کاظمی تا کید کرد؛

تهیه طرح ویژه برای توانمندسازی نیروهای مدارس شاهد و دانش‌آموزان طرح پراکنده

مدارس شاهد باید کانون توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مدارس شاهد را کانون توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست.

کد مطلب: ۱۱۵۲۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تهیه طرح ویژه برای توانمندسازی نیروهای مدارس شاهد و دانش‌آموزان طرح پراکنده

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، جلسه ستاد شاهد وزارت آموزش و پرورش با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، محمدرضا رزاقی، مدیر کل امور شاهد و ایثارگران و یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر اعضا روز یکشنبه در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شد.

علیرضا کاظمی گفت: بسیار خشنود هستیم که فضای کشور به عطر خون شهدا متبرک شده است و اثراتش را در جامعه نشان می دهد سلام و درود می فرستیم به ارواح شهدا به ویژه سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی و عرض تسلیت داریم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خیر مقدم به مهمانان عزیز عرض می کنم.

وی ادامه داد: سپاسگزاری می کنم از همه عزیزان که در ارتقاء کمی و کیفی مدارس شاهد تلاش می کنند اگر می خواهیم برای فرزندان شهدا کاری انجام بدهیم باید تمرکزمان را بر روی دوره ابتدایی قرار بدهیم و بعد از آن بر روی سایر دوره ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر بر روی نسل جدید سرمایه گذاری کنیم در آینده هزینه های کمتری را متحمل خواهیم شد و در دانشگاه و سایر مراحل این دانش آموزان هزینه های کمتری خواهند داشت. ۶۰ درصد جامعه هدف شاهد و ایثارگر در مدارس دیگر هستند که نیاز به حمایت جدی دارند این حمایت تاثیر بسیار زیادی در روحیه این دانش‌آموزان دارد.

وی با اشاره به طرح شاهد گفت: این طرح باید جزو اولویت های درجه یک بنیاد شهید نیز باشد زیرا اینها کسانی هستند که دسترسی به مدارس شاهد را ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تکلیف شرعی، دینی و قانونی ما کیفیت بخشی به مدارس شاهد است و مهمترین مسئله نیروی انسانی و معلم مدارس شاهد هستند ثبات و توانمندی در مدیران و انتخاب بهترین مدیران برای مدارس شاهد باید یک اولویت جدی باشد.

وی خاطرنشان کرد: وجه ممیزه مدارس شاهد مدیران، معلمان و برنامه های مکمل و پیش نیاز این نوع مدارس است در کنار همه این مسائل مدارس شاهد باید کانون توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشند. طرح ویژه برای توانمندسازی نیروهای انسانی مدارس شاهد و دانش آموزان طرح پراکنده باید تهیه شود.

در این نشست یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: مبنای تاسیس مدارس‌ شاهد فرمان حضرت امام (ره) در سال ۶۵ بود.

وی ادامه داد: کار باید از دوره ابتدایی شروع شود و همه مشکلات ما در این مدارس نیز مشکلات مالی نیست و بسیاری از این موانع را با همفکری و همکاری می توانیم مرتفع کنیم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: برای مدارس شاهد اردوهای آموزشی تربیتی قوی باید دیده شود و این باور ایجاد شود که غنای تربیتی مدارس شاهد افزایش پیدا کند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید این آمادگی را دارد که برای معلمان این مدارس و دانش‌آموزان اردوهای اختصاصی را برای افزایش دانش و توانمندی هایشان برگزار کند.

وی ادامه داد: ظرفیت آموزشی معلمان بسیار زیاد است و باید در حوزه تربیت معلمان مدارس شاهد نیز وارد شویم این مدارس باید به صورت یک الگو و ویترین باشند.

در ادامه این جلسه محمدرضا رزاقی ضمن تسلیت ایام و استمرار راه شهدا و خیر مقدم به مهمانان گفت: آمار در مدارس شاهد تغییری نداشته است اما جابجایی هایی در مدارس استانی داشتیم و امکان افزایش این نوع مدارس را نداریم.

وی ادامه داد: آمار کلاس های مدارس شاهد در همه سطوح رشد داشته است و دوره متوسطه دوم در این مدارس نتایج قابل قبولی کسب کردند اما نیاز به توجه بیشتری دارند مدارس شاهد نسبت به سایر مدارس رتبه های قابل قبولی دارند. مدارس شاهد در طراز سند تحول بنیادین دغدغه اصلی اداره کل شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود : ضرورت، جایگاه و راهبردهای مدارس شاهد که بخشی از آن باید در وزارت آموزش و پرورش حل و فصل شود و بخشی در بیرون این مجموعه از اولویت هاست زیرا مدارس شاهد جزء نمادهای انقلاب هستند.

محمد حسین کفراشی، مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش نیز گفت: مدارس شاهد با توجه به رویکردی که در سال ۱۳۹۲ اتخاذ شد برای اتحاد رویه اشان سامانه سجا (سامانه جامع ایثارگران ) را راه اندازی کردیم که هیچ ایثارگری نباید از مجموعه شاهد خارج بماند.

وی ادامه داد: مدارس شاهد عمده ساحت های شش گانه تربیتی را اجرا می کنند و باید به صورت سمبل باقی بماند و کادر اجرایی مدارس با وسواس خاصی انتخاب شوند.

کفراشی خاطرنشان کرد: در مدارس شاهد به مسائل تربیتی نگاه ویژه ای می‌شود که دارای اعتبار اجتماعی در جامعه است و مراجعه زیاد به این مدارس شاهدی بر این ادعاست.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات گفت: فرزندان شهدا باید کارآفرین و چتر حمایتی برای دیگران باشند این نیز میسر است زمانی که اینها در آموزش و پرورش تقویت شوند.

در ادامه این نشست محمد علی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود ۶۰ درصد بچه های شاهد در طرح پراکنده و ۴۰ درصد نیز در مدارس شاهد هستند.

وی ادامه داد مدارس شاهد علیرغم مشکلات میزان رشد قابل قبولی در قبولی های خرداد همچنین طرح شاعر و پراکنده داشته‌اند و این نشان دهنده این است که همه عوامل دست اندر کار به صورت جهادگونه در حال تلاش هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار