رونمایی ربیعی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد»

سخنگوی دولت: در نسل ما درخشان‌ترین فرد بین نسلی قاسم سلیمانی است/ شهید سلیمانی در موضوع ارزش‌های کاری واقعا یک استراتژیست بود

تهران (پانا) - مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی ربیعی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» به قلم اسماعیل رمضانی ظهر روز یکشنبه ۱۴دی‌ماه ۹۹ و با حضور نویسنده کتاب، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر و علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری برگزار شد.

علی ربیعی در این مراسم با بیان اینکه موضوع کتاب به نظر من خیلی بیش از آنچه که در رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود نیاز جامعه ایران است. موضوع کتاب برش دیگری از شخصیت شهید قاسم سلیمانی برای امروز و فردای جامعه ایران تبیین شود و باز خود کتاب است که بر اساس روزنامه‌نگاری تاریخی و روزنامه‌نگاری تحلیلی_تاریخی تبدیل به یک کتاب روزنامه نگاری با موضوع قابل توجه شده است.

وی با بیان اینکه هم به شخصیت سردار سلیمانی و هم در مورد موضوع کتاب صحبت کرد، افزود: می‌خواستم یادداشتی در مورد شهید قاسم سلیمانی بنویسم، چند ساعتی با خودم در مورد شخصیت زنده یاد سلیمانی فکر می‌کردم، نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که بعضی از آدم‌ها خودشان گفتمان می‌شوند و یک فرد به مثابه یک نهاد مرجع قرار می‌گیرد‌. گروه مرجع تحت عنوان نهاد مرجع، خودش نهاد می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این اتفاق بر اثر کدام ویژگی‌ها است که یک فرد سنجه و نمونه می‌شود، گفت: چه می‌شود فردی را نشان دهیم و بگوییم این شخص آرمان و آرزوی ما است. بعضی آدم‌ها گویی پنج قرن زندگی کرده‌اند و این مفهوم را می‌توان در شخصیت برخی افراد فهمید. شاید بتوان گفت در نسل ما درخشان‌ترین فرد بین نسلی قاسم سلیمانی است.

وی اضافه کرد: این اتفاقات در برخی جوامع باید ۵۰۰ سال طول بکشد تا اتفاق بیافتد. بعضی آدم ها زیستی ۳۰ سال و ۵۰ سال تقویمی دارند. بعضی آدم ها انقدر در زندگی خود تأثیرگذاری دارند که هر کدام از اتفاقات زندگی شان اندازه ۱۰ سال و ۲۰ سال است. زمانی فکر می کردم آیا می شود نسل بدون قهرمان زندگی، زندگی کند؟ نسل هایی که قهرمان زندگی شان تغییر می کند جای تحلیل دارد که چه اندازه می تواند دستخوش تغییر ناگهانی قرار گیرد. افرادی را می شناختم که از نظر ظاهر، افراد را تحلیل می کنند، دیدم چه اندازه قاسم سلیمانی برایشان دارای ارزش ذهنی است. خوانش رفتار اجتماعی فرد بسیار اهمیت دارد. شهید سلیمانی در موضوع ارزش‌های کاری واقعا یک استراتژیست بود.

ربیعی با اشاره به سفری که با سردار سلیمانی به مشهد داشت، ‌گفت: شهید سلیمانی می‌گفت ما بعد از باکری با بحران استراتژی روبرو شدیم و فقدان او کاملا احساس می‌شود. شهید سلیمانی هیچ تلاشی نکرد که خودش را در جایی ببرد و دکتری بگیرد. هیچ تلاشی نکرد برای کارهایی که ارزش او را بالا ببرد. ارزش‌های داخلی او دشمن را برانگیخته بود. چقدر اسرائیل و ترامپ از شهادت او خوشحال بودند. ترور شهید سلیمانی ترور نمادین نبود و به تعبیر خودشان ضربه به جنبش‌های اجتماعی کشورهای منطقه بود. او مانند متخصص علوم سیاسی منطقه پدر جنبش‌های اجتماعی منطقه بود از آنها آگاهی داشت.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در جنبش‌های اجتماعی منطقه پیچ خورده و از آن افراد بی‌نظیری ساخته بود، اضافه کرد: وجهه دوم شهید سلیمانی شخصیت درونی شده او بود که شجاعت داشت. به عقیده من کسی که پس از شهادت خود سربازی را به جای سرداری انتخاب می‌کند، سردار سلیمانی بود. گاهی رفتار ایشان مانند آیاتی بود که می‌خواندیم مانند اینکه راحتی برای خود داشته باشیم و عداوت را برای دشمنان بگذاریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: شهید سلیمانی در جبهه‌های جنوب و شمال غرب بود و دلسوزانه فرماندهی می‌کرد. مثل داوطلب هلال احمر در سیل خوزستان ایستادگی کرد و همه از بودن او در آنجا حس خوب داشتند. نمی‌خواهم حضور ایشان را با آنهایی که در قضیه سیل خوزستان بودند و حضور داشتند مقایسه کنم. چند وقت پیشاز شهادتش تعبیری در مورد دختران وطن کرده بود. ای کاش این تعابیر اجتماعی قاسم را مطرح می‌کردیم که چقدر تعبیر خوبی بود اینکه گفت "بچه های ایران و دختران ایران همه بچه‌های ما هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: از این دختران سرزمینم بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه می‌خوانند و دوستان چگونه معرفی می‌کنند، علاقمنداش هستند، خوشحالم می‌کند.

وی تصریح کرد: سلیمانی می‌تواند قهرمان ذهنی برای نسل‌های ما باشد. نمادسازی را رد نمی‌کنم اما می‌ترسم در به یادآوری آدم‌ها در مناسک گیر کنیم. رسالت ما این است که نگذاریم محتوای شهید قاسم سلیمانی فراموش شود. نمونه‌های زیادی مانند شهید قاسم در نسل‌ها گفته می‌شود.

سخنگوی دولت با بیانی اینکه نمادهای استراتژیک وجود دارد که نسل‌ها با آنها می‌توانند آرامش خاطر پیدا کنند، اظهار داشت: هر کتاب و نوشته بخشی از نوع دوم ماندگاری قهرمانان جامعه ما است. ما حتما باید منش‌ها را به جامعه معرفی کنیم و این کار با کتاب بهتر ماندگار می‌شوند. فیلم‌ها دیده می شوند اما از یادها می‌روند اما کتاب ها در کتابخانه ها می‌مانند و قبول ندارم که جامعه ایران کتاب‌خوان نیست.

وی با اشاره به "کتاب چهل روز پس از حاج قاسم اظهار داشت: این کار وقایع نگاری پس از واقعه است و جامعه فراموش نمی‌کند. در آن چهل روز پس از واقعه حرف‌های ناب، بکر و اولیه‌ای زده می‌شود که بدون تفاسیر ثانویه است. ما بیش از این نیاز داریم در این زمینه کتاب بنویسیم. این کتاب بدون پیش داوری مطالب را تحلیل کرده است‌. این روزنامه نگاری تحلیلی و تاریخی کار ارزشمندی است و من فکر می‌کنم نباید در این نقطه بمانیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جامعه بیش از هر دوره‌ای یار و رفیق و غم خوارگی ملی می‌خواهد، گفت: ما در دوره تاریخی خاصی به سر می‌بریم و هیچ دوره‌ای مثل دوره امروز، هجوم وقایع منفی روی امور تاثیرگذار نبود. هیچ دوره‌ای مثل امروز روح و روان و تمامیت ذهنی جامعه تحت تاثیر نبود و همچنین هیچ‌گاه اینچنین حرف‌های ناامید کننده در داخل تولید نمی‌شده است. ما نیازمندیم از روح بلند حاج قاسم بیشتر نوشته شود. این نیاز نسل امروز و فردای ما است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار