفانه وقتی اجازه فعالیت بازار را می دهیم، دیگر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. بنابراین باید با قانون‌شکنان حتما برخورد جدی شود چون آنها جان مردم را به خطر می‌اندازند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار