تدابیر کرونایی گروه مجلات رشد

تهران (پانا) - معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره سابقه انتشار مجلات رشد گفت که امسال وارد پنجاه و ششمین سالگرد تولید و چاپ مجلات رشد شده ایم. نام مجلات رشد قبل از انقلاب پیک بود؛ اما بعد از انقلاب با تفالی که جناب آقای رحماندوست به قرآن می‌زنند وآیه قد تبین الرشد من الغی... می‌آید، نام رشد را برای مجلات برمی‌گزینند.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
تدابیر کرونایی گروه مجلات رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سیدکمال شهابلو گفت: تفاوتی که مجله رشد قبل و بعد از انقلاب داشته از دو حیث کمی و کیفی قابل بررسی است. تعداد مجلات قبل از انقلاب از جهت شمارگان و تعدد عناوین محدود بوده، اما پس از انقلاب شمارگان و عناوین آن افزایش می یابد و برای رده ی دانش آموزی، عمومی بزرگسال و تخصصی به 32 عنوان می رسد که دو عنوان مربوط به نابینایان است و مابقی در رده های دانش آموزی و بزرگسالان آماده می شود و تیراژ میلیونی دارد.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره ی نحوه توزیع مجلات رشد بیان کرد: یکی از ویژگی های خاص مجلات رشد این است که تهیه آن، اجباری و الزامی نیست. وقتی در اوج شمارگان این مجلات را بررسی می کنید حتی زمانی که 40 میلیون نسخه هم چاپ می شده، تنها 40 درصد دانش آموزان را در طول یک سال تحصیلی پوشش می داده است.

شهابلو ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته و قبل از شیوع کرونا، شمارگان هر مجله سه میلیون و 200 تا 300 هزار نسخه بود که از جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان حدود 40 درصد را هم بیشتر پوشش نمی دهد. تهیه مجلات رشد برای دانش آموزان الزامی نیست، اما سیاست های تشویقی در دفتر و ادارات کل باعث می شود اولیا و مدیران مدارس بتوانند دانش آموزان را برای دریافت مجلات ترغیب کنند.

وی با اشاره به اینکه توزیع مجلات به دو صورت اشتراک و توزیع مدرسه ای صورت می گیرد گفت: در ادارات کل نمایندگانی داریم که به ما کمک می کنند. به عنوان مثال در استان مازندران یک نماینده اصلی در اداره کل آموزش و پرورش مازندران داریم و نماینده ما در هر شهری یک نماینده دارد.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تولید و انتشار مجلات رشد افزود: در مجموع 720 نماینده داریم که به عنوان کاری جانبی در کنار کارهای دیگرشان توزیع مجلات را انجام می دهند. ما مجلات را از تهران به دست 72 نماینده اصلی می رسانیم و آن ها در مدارس توزیع می کنند.

شهابلو با بیان اینکه یک راه دیگر برای توزیع مجلات مراجعه به سایت مجلات رشد و دریافت اشتراک است؛ گفت: علاقه مندان می توانند اشتراک گرفته و مجله را از طریق پست در منزل تحویل بگیرند.

وی درباره قیمت تمام شده آماده سازی و توزیع مجلات رشد نیز توضیح داد و گفت: یکی از اهداف ما این است که مجلات با قیمت پایین در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. اکنون قیمت خرید یک رمان متوسط 40 هزار تومان است، اما قیمت مجله رشد در دوره ابتدایی کمتر از 3000 تومان است.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تولید و انتشار مجلات رشد تاکید کرد: ویژگی خاص مجلات رشد این است که ارزان است و خودگردان اداره می شود. هیچ بودجه ی دولتی برای تولید و توزیع مجلات به کار گرفته نمی شود. به جز تعدادی از ناظرین که به عنوان کارمندان رسمی سازمان پژوهش فعالیت می کنند، مابقی کارها و تصدی گری تماما توسط بخش خصوصی انجام می شود. پرداخت حقوق و سایر موارد نیز از محل فروش مجلات تامین می شود.

شهابلو درباره ی روند تغییر در عناوین و گروه های مختلف مجلات رشد اظهار کرد: مجلات رشد از جهت تعدد و ویژگی هایی که دارد، اینطور است که تغییر عناوینش سلیقه ای نیست. اقداماتی از این دست در بستر پژوهش انجام می شود و چاپ آزمایشی دارد بعد تصمیم گرفته می شود که عنوانی اضافه یا کم شود.

وی افزود: 11عنوان مجله دانش آموزی داریم که از اول ابتدایی و حتی پیش دبستانی را تا پایان دوره متوسطه دوم پوشش می دهد. مجلات عمومی بزرگسال برای معلمانی که در مقاطع مختلف از ابتدایی تا متوسطه دوم تدریس می کنند؛ تولید می شود. ارتقای فرهنگ هدف ماست، اما تلاش می کنیم مهارت های حرفه ای معلمان را نیز افزایش دهیم.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تولید و انتشار مجلات رشد اضافه کرد: مجلات تخصصی نیز به غیر از آموزش سعی می کنند نیم نگاهی به علم محض آن رشته داشته باشند تا برای آن ها که در دانشگاه ها تدریس و یا تحصیل می کنند نیز قابل استفاده باشد. هر سه رده مجله در پایان هر سال بازخوردگیری می شوند. همچنین از طریق اپلیکیشنی که داریم به طور فرایندی بازنگری هایی در طول سال انجام می دهیم.

شهابلو پرتیراژترین و پرمخاطب ترین مجلات رشد را نیز معرفی کرد و گفت: در مجلات دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی بیشترین تیراژ را داریم. این گروه بیشتر تحت تاثیر سخنان معلم اند و به توصیه های معلمان خود برای مطالعه بیشتر توجه می کنند. در میان مجلات دوره ابتدایی، مجله رشد نوآموز از بقیه مجلات تیراژ بیشتری دارد.

وی درباره رویکرد مجلات رشد نیز گفت: تفاوت مجلات رشد با دیگر مجلات رده های سنی مذکور در این است که جزئی از بسته تربیت و یادگیری است و برای آنکه برنامه ای را برای مجله آماده کنیم نگاهمان به اسناد تحولی و برنامه درسی ملی است.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تولید و انتشار مجلات رشد ادامه داد: اهدافی را برای دانش آموزان و معلمان در قالب های مختلف و متنوع درنظر داریم؛ ولی هیچ موقع در مجلات اشاره مستقیم به این اسناد نمی کنیم. اهدافی که مشخص می کنیم؛ اهداف اسناد تحولی است. قبل از تولید مجله در شوراهای سیاست گذاری اهداف کلی را برای سردبیرها مشخص می کنیم و سردبیرها براساس آن برنامه ریزی می کنند. برنامه ها در شورایی مصوب و مجلات براساس سرفصل های مشخص شده، آماده می شوند.

شهابلو درباره ی میزان مشارکت معلمان در تولید محتوای مجلات رشد نیز عنوان کرد: درصد مشارکت ما در مجلات مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در مجلات تخصصی، 600، 700 معلم مولف داریم. ولی در مجلات دانش آموزی چون کار خیلی تخصصی می شود، تعداد معلمان مولف و مشارکت آن ها کمتر می شود.

وی افزود: چون در مجلات دانش آموزی نوشتن یک قالب ادبی، شعر، داستان و ... برای جذب دانش آموز و تامین اهداف مورد نظر یک کار تخصصی می شود. اما سعی می کنیم با برگزاری دوره های آموزشی به سمت افزایش مشارکت معلمان حرکت کنیم. طرح باشگاه معلمان مولف را در دست اجرا داریم که می توانیم با راه اندازی آن تعاملاتمان را با معلمان بیشتر کنیم. معلمان فیلمساز و معلمانی که تولید کننده ی محتوای الکترونیکی هستند نیز علاوه بر معلمان مولف در این باشگاه حضور دارند.

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در تولید و انتشار مجلات رشد؛ درباره اقدامات و برنامه های ویژه برای دوران کرونا نیز گفت: چند کار را در نظر داریم؛ یک در بخش محتوا و دیگری در بخش انتشار. در بخش محتوا، مطالب مرتبط در مجلات گنجانده می شود.

وی افزود: بخش دیگر توزیع است؛ وقتی مدارس تعطیل است توزیع فیزیکی با مشکل رو به رو می شود ولی دست روی دست نگذاشتیم و اپلیکیشنی راه اندازی کردیم که مخاطبان از محتوای آن استفاده کنند. در اپلیکیشن امکان درج نظرات و پیشنهادات برای مطالب مختلف هم وجود دارد. ضمن آنکه فایل پی دی اف مجلات در 10سال گذشته در بستر شبکه ملی رشد و سایت مجلات رشد نیز یک ماه پس از انتشار، بارگذاری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار